حمیدرضا ترقی در گفتگو با «فردا»:

بیش از میانه‌روی به انقلابی‌گری نیاز داریم

کد خبر: 1228240

عضو موتلفه می‌گوید: میانه‌رو‌ها گرایش به اصلاح‌طلبی دارند. میانه‌رویی که گرایش به اصولگرایی داشته باشد، نداریم، انقلابی گری گفتمان اصلی کشور است و برای تداوم انقلاب و طی مراحل گام دوم به روحیه انقلابی‌گری بیشتر از میانه‌روی نیاز داریم.

بیش از میانه‌روی به انقلابی‌گری نیاز داریم

گروه سیاست سایت فردا -  فرصت زیادی تا انتخابات نمانده و تکلیف جریان و گروه‌های سیاسی هنوز خیلی مشخص نیست. اصولگرایان کما فی السابق چالش وحدت دارند و دنبال نامزد اصلح برای سرلیستی می‌گردند، اصلاح طلبان نیز با همان سیاست همیشگی با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن، از یک طرف ساز تحریم زده و از سوی دیگر به فکر مشارکت و معرفی نامزد هستند! در این بین اما بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که تعیین کننده این انتخابات میانه‌روها خواهند بود. بر اساس این تحلیل برنده انتخابات طیفی و جریان سیاسی است که به میانه‌روها نزدیک شده و از ظرفیت آنها بهره ببرد. نه اینکه طیف میانه‌رو و چهره‌هایش بیشترین شانس و اقبال مردم را داشته باشند، اما اجماع با آنها می‌تواند عنصری تعیین کننده باشد. سوال اما اینجاست که اصولگرایان موفق به استفاده از این فرصت خواهند شد یا اصلاح‌طلبان که پیش‌تر در انتخابات‌های 92 و 96 این راه رفته و تجربه دولت‌های روحانی را دارند؟

در این باره با حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت‌وگو کرده‌ایم . او درباره احتمال نزدیک‌شدن اصولگرایان میانه‌رو به اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به «فردا» گفت: «بعید می‌دانم که اصلاح‌طلبان به میانه‌روها نزدیک شوند. در میان اصولگرایان نیز زمینه‌ای برای همراهی و استفاده از ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان وجود ندارد. اصلاح‌طلبان کارکردشان در طی این سال‌ها موجب عقب ماندگی کشور در جهت فرایند انقلاب بوده است. ما دو مرحله جامعه‌سازی و دولت‌سازی اسلامی مشکل داریم که اصلاح‌طلبان در آن نقش دارند. با وجود عملکرد آن‌ها مردم نمی‌توانند طعم شیرین جامعه و دولت اسلامی را بچشند. طبیعتاً هیچ استدلالی برای همراهی با این جریان وجود ندارد.»

وی در ادامه گفت: «میانه‌روی در عرصه سیاسی خیلی مفهوم مشخص و شفافی ندارد، نوعاً میانه‌رو‌ها گرایش به اصلاح‌طلبی دارند. میانه‌رویی که گرایش به اصولگرایی داشته باشد، نداریم، انقلابی گری گفتمان اصلی کشور است و برای تداوم انقلاب و طی مراحل گام دوم به روحیه انقلابی‌گری بیشتر از میانه‌روی نیاز داریم. اگر روحیه انقلابی‌گری که در آن روحیه جهادی هم وجود دارد، بر تصمیم‌گیران حاکم نباشد اصلاً نمی‌توان عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کرد. ما الان به یک تعبیری دهه نود را با میانه‌رو پشت سر گذاشتم؛ اما چه شد؟ قبل از آن هم جریان‌های اصلاح‌طلب بودند و باز هم عقب‌ماندگی‌ها را داشتیم. الان باید جبران گذشته کنیم و این جبران به تلاش مضاعف نیاز دارد که این تلاش در میانه‌روی تبلور پیدا نمی‌کند.»

ترقی در پایان درباره چهره‌های موردنظر اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات گفت: آنچه که مسلم است چهره‌های شاخص آن‌ها به علت سوابق قضایی که دارند در انتخابات شرکت نمی‌کنند. اصلاح‌طلبان شاید با چهره‌های سفید وارد شوند که میزان رای آوری‌شان اندک است و اصلاح‌طلبان این ریسک را نمی‌کنند. در کل به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان دو بخش‌اند، یک بخش معتقد به تحریم‌اند و یک بخش هم سعی خواهند کرد با لیست افراد سفید و عمدتاً خانم‌ها وارد عرصه شوند و از فضای کشور دررابطه‌با زن استفاده کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها