امید ملک سلمان برای سفر رئیسی به عربستان

کد خبر: 1228003

۱۷سال پس از سفر سعودالفیصل وزیرخارجه فقید عربستان به تهران و با پایان ۸سال قطع روابط میان ایران و عربستان، بن فرحان به تهران آمد. اودر دیدار با رئیسی، دعوت نامه سفر به ریاض و پیام پادشاه عربستان را نیز تقدیم رئیس جمهور کشورمان کرد

امید ملک سلمان برای سفر رئیسی به عربستان

 سرانجام پس از سه دور گفت وگو میان وزرای خارجه ایران و عربستان در اردن، چین و آفریقای جنوبی ، یکی از پایتخت های دو کشور میزبان امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان شد تا قفل سفر نکردن مقامات ارشد دو کشور به پایتخت ها هم شکسته شود . روز گذشته وزیرخارجه عربستان سعودی در حالی پای پلکان هواپیمای  بویینگ اختصاصی اش مورد استقبال عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه و نامزد اصلی سفارت ایران در عربستان قرار گرفت که از آخرین حضور یک وزیر خارجه سعودی در تهران 17 سال می گذشت به ویژه این که در 8 سال اخیر که روابط تهران و ریاض قطع بوده نیز شاهد رفت و آمد مقامات بلند پایه و رسمی دو کشور نبودیم . استقبال از وزیرخارجه عربستان توسط همتای ایرانی وی در ساختمان قدیمی وزارت امورخارجه در قلب تهران برگزار شد و دو طرف گفت و گوهای دوجانبه در پشت درهای بسته را آغاز کردند . دقایقی قبل از آغاز نشست خبری وزرای خارجه ناگهان اعلام شد محل برگزاری این نشست تغییر کرده و همین موضوع ضمن بر هم ریختن فضای کنفرانس خبری باعث ایجاد گمانه زنی هایی در میان خبرنگاران شد و بسیاری معتقد بودند این تغییر محل به دلیل وجود عکس شهید سردار سلیمانی در محل نشست خبری است . با این حال ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ساعاتی پس از پایان نشست خبری ضمن بی اساس دانستن این ادعاها اظهار کرد: دلیل این تغییر بروز مشکل فنی و عدم امکان اجرا در محل تعیین شده قبلی بود که با تغییر مکان، این گفت وگو در محل مذاکرات رسمی برگزار شد.

رئیسی: هیچ مانعی برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی نداریم

رئیس جمهور کشورمان عصر دیروز در دیدار وزیر خارجه عربستان سعودی با استقبال از برقراری روابط دو کشور مهم و اثرگذار جهان اسلام، به موسم حج و حضور مسلمانان از اقصی نقاط دنیا در سرزمین وحی اشاره کرد و افزود: اقتضای اعتقادات اسلامی، حسن همسایگی و منافع دو ملت در گفت وگو و تعامل تهران و ریاض است.رئیس جمهور با تاکید بر سیاست همسایگی دولت و این که جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی ندارد، به استقبال و خرسندی دولت ها و ملت های اسلامی از برقراری روابط تهران- ریاض اشاره و اظهار کرد: تنها دشمنان مسلمانان و در راس آن ها رژیم صهیونیستی از توسعه همکاری های دوجانبه و منطقه ای ایران و عربستان ناراحت هستند. رئیسی با بیان این که در منطقه ما مسائل و مشکلات مختلفی وجود دارد که مایه رنج امت اسلامی شده است، تاکید کرد: با همکاری و گفت وگوی بین کشورهای منطقه می توان بر این مصائب و مشکلات فائق آمد و در این مسیر نیازی به دخالت بیگانگان نیست.رئیس جمهور به تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و نابودی گروه های تکفیری اشاره کرد و افزود: نتایج و تجربیات این مبارزه موفق از جمله مسائلی است که می تواند محور همکاری های دو کشور باشد.رئیسی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی نه فقط دشمن فلسطینیان که تهدیدی برای همه مسلمانان است و عادی سازی روابط برخی کشورها با این رژیم نه تنها امنیت ساز نیست بلکه مخالف نظر امت اسلامی هم هست.«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی فراوان از برقراری روابط دو کشور اسلامی و سفر به تهران، اظهار کرد: ما در یک مرحله طلایی قرار داریم که باید قدر آن را بدانیم و همکاری با جمهوری اسلامی ایران زمینه بهره مندی از این شرایط را برای دو طرف و منطقه فراهم می کند.وزیر خارجه عربستان با اشاره به دستور پادشاه این کشور برای تشکیل کارگروه های مختلف برای توسعه روابط با ایران، به تلاش های کشورش برای ارتقای روابط به سطح استراتژیک اشاره کرد و افزود: همکاری های اقتصادی،

توسعه ای و فرهنگی در دستور کار تهران و ریاض قرار دارد. فیصل بن فرحان با بیان این که برخی از کشورهای دنیا تمایل ندارند که منطقه ما به آرامش و پیشرفت برسد، اظهار کرد: با گسترش تعامل کنونی ایران و عربستان در سطح همه کشورهای اسلامی، دستاوردهای بی پایانی پدید خواهد آمد و تضمینی است برای این که هیچ کشور خارجی در منطقه ما دخالت نکند.

امیر عبداللهیان: تسهیلات برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم است

پیشتر نیز حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران ظهر دیروز در نشست مشترک با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در محل وزارت خارجه کشورمان گفت: صد روز از توافق تهران و ریاض ‌و شروع مجدد روابط دیپلماتیک می‌گذرد. در این مدت توانستیم در پایتخت‌های دو کشور و در سرکنسولگری‌ها در مشهد و مدینه مقدمات بازگشایی نمایندگی‌ها و دفاتر سیاسی و کنسولی خود را انجام دهیم.در این مدت سفرای دو کشور معرفی شدند و مراحل اداری برای استقرار آن ها در پایتخت‌ها در حال انجام است.  وی گفت: از مساعدت‌های دولت عربستان سعودی برای افتتاح سفارت و سرکنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در ریاض و جده تشکر می‌کنم. ما نیز تسهیلات لازم را برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم کرده‌ایم. امیرعبداللهیان گفت: خرسندیم که با استقرار گروه های دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع و حجاج کشورمان حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات روز شنبه خود با بن فرحان در ادامه دیدارهای قبلی در پکن و کیپ تاون اظهار کرد: امروز فرصتی داشتیم تا ابعاد مختلف همکاری‌ها در زمینه تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و دیگر بخش‌ها از جمله محیط زیست را که درباره آن اتفاق نظر داریم بعد از تایید مذاکرات و توافق‌های دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور  بررسی کنیم. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دیدار امروز همچنین بر ضرورت همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه تحرک بیشتر در بخش خصوصی دو کشور متمرکز بود. ما درباره همکاری‌ها در حوزه حمل‌ و نقل، گردشگری، فناوری و دیگر زمینه‌های مورد علاقه طرف ها اتفاق نظر داریم.

 بن‌فرحان: منتظر پاسخ رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان هستیم

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در نشست خبری با ابراز خرسندی از سفر به تهران گفت: امروز گفت‌وگوهای شفافی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتم و اقدامات دیپلماتیک دو کشور در حال گسترش است. وی با بیان این‌که «چند روز پیش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده و دفتر دایم نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در عربستان بازگشایی شد»، گفت: ان‌شاءا... به زودی سفارت عربستان در تهران نیز بازگشایی می‌شود و در همین جا از دولت و وزارت امور خارجه ایران برای همکاری در این زمینه تشکر می‌کنم. وزیرخارجه سعودی همچنین با بیان این‌که « کشور ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند»، گفت: روابط ایران و عربستان بر اساس اصولی است که از جمله آن دخالت نکردن در امور داخلی دو کشور، احترام متقابل و متعهد بودن به منشور سازمان ملل متحد است.

وزیر امور خارجه عربستان با ابراز امیدواری از این‌که «افق همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف گسترش یابد»، ادامه داد: امیدواریم بازگشت روابط دو کشور ایران و عربستان به حالت طبیعی خود به نحو مثبت در منطقه، جهان اسلام و عرصه بین‌الملل منتقل شود. فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین با اشاره به زمینه‌های همکاری دو کشور در ارتباط با همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و با ابراز امیدواری به این‌که «روابط دو کشور در کنار روابط سیاسی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی نیز گسترش یابد» ادامه داد: جا دارد در این جا به اهمیت همکاری‌های دو کشور در زمینه منطقه‌ای به ویژه حوزه دریانوردی و تلاش دو کشور برای عدم انتشار   سلاح‌های کشتار جمعی اشاره شود. وزیر خارجه عربستان با بیان این‌که «در   سفر به تهران با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز دیدار و رایزنی می‌کند»، گفت: در این دیدار سلام‌های گرم خادمان حرمین شریفین ملک سلمان و محمد بن سلمان را خدمت ایشان (رئیس جمهور ایران) ابلاغ می‌کنم. هر دوی این بزرگواران مایل هستند که سفر رئیس جمهور ایران به عربستان هر چه زودتر انجام شود و ایشان به دعوت صورت گرفته به زودی پاسخ دهند.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها