مخالفت دوباره نتانیاهو درباره توافق احتمالی با ایران

کد خبر: 1228224

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی بار دیگر به مخالفت با موضوع توافق آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی برای حل‌وفصل موضوع برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های آن پرداخت.

مخالفت دوباره نتانیاهو درباره توافق احتمالی با ایران

شبکه آی۲۴ نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بازدید از یک تاسیسات صنایع هوایی این رژیم، تلویحا، با اشاره به برخی ادعاهای مطرح شده اخیر در گزارش‌ها مبنی بر این که ایران و آمریکا در حال مذاکره بر سر توافقی موقت بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها هستند، گفت که اسراییل برای «دوستان آمریکایی» روشن ساخته است که هر گونه توافق هسته‌ای با ایران، از جمله آن‌ها که گستره‌شان محدود و موقتی باشند، برای اسراییل «غیرقابل قبول» است.

نتانیاهو که رژیمش به عنوان تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه، امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند،‌ با مطرح کردن ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران،‌ از مشوقان اصلی دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای(برجام) در سال ۲۰۱۸ بود.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ناظر بر اجرای برجام در ایران و توافق پادمانی آن با آژانس است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی می‌کند، تا کنون این ادعای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی را تایید نکرده است.

علاوه بر این، مقامات ایران تاکید کرده‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران، صرفا اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۲ در وین میان ایران، شرکای اصلی توافق و آمریکا آغاز شد. ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و از طریق هیات‌های مذاکره‌کننده دیگر در جریان مواضع یک‌دیگر قرار می‌گرفتند.

این مذاکرات طی چند ماه گذشته، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه روبه‌روش شده است.

دستگاه دیپلماسی ایران در این مدت با اشاره به این که تبادل پیام‌های دیپلماتیک در این باره ادامه دارد و پنجره دیپلماسی بسته نشده، تاکید کرده است که در صورتی که شرکای توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند،‌ آماده نهایی کردن توافقی «خوب» برای لغو تحریم‌هاست که در راستای منافع ملت ایران باشد.

افزون بر این، مقامات تهران و واشنگتن با وجود تایید مذاکرات اخیر میان دو طرف از طریق کانال‌های دیپلماتیک بر سر موضوعاتی از جمله تبادل زندانیان، موضوع «توافق موقت» را منتفی دانسته‌اند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها