باقرزاده: انتخابات تناسبی رقابت و مشارکت انتخاباتی را بیشتر می‌کند

کد خبر: 1225069

نماینده مردم بابلسر در مجلس گفت: تناسبی شدن انتخابات تهران منجر به افزایش انگیزه احزاب و جناح‌های مختلف برای حضور در انتخابات می‌شود و رقابت و مشارکت انتخاباتی را بیشتر می‌کند.

باقرزاده: انتخابات تناسبی رقابت و مشارکت انتخاباتی را بیشتر می‌کند

علی اصغر باقرزاده با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، اظهار داشت: در سنوات قبلی شاهد بودیم یا اصلاح طلبان یا اصولگرایان ۳۰ کرسی مجلس را کسب می‌کردند و نمایندگان تهران یا همگی اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودند.

وی بیان کرد: در صورتی که انتخابات مجلس تهران تناسبی برگزار شود، هر لیستی بر اساس آرایی که به دست می‌آورد، از ۳۰ کرسی نمایندگی تهران در مجلس سهم خواهد داشت.

نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تناسبی شدن انتخابات تهران به این معناست که نمایندگان تهران از لیست‌های انتخاباتی مختلف و بر اساس میزان رأی کسب شده انتخاب می‌شوند.

باقرزاده تصریح کرد: فرض کنید مجموع آرای مأخوذه برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در انتخابات مجلس یک میلیون رأی باشد، اگر لیستی از این یک میلیون رأی ۷۰۰ هزار رأی را کسب کند، به این معناست که ۷۰ درصد کل آرا را به دست آورده است و بیشتر نمایندگان تهران از این لیست انتخاب می‌شوند. مابقی کرسی‌های نمایندگی تهران هم از افراد منفرد که آرای اکثریت را کسب کردند و لیست‌های دیگر انتخاب می‌شود.

وی اظهار داشت: در واقع در انتخابات تناسبی هر لیستی بر اساس درصد آرایی که از مجموع کل آرا به دست می‌آورد، همان تعداد نماینده در مجلس خواهد داشت.

نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی درباره آثار تناسبی شدن انتخابات تهران، گفت: این کار منجر به افزایش انگیزه احزاب و جناح‌های مختلف برای حضور در انتخابات می‌شود و رقابت و مشارکت انتخابات را بیشتر می‌کند. در این شرایط احزاب گوناگون در انتخابات حضور یافته و رقابت می‌کنند، چرا که می‌دانند به نسبت آرایی که به دست می‌آورند، چند نماینده از ۳۰ کرسی نمایندگی تهران در مجلس خواهند داشت.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها