«فردا» گزارش می‌دهد: جمهوری آذربایجان به شهروندانش توصیه کرده که به ایران سفر نکنند

هدف علی‌اف از تشدید مناقشات با ایران چیست؟

کد خبر: 1225093

نباید نقش رژیم صهیونیستی در موضع غیرسازنده جمهوری آذربایجان را نادیده گرفت.

هدف علی‌اف از تشدید مناقشات با ایران چیست؟

گروه سیاست سایت فردا: انگار علی‌اف بنا ندارد از اقدامات تحریک‌آمیز و غیرسازنده علیه ایران دست بردارد. در آخرین اقدام غیردوستانه جمهوری آذربایجان امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت این کشور به شهروندان خود توصیه کرده است که در سفر به ایران احتباط کنند و صرفا در صورت لزوم به ایران سفر کنند.

باکو در این هشدار با اشاره به حادثه حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران در ژانویه که با انگیزه شخصی انجام شد، آن را بار دیگر «اقدام تروریستی» خواند و همچنین با اشاره به محدودشدن نمایندگی دیپلماتیک این کشور در ایران (تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در پی این حمله)، به شهروندانش توصیه کرد در صورت لزوم سفر به ایران، محتاط باشند. همچنین گفته شده است که شهروندان جمهوری آذربایجان که اکنون در ایران هستند هم ملزم به رعایت  مقررات ایمنی هستند.

پیش از این نیز جمهوری آذربایجان در اقدامی تنش‌آفرین چهار کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ساعت به آنها فرصت داد خاک این کشور را ترک کنند که متعاقب آن ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، چنین اقدامی را در تعارض با اصول همسایگی دانست و گفت: «جهوری اسلامی ایران همزمان با تأکید بر رعایت اصول و مبانی سیاست همسایگی و توجه به اهداف شوم رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف و تنش در روابط بین کشورهای اسلامی، اقدام به عمل متقابل دیپلماتیک را در دستورکار دارد».

جمهوری آذربایجان به ویژه بعد از حمله یک فرد به سفارت این کشور در تهران سعی می‌کند همواره مناقشه با ایران را زنده نگاه دارد در صورتی که دولت ایران بارها اعلام کرده است که آن اتفاق بر اساس انگیزه‌های شخصی یک فرد بوده است و ارتباطی به دولت و حاکمیت ایران ندارد و نیز ابراز تأسف خود از جان‌باختن یک دیپلمات این کشور را هم اعلام کرد اما جمهوری آذربایجان در رویکردهایی مشکوک می‌کوشد تا سطح مناقشه را بالا ببرد؛ هدفی که به گفته بسیاری از کارشناسان شاید تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی باشد.

البته که نباید از این موضوع گذشت که این دور از تنش‌هایی که آذربایجان ایجاد می‌کند ناشی از ناشی از جنگ دوم قره‌باغ است؛ به نحوی که در این بین گویا باکو سناریوی را در سر می‌پروراند و با حمایت رژیم صهیونیستی و ترکیه، هدف برافروختن درگیری‌ای برای ایجاد کریدور جعلی زنگزور است که در سالیان اخیر با شدت و حدت پیگیری شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها