گفتگوی «فردا» با غلامرضا مصباحی مقدم

پول‌های آزادشده قبلا خورده شدند

کد خبر: 1228232

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیش بینی می کنم امسال تورم رو به کاهش می رود و هدف گذاری دولت نیز آن است که تا پایان 1402 تورم به حدود 35 درصد برساند.

پول‌های آزادشده قبلا خورده شدند

گروه سیاسی فردا: اخبار حکایت از آن می کند که ایران و آمریکا به تفاهمی غیررسمی رسیدند و به همین دلیل شاهد افزایش فروش نفت و آزادسازی برخی منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها هستیم. حال این سئوال پیش می آید که منابع آزادشده باید در چه کانالی هزینه شوند که زمینه ساز افزایش نقدینگی و تورم در جامعه نباشند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با فردا درباره نحوه هزینه‌کرد منابع آزادشده ایران در سایر کشورها گفت: البته آنچه از منابع آزاد می شود قبلا خورده شده است. شاید کمتر کسی این را مورد توجه قرار دهد. اینها همان منابعی است که در دولت قبل به عنوان منابع در اختیار که در خارج کشور بلوکه هستند، پایه برای افزایش نقدینگی قرار گرفت.

وی افزود: دولت منابع بلوکه شدن را به بانک مرکزی فروخت بنابراین این منابع جزء ذخایر خارجی بانک مرکزی شدند. از این جهت نباید تصور شود که پول های آزاد شده، منابع جدیدی هستند. البته یک فایده بسیار خوبی که این منابع دارند این است که پس از برگشت می تواند به بازار شوند و همان طور که نقدینگی را رشد دادند، نقدینگی را کاهش دهند. در واقع وسیله ای برای کاهش نقدینگی باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اگر نقدینگی در دست مردم کاهش پیدا کند، عرضه این منابع نتیجه اش آن خواهد بود که تورم نیز تا حدی مهار شود. البته پیش بینی می کنم امسال تورم رو به کاهش می رود و هدف گذاری دولت نیز آن است که تا پایان 1402 تورم به حدود 35 درصد برساند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها