وکیلی: دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی موفق عمل کرده است

کد خبر: 1228164

مدیر مسئول روزنامه ابتکار گفت: رویکرد کنونی دولت در تعامل حداکثری با همسایگان، تقویت توازن و تعامل در مناسبات منطقه و فرامنطقه ای باعث شده در دیپلماسی اقتصادی به توفیقاتی دست پیدا کنیم.

وکیلی: دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی موفق عمل کرده است

 مدیر مسئول روزنامه ابتکار گفت: رویکرد کنونی دولت در تعامل حداکثری با همسایگان، تقویت  توازن و تعامل در مناسبات منطقه و فرامنطقه ای باعث شده در دیپلماسی اقتصادی به توفیقاتی دست پیدا کنیم.

محمد علی وکیلی در مورد عملکرد دو ساله دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: رویکرد کنونی دولت در تعامل حداکثری با همسایگان، تقویت توازن و تعامل در مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای رویکرد درستی است؛ البته مجموعه‌ای از متغییرها دست به دست هم داده تا شاهد رویکرد کشورهای منطقه به تعامل و تغییر راهبرد تقابل به تعامل باشیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به احیای روابط ایران و عربستان بیان داشت: در این رویکرد عربستان به این جمع بندی رسید که در سیاست تقابل بازی باخت - باخت است و جمهوری اسلامی ایران هم با ورود به پلتفرم بازی برد- برد از طریق ارتباط و تعامل با همه همسایه ها تلاش کرد که سیاست تنش زدایی را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار اضافه کرد: نتیجه رویکرد تعاملی از سوی ایران و دیگر کشورها ایجاد آرامش در منطقه، بستن پرونده‌هایی که حاصل سوءتفاهم با کشورهای بحرین، عربستان، اردن و امارات بود به طوری که در مجموع پنجره های سوءتفاهم در درون بلوک جهان اسلام بسته شد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس ادامه داد: طبیعی است وقتی پنجره سوءتفاهم بسته شود، درب دیپلماسی ارتباطی باز می شود به طوری که شاهد رفت و آمد مقامات ایران و عربستان هستیم و انتظار می رود در آینده نیز ارتباطات دیپلماتیک به مصر و اردن نیز گسترش یابد.

افزایش فروش نفت در شرایط تحریم حاکی از موفقیت دولت است

وکیلی با اشاره به موفقیت دولت در فروش نفت بیان داشت: در صحنه مبادلات اقتصادی شاهد توفیق دولت در عرصه فروش نفت هستیم و خوشبختانه آمارهای مراجع بین المللی آن را تایید می کند.

این نماینده سابق مجلس افزود: امروز تایید می کنند صدور نفت ایران از مرز یک و نیم میلیون در روز عبور کرده و در آستانه ورود به رکورد دو میلیون بشکه در روز است؛ اگر چه این عدد با ظرفیت تولید و سهمیه ما در اوپک همچنان فاصله دارد ولی برای کشوری که در محاصره کامل تحریم هاست، نشان از موفقیت دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه شاهد رویکردهای تعاملی در عرصه سیاست خارجی هستیم، افزود: با این رویکرد جدید دولت در عرصه سیاست خارجی وارد چهره ای از جنگ سرد به جای تقابل حداکثری بین ایران و آمریکا می شویم.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه تغییرات در حوزه دیپلماسی رسمی باید اثر خود را روی سفره مردم نشان دهد، گفت: البته دو هفته اخیر شاهد تاثیرات این دیپلماسی بر نرخ ارز بودیم و اینکه رشد شتابان تورم را کُند کرده است؛ بنابراین ظرف یکی دو هفته آینده هم باید منتظر اثر این گشایش ها بر سفره مردم باشیم.

این فعال سیاسی اطلاح طلب با اشاره موفقیت دولت در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی بیان داشت: حل و فصل پرونده گازی با ترکمنستان برای ما دارای اهمیت است و در موضوع رابطه با عراق به هویت رسیدیم و سوریه را از انزوای بین المللی خارج کردیم و یمن هم به آرامش خود بازگشته است.

وکیلی اظهار داشت: تغییر رویکردها باعث شده در مجموع در حوزه منطقه ای به بخشی از خواسته‌های خود برسیم و امیدواریم نتیجه این توفیقات بزودی بر سفره مردم و اقتصاد خود را نشان دهد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها