در گفتگو با «فردا» مطرح شد؛

آثار سیاسی و اقتصادی بازگشایی سفارت ریاض

کد خبر: 1228031

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اگر عربستان به سمت همکاری با ایران چرخش کند معنا و مفهومش آن است که جهان عرب چنین رویکردی را دنبال خواهد کرد.

آثار سیاسی و اقتصادی بازگشایی سفارت ریاض

گروه سیاسی فردا: سفارت عربستان در تهران بعد از عید قربان کار خود را رسما آغاز می‌کند و حال این سئوال پیش می آید که این اتفاق چه آثار سیاسی و اقتصادی خواهد داشت.

ناصر ترابی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره آثار مثبت سیاسی و اقتصادی بازگشایی سفارت عربستان در تهران گفت: این موضوع از چند جنبه اهمیت دارد. عربستان در کنار مصر و فلسطین جزء 3 کشور اصلی و کلیدی جهان عرب و جهان اهل سنت است بنابراین بازگشایی سفارت سعودی در تهران می تواند زمینه ساز بسیاری از همکاری ها شود.

وی ریاض را لیدر کشورهای عرب خواند و افزود: اگر عربستان به سمت همکاری با ایران چرخش کند معنا و مفهومش آن است که جهان عرب چنین رویکردی را دنبال خواهد کرد. ایران و عربستان سال ها با هم ارتباط داشتند اما چندسالی این ارتباط قطع بود؛ حال این سئوال مطرح می شود که اگر ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور دوباره برقرار شود تهران و ریاض به نقطه قبل از قطع ارتباط بر می گردند؟ معتقدم خیر این طور نیست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: در طول سال های قطع ارتباط دیپلماتیک تهران و ریاض، یکسری اتفاقات و تحولات در عرصه بین الملل رخ داد که هم اکنون از سرگیری روابط دوباره بین دو کشور معنا و مفهوم جدیدی دارد که تأثیر آن در میان مدت و بلند مدت منجر به همکاری و هم افزایی میدانی خواهد شد.

وی ادامه داد: روزهای نخستی که خبر از سرگیری روابط ایران و عربستان مطرح شد، خیلی ها با نگاه تردید به مسئله نگاه می کردند و این سئوال برای آنها وجود داشت که آیا واقعا عربستان قصد این کار را دارد؟ امروز علائم و نشانه ها حکایت از آن می کنند که ریاض واقعا قصد دارد در روابطش با تهران تحول ایجاد کند.

ترابی گفت: در میان مدت معتقد ارتباط ایران و عربستان خیلی خیلی بیشتر می شود و ما شاهد خواهیم بود کشورهای جهان عرب به این فهم می رسند که دیگر عصر جهان تک قطبی به پایان رسیده است. البته سخت است که از الان تأثیر همکاری های تهران و ریاض را بر امنیت منطقه پیش بینی کنیم ولی قطعا این اتفاق خواهد افتاد؛ ثبات و امنیت منطقه و همکاری های دوجانبه و چندجانبه کشورهای منطقه با هم بیشتر خواهد شد و رفتارهای تخاصمی با هم نخواهند داشت.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها