۱۷۰ نماینده به سامانه شفافیت مجلس پیوسته‌اند

کد خبر: 1225001

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه مجلس به وعده خود درباره شفافیت آرا عمل کرده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۷۰ تن از نمایندگان بطور داوطلبانه به سامانه شفافیت آرای نمایندگان پیوسته‌اند.

۱۷۰ نماینده به سامانه شفافیت مجلس پیوسته‌اند

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه مجلس به وعده خود درباره شفافیت آرا عمل کرده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۷۰ تن از نمایندگان بطور داوطلبانه به سامانه شفافیت آرای نمایندگان پیوسته‌اند.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها، گفت: مجلس این طرح را تصویب و جهت تایید به شورای نگهبان ارسال کرده بود اما شورا ایراداتی گرفت و طرح به مجلس بازگشت که نمایندگان بر نظرات خود اصرار داشتند، لذا در نهایت طرح برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

وی افزود: در حال حاضر این طرح در مجمع است و منتظر تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این طرح هستیم.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: آنچه  که مشخص است نمایندگان مجلس یازدهم به وعده خود درباره شفافیت آرا عمل کرده‌اند و در حال حاضر سامانه‌ «شفافیت آرای نمایندگان» را ایجاد کرده و آرای مثبت، منفی یا ممتنع نمایندگان نسبت به طرح‌ها و لوایح در آن ثبت می‌شود و آرای نمایندگان برای عموم مردم در این سامانه قابل مشاهده است.

جوکار با بیان اینکه عضویت نمایندگان در سامانه شفافیت آرا داوطلبانه است، گفت: تاکنون بیش از 170 تن از نمایندگان به این سامانه پیوسته‌اند و آرای آنها نسبت به طرح‌ها و لوایح در آن درج می‌شود.

*ایرادات  شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه

پیش از این هادی طحان‌نظیف  سخنگوی شورای نگهبان در یکی از نشست‌های خبری خود درباره بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌ها عنوان کرده بود که طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز برای چندمین‌ بار در شورای نگهبان بررسی شده است. البته شورا در ابتدا نسبت به این مصوبه ایرادات زیادی داشت که همه موارد در رفت و برگشت‌های قبلی مرتفع شد به جز یک مورد که در ارتباط با شفافیت آرای هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت بود که  مغایر با اصل 112 قانون اساسی است و مجلس همچنان به این مسئله اصرار دارد. همچنین هیئت عالی نظارت نیز این مصوبه را از جهات مختلف مغایر با سیاست‌های کلی اعلام کرده بود که شورا این موارد را به مجلس ابلاغ کرده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله صادق آملی‌ لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه دبیر و اعضای مجمع برای تصمیم‌گیری درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و  سایر نهادها، تشکیل شده که در این جلسه برخی از اعضا نقطه نظرات خود را پیرامون این طرح مطرح کردند و قرار شده که تا در جلسه بعدی مجمع درباره آن تصمیم‌گیری شود.

لازم به ذکر است که همچنین در این جلسه مقرر شد که در جلسه آینده مجمع امکان مصوبه‌ای دیگر در باب انتشار مذاکرات این مجمع، مستقل از  مصوبه مجلس و بر اساس افزودن ماده‌ای در این باب به آیین نامه داخلی مجمع بررسی شود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها