گفتگوی «فردا» با احمد جعفر قادری

جامعه پالس‌های کاهش تورم را دریافت کرده است

کد خبر: 1226760

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: 50 درصد کسانی که برای خودروهای مونتاژی ثبت نام کرده بودند منصرف شدند و پول شان را پس گرفتند یعنی انتظار جامعه این است که روز به روز قیمت کالاها کاهش پیدا کند

جامعه پالس‌های کاهش تورم را دریافت کرده است

گروه سیاسی فردا: نرخ تورم موضوعی است که این روزها بحث برانگیز شده است. چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس گزارشی در همین رابطه منتشر کرد که بازخوردهای زیادی در فضای رسانه ای داشت، در این گزارش اشاره شده بود که نرخ تورم بالای 70 درصد است اما سازمان برنامه و بودجه اطلاعیه داد و تورم 70 درصدی را رد کرد. حال این سئوال پیش می آید که مردم چه حسی از تورم دارند؟

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره آمارهای متفاوت تورمی گفت: مرجع رسمی اعلام نرخ تورم مرکز آمار ایران است؛ آنها لیستی از قیمت کالاها را دارند و براساس آن محاسبات را براساس سه شاخص تورم مصرف کننده، تورم تولید کننده و تورم زدایی تولید ناخالص ملی انجام می دهند. حالا برخی پژوهشگران اقتصادی امکان دارد فقط قیمت چند قلم کالا را درنظر بگیرند، محاسبات نرخ تورم را انجام دهند و بعد نتیجه را به همه کالاها تعمیم دهند که این شیوه علمی و رسمی نیست.

وی افزود: البته گاهی برخی افراد نرخ تورم را سیاسی می کنند یعنی وقتی در مسئولیت نیستند «می گویند مردم به جیب خودشان نگاه می کنند» اما وقتی خودشان مسئولیت برعهده می گیرند و عملکردشان نقد می شود، جواب شان این است که «آمارهای رسمی این طور نیست». معتقدم نگاه های سیاسی نباید حاکم بر موضوعات تخصصی شود.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال 1402 اظهار کرد: امروز وقتی به بازار نگاه می کنیم این واقعیت روشن است که حباب قیمتی اقلامی مثل طلا و سکه، دلار، خودرو و مسکن در حال تخلیه شدن است و کاهش قیمت ها را شاهد هستیم. 

وی افزود: روز گذشته اعلام شد 50 درصد کسانی که برای خودروهای مونتاژی ثبت نام کرده بودند منصرف شدند و پول شان را پس گرفتند یعنی انتظار جامعه این است که روز به روز قیمت کالاها کاهش پیدا کند. با این اوصاف نرخ تورم امسال قطعا پایین تر از نرخ تورم سال گذشته خواهد بود. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با اشاره به اقدامات ضد تورمی دولت گفت: افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی، آزادی واردات خودروهای دست دوم خارجی، تخلیه حباب بازار ارز، آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها، تقویت تعامل با کشورهای منطقه و معادلات ارزهای کشورها قطعا از جمله مواردی هستند که می توانند در کاهش نرخ تورم تأثیرگذار باشند و جامعه نیز این پالس ها را دریافت کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها