گفت‌وگوی «فردا» با علی بیگدلی

هدف از سفر وزیرخارجه عربستان به ایران چیست؟

کد خبر: 1227567

بیگدلی گفت: اگر موارد اختلافی عربستان با ایران به طور عمیق حل شود، روابط ایران با دیگر کشورهای عربی مانند مصر نیز حل خواهد شد. فعلاً زود است که منتظر حل مشکلات با دیگر کشور‌هایی از جمله بحرین و مصر و اردن باشیم.

هدف از سفر وزیرخارجه عربستان به ایران چیست؟

گروه دیپلماسی فردا: وزیر خارجه عربستان در راه تهران است و شنبه ۲۷ خرداد وارد ایران خواهد شد. این سفر باتوجه‌به توافق اخیر با عربستان و زمزمه‌های ایجاد مقدمات ارتباط با دیگر کشورهای عربی مانند مصر و بحرین، می‌تواند نشانه ی افزایش روابط دیپلماتیک میان تهران و پایتخت‌های عربی باشد. از سوی دیگر با توجه به گشایش سفارت ایران در ریاض به نظر می‌رسد اعراب نیز در این سفر مقدمات بازگشایی سفارت خانه‌شان را بررسی خواهند کرد. هرچند نقاط اختلافی میان تهران و ریاض به طور کامل حل نشده است.

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره ی انگیزه‌های وزیرخارجه عربستان برای سفر به تهران به فردا گفت:

سفر وزیرخارجه عربستان به تهران مقدمه‌ای برای انجام برنامه‌ای دقیق و منظم جهت بهبود روابط است. وزارت خارجه عربستان می‌خواهد که ایران چشم‌هایش را روی یک سری مسائل ببندد و از نیروهای نزدیک به خودش در کشورهای مختلف حمایت نکند که برای ایران سخت است. عربستان مدعی سرمایه‌گذاری در ایران است؛ اما نمی‌تواند این کار را انجام دهد. چون ایران عضویت در اف.ای.تی.اف را نپذیرفته و تحریم‌ها اجازه سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران را نمی‌دهد. نتیجتاً این ادعاها، بلوف سیاسی از سوی عربستان است. 

وی در ادامه نسبت به اختلافات باقی‌مانده با عربستان افزود: با وجود تمام آنچه تا امروز میان ایران و عربستان اتفاق افتاده، این کشور سفیر خود را به تهران نفرستاده است. اگر مبادله سفیر هم انجام شود و سفارت خانه‌ها شروع به کار کنند، جای امیدواری قاطعی وجود ندارد که تمام مشکلات با عربستان حل شود. هنوز نقاط ابهامی در روابط با عربستان وجود دارد. ما هنوز از یمن به طور کامل دست نکشیده‌ایم. دیروز هم تلاشی برای تعیین رئیس‌جمهور در لبنان داشتیم که نتیجه نداد و این مشکل را در سوریه نیز داریم. باتوجه‌به دعوت از بشار اسد برای حضور در جلسه رهبران اتحادیه عرب، باز هم اختلافات عربستان با ایران بر سر لبنان و سوریه و یمن پا برجاست. عربستان نتوانسته ضریب امنیتی‌اش را به جایی برساند که از نمایش قدرت موشکی ایران نترسد. ایران نیز با آمریکا بر سر این موضوعات توافق نکرده و همین موضوع عربستان را می‌ترساند. هرچند اعراب بسیار تلاش می‌کنند که روابط عادی با ایران داشته باشند؛ روابطی که برای ایران هزینه‌های سنگینی دارد. ما یک سری اختلافات آیینی هم با عربستان داریم که دیگر نباید به آن‌ها دامن زد. نقاط اختلافی ما با عربستان خیلی زیاد است.

بیگدلی در پایان درباره ی تأثیر بهبود روابط با عربستان بر روابط ایران با مصر و بحرین گفت: عراق خیلی تلاش می‌کند که مقدمات نشست مشترک ایران و مصر را فراهم کند. کشورهای جهان عرب اما منتظر بهبود صد دردصد روابط ایران و عربستان‌اند. اگر موارد اختلافی عربستان با ایران به طور عمیق حل شود، روابط ایران با دیگر کشورهای عربی مانند مصر نیز حل خواهد شد. فعلاً زود است که منتظر حل مشکلات با دیگر کشور‌هایی از جمله بحرین و مصر و اردن باشیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها