تقلای غرب برای اهرم‌سازی از آژانس علیه ایران

کد خبر: 1225475

دیپلمات‌های غربی شرکت کننده در نشست دور اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، به‌رغم شکست طرح جنجال‌آفرینی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در آستانه اجلاس، در تلاش هستند تا با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی پیشرفت‌های صورت گرفته در روند اجرای توافقات ایران و آژانس را کم اهمیت جلوه‌داده و مسیر شکست خورده ایران‌هراسی را ادامه دهند.

تقلای غرب برای اهرم‌سازی از آژانس علیه ایران

دیپلمات‌های غربی شرکت کننده در نشست دور اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، به‌رغم شکست طرح جنجال‌آفرینی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در آستانه اجلاس، در تلاش هستند تا با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی پیشرفت‌های صورت گرفته در روند اجرای توافقات ایران و آژانس را کم اهمیت جلوه‌داده و مسیر شکست خورده ایران‌هراسی را ادامه دهند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی آغاز شد. غرب در این نشست امیدوار بود که با راه‌اندازی عملیات روانی درباره ادعای احداث تاسیسات جدید هسته‌ای در مناطق کوهستانی زاگرس، بهانه‌ای برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران دست‌وپا کند.

آن‌ها سه ماه پیش هم با مانور درباره گزارش تحریک آمیز و ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ، مبنی بر کشف ذرات نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی در ایران، درصدد بحران‌سازی درباره پرونده اتمی ایران و صدور قطعنامه جدیدی بودند؛ اما در آستانه برگزاری اجلاس، اختلافاتی در اردوگاه طرف‌های غربی گزارش و قرار شد که تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه پس از سفر مدیرکل آژانس به ایران صورت گیرد.

بر اساس بیانیه مشترکی که اسفند ماه گذشته در نتیجه سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران صادر، قرار شد که ایران به صورت داوطلبانه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی، به آژانس اجازه دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتری را در تاسیسات ایران اجرا کند.

بعد از گذشت سه ماه، گزارش‌ها و اظهارات مدیرکل آژانس حاکیست که پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته و روند کار در مسیر درستی حرکت می‌کند. هرچند شاید شتاب کارها باب طبع آژانس نباشد اما به گفته مدیرکل این سازمان، پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران قابل قبول و معقول است.

گروسی با ایراد سخنانی در افتتاحیه نشست شورای حکام تصریح کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی افزود که آژانس در اوایل ماه «مه» میلادی تعدادی دوربین نظارتی در تاسیساتی که تجهیزات سانتریفیوژها تولید می‌شوند نصب کرد. «علاوه بر این، آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی سازی اورانیوم تولید شده توسط ایران در تاسیسات اعلام شده، برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در کارخانه فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت نطنز نصب کرده است.»

مدیرکل آژانس با بیان اینکه این اقدامات «به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تاسیسات را شناسایی کنیم» ادعا کرد که پیشرفت‌های بعمل آمده به‌اندازه‌ای نبوده که وی امیدوار بوده است و «آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تاخیر بیشتر می شود.»

گروسی سپس در نشست با خبرنگاران توضیحات بیشتری را در این باره مطرح کرد و گفت: ما در ماه مارس (اسفند) گذشته یک بیانیه مشترک (با ایران) صادر و تصور می‌کردیم که یک سلسله از اقدامات داوطلبانه نظارتی اضافی صورت خواهد گرفت، اما روند آن کند صورت می‌گیرد و این یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه وظیفه او گزارش‌دهی کامل به اعضای شورای حکام است افزود: واقعیت این است که ما تعدادی دوربین و دستگاه‌های نظارتی الکترونیکی در مکان هایی نصب کردیم؛ اما اقدامات بیشتری باید صورت گیرد. گروسی عنوان کرد که به عنوان مدیرکل آژانس مایل است که دستگاه‌های نظارتی بیشتری را در اسرع وقت در ایران نصب کند و «به همین خاطر می‌گویم باید سریع‌تر حرکت کنیم»

او در نشست شورای حکام و جمع خبرنگاران مختومه شدن پرونده ادعایی تولید اورانیوم نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی در ایران را تائید کرد. وی توضیحات ارائه شده از سوی ایران را بلحاظ فنی معتبر و «صحیح» دانست و گفت که مطابق با آنچه در گزارش آژانس ارائه شده است «تولید و یا انباشت مواد اتمی در این سطح صورت نگرفته است»

او در حالی از روند رو جلو در تعاملات با ایران سخن گفت که این موضوع خشم رژیم صهیونیستی به‌عنوان مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان را برانگیخته است. این رژیم از سال ۹۴ که توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی امضاء شد، در تلاش است تا بار دیگر پرونده بسته شده "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته‌ای ایران را به واسطه اطلاعات جعلی یا ادعاهای غیرمستند مفتوح ‌سازد. این رژیم که دارای زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی است، با اشتباه خواندن توافق سال ۹۴ و طرح اتهام‌هایی علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، درصدد است تا ادعاها علیه ایران را به عنوان یک موضوع سیاسی - امنیتی جا زده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

ادعای احداث تاسیسات جدید هسته‌ای در مناطق کوهستانی زاگرس هم که سه هفته پیش توسط نشریه آسوشیتدپرس منتشر شد، بخشی از پروژه جنجال‌آفرینی صهیونیست‌ها برای صدور قطعنامه علیه ایران بود که چندان با اقبال مواجه نشد و نتوانست ائتلافی علیه ایران در نشست شورا ایجاد کند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در همین پیوند تصریح کرد: «دشمن صهیونیستی سال‌هاست که با طرح این سخنان بیهوده، علیه ایران فضاسازی می کند.» وی چنین مواردی را عملیات روانی دشمن دانست و افزود: «هرگاه شرایط در منطقه و محیط بر صهیونیست‌ها تنگ و سخت می‌شود، عملیات‌ روانی و ادعاها (علیه ایران) را تشدید می کنند.»

اما اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شاهدی بر این واقعیت است که صهیونیست‌ها از تعاملات سازنده میان ایران و آژانس اتمی و پیشرفت‌های صورت گرفته در راستای حل‌وفصل مسائل پادمانی بشدت خشمگین هستند.

نتانیاهو ادعا کرده است: اگر آژانس اتمی به سازمانی سیاسی بدل شود، آنگاه فعالیت‌های نظارتی‌اش در ایران و همچنین گزارش‌هایش درباره فعالیت هسته‌ای ایران، اهمیت خود را از دست خواهد داد. وی با اتهام‌زنی و دروغ‌پراکنی علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: ایران همچنان به آژانس دروغ می‌گوید. تسلیم شدن آژانس برابر ایران لکه ننگی بر کارنامه این نهاد است.

البته این سخنان از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی بی‌پاسخ نماند و وی طی اظهاراتی در نشست خبری امروز خاطر نشان کرد که برداشت رئیس آن رژیم نظر سیاسی و غیرفنی است. گروسی گفت: ما به این رویه‌ها عادت کرده‌ایم و این را به‌عنوان بخشی از کارمان می‌پذیریم. کار ما فنی، بی طرفانه و خنثی است. آنچه را که هست گزارش می‌کنیم و درباره دیدگاه دولت‌ها نظر نمی‌دهیم.

گروسی درباره ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تسلیم شدن آژانس در برابر ایران خاطر نشان کرد که پیشرفت‌های صورت گرفته در حل‌وفصل مسائل پادمانی، ارتباطی با کاهش استاندارندهای نظارتی و راستی آزمایی آژانس ندارد. وی ادعای تنظیم گزارش آژانس به سود ایران را بصراحت رد کرد و گفت که برداشت نتانیاهو نظر اوست و آژانس دیدگاه‌های مختلف سیاسی را درک می‌کند.

این درحالیست که اطراف غربی نیز بجای حمایت از پیشرفت‌های صورت گرفته در مسیر حل‌وفصل مسائل پادمانی، درتلاش هستند تا با طناب پوسیده صهیونیست‌ها، مسیر اهرم‌سازی از آژانس اتمی علیه ایران را دنبال کنند.

صبح امروز، منابع خبری غربی و به ویژه رسانه‌های همسو با رژیم صهیونیستی، اخباری را در چارچوب ماموریت ایران‌هراسی، درباره نارضایتی غرب از روند اجرای توافقات میان ایران و آژانس اتمی منتشر کردند. یکی از دیپلمات‌های اروپایی، پیش از آغاز نشست شورا به این رسانه‌ها گفت که از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران «بسیار نگران» است. این دیپلمات اروپایی که نام او مشخص نیست همچنین ادعا کرد: «متنظریم بیینیم گفت‌وگوهای مدیر کل با طرف‌های ایرانی به کجا رسیده است. پیشرفت بسیار کند است.»

به این ترتیب قابل پیش‌بینی است که در نشست این دور نیز مانند ادوار قبل، شاهد محتوای جدیدی در بیانیه‌های غرب و اتهام‌پراکنی درباره پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران نباشیم.

بر اساس برنامه اعلام شده، راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان همچنان در دستور کار نشست شورا قرار دارد. دستورکاری که به گفته میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، درکنار سایر مسائل مرتبط با تحرکات هسته‌ای در کره شمالی و سوریه با انگیزه سیاسی به شورا تحمیل شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره تاکید کرده که اعضای آژانس باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی، پرهیز کنند.

آنچه در این رابطه حائز اهمیت است، توجه به این واقعیت است که یکی از شروط ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای توافقات سال ۹۴ بسته شدن همه پرونده‌های ادعایی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره تصریح کرده است که جمهوری اسلامی ایران « به هیچ وجه حاضر نیست در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند»

از این منظر غرب باید توجه داشته باشد که اصرار بر سیاست شکست خورده ایران‌هراسی، تحت القائات و سندسازی‌های رژیم صهیونیستی، خلاف خاستگاه ادعایی آن‌ها برای ازسرگیری اجرای توافق سال ۹۴ است. به گفته علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، ایرانی که توانست «کارزار فشار حداکثری» آمریکا را به شکست بکشاند، اجازه نخواهد داد صهیونیست‌ها با «بازی شانتاژ حداکثری» ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را مشروعیت بخشد.

از سویی غرب بر اساس گزارش‌ها درصدد ازسرگیری تعاملات دیپلماتیک درباره مذاکرات برجامی است. چندی پیش نشریه فایننشال تایمز گزارش داد که قدرت‌های اروپایی و آمریکا، رایزنی‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را از سرگرفته‌اند. ایالات متحده نیز بعنوان نقض کننده اصلی توافق سال ۹۴ پس از یک دوره قمار درباره اغتشاشات ایران و باخت سنگینی که در این زمینه تحمل کرد، دوباره از دیپلماسی سخن می‌گوید.

این درحالیست که ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

آمریکا و متحدانش باید این واقعیت را درک کنند که اولا سرنوشت مذاکرات برعهده اطرافی است که آن را به نابودی کشانده و در ثانی تحقق توافق نهایی درگرو فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته است. بنابراین موفقیت دیپلماسی ادعایی غرب با ایران، نه از مسیر شکست خورده اتهام‌پراکنی و مقصرجلوه دادن ایران عبور نمی‌کند که برمبنای ارائه رفتار مسئولانه و اتخاذ تصمیمات مشخص سیاسی، استوار است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها