مصباحی مقدم: پیش‌بینی مهار تورم در دولت رئیسی ۴ ساله بود

کد خبر: 1228469

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در زمانی برگزار شد که شرایط خوبی بر فضای عمومی کشور حاکم نبود و شرایط حکایت از نوعی ناامیدی مردم نسبت به تحول و بهبود اوضاع اقتصادی- اجتماعی مردم داشت.

مصباحی مقدم: پیش‌بینی مهار تورم در دولت رئیسی ۴ ساله بود

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره فضای سیاسی و اجتماعی کشور در زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: در چنین شرایطی امید و انتظار مردم روی کار آمدن دولت پرکار، فعال، کارآمد، توانا و قوی بود و آیت‌الله رئیسی با توجه به آن شرایط، وعده‌هایی را داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از جمله این وعده‌ها می‌توان به مهار تورم، ساختن چهار میلیون واحد مسکونی در ۴ سال، همچنین وعده پیگیری اقتصاد بدون گره زدن مسائل اقتصادی به تحریم‌ها اشاره کرد.

پیش‌بینی مهار تورم در دولت رئیسی ۴ ساله بود

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: رئیسی و دولت وی تلاش بسیار زیادی را برای عمل به این وعده‌ها انجام دادند و البته تا جایی که به‌خاطر دارم همه وعده‌ها ۴ساله بوده است و پیش‌بینی وی اینگونه نبود که تورم را یکساله یا دوساله کنترل می‌کند بلکه پیش‌بینی ۴ ساله برای مهار تورم کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: البته دولت سیزدهم اقداماتی را هم در این راستا انجام داد که این اقدامات مثبت، تاثیرگذار و امیدوارکننده بود و یکی از اقدامات موفق دولت آیت‌الله رییسی در مهار کرونا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شهریور ۱۴۰۰ که دولت رئیسی تازه روی کار آمده بود، روزانه شاهد بیش از ۷۰۰ فوتی بودیم اما با واردات انبوه واکسن و تولید داخلی آن به شکل گسترده توانست کرونا را مهار کند و تلفات کرونا سیر نزولی طی کرد تا اینکه تک‌رقمی شد و تقریبا جمع شد.

مصباحی‌مقدم گفت: موضوع مهار کرونا در شرایطی بود که حتی دولت‌های اروپایی، آمریکا و ژاپن از مهار کرونا ناتوان بودند و هنوز هم آمار ابتلا به کرونا و فوتی‌ها در کشورهای یادشده بالا است.

وعده دولت عدم استقراض از بانک مرکزی در تامین هزینه‌های عمومی

وی افزود: وعده دیگر رئیسی این بود که دولت هزینه‌های عمومی خود را با استقراض از بانک مرکزی تامین نخواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ما شاهد بودیم که به استثنای مردادماه که هنوز دولت سیزدهم تشکیل نشده بود و وی با هیات دولت قبل جلسه برگزار کرد و ناگزیر شد برای پرداخت حقوق کارکنان دولت از بانک مرکزی استقراض کند از آن بعد، چنین کاری را انجام نداد و برای اداره امور کشور از بانک مرکزی استقراض نکرده است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که سطح استقراض از بانک مرکزی نسبت به دوره قبل به‌شدت کاهش پیدا کرده است البته علاوه بر این موضوع، بانک مرکزی به نحوی مدیریت کرده است که برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی کاهش پیدا کند و تا حدودی هم موفق بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد تدابیری در مورد مهار و کنترل نرخ ارز هستیم. به ویژه اینکه در ماه‌های اخیر دولت توانسته با راه‌اندازی سامانه‌هایی از جمله بازار ارز بدهی، بازار ارز طلا به شکل مبادله‌ای، قیمت‌ها را متعادل کند و حتی اندکی هم قیمت ها رو به کاهش رفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شاهد ثبات قیمت ارز هستیم، اظهار کرد: یکی از عوامل تورم بالارفتن قیمت ارز بود و وضعیت ارزی کشور در اثر صادرات بیشتر و برخی از آزادسازی‌های ارزهای ایران در خارج از کشور بهبود پیدا کرده است.

هدفگذاری دولت کاهش تورم به ۳۵ درصد است

مصباحی‌مقدم بیان کرد: البته یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم انجام داد، مساله اصلاح نرخ ارز ترجیحی بود که سال گذشته انجام شد و شوکی را به قیمت کالاها وارد کرد و به همین دلیل روند کاهنده نرخ تورم هم دچار مشکل شد و آن روند ادامه پیدا نکرد و تورم مجدد صعودی شد

وی گفت: اما بار دیگر شاهد هستیم که طی ماه‌های اخیر تورم آرام آرام کاهش پیدا می‌کند و امید است تا پایان سال جاری مطابق هدف گذاری که دولت دارد تورم را به حدود ۳۵ درصد کاهش بدهد.

ارتباط چهره به چهره به مردم شاخصه مهم دولت سیزدهم

عضو مجلس خبرگان رهبری، مهمترین شاخصه دولت سیزدهم را مردمی بودن، ارتباط تنگاتنگ، نزدیک و چهره به چهره با مردم خواند و گفت که این موضوع را در صحنه‌های مختلفی شاهد هستیم. در زلزله‌ها و سیل‌هایی که اتفاق می‌افتد رئیس جمهور غالبا حضور دارد و با حضور خود آرامش را به مردم تزریق می‌کند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: اکنون دور دوم سفرهای استانی در حال انجام است و دولت در همین سفرهای استانی ارتباط چهره به چهره با مردم را دارد و علاوه بر این، طرح‌هایی را که در دور نخست هدفگذاری کرده را افتتاح و پیگیری می‌کند و به نتیجه می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوعات حکایت از روابط نزدیک دولت با مردم می‌کند همین ارتباط چهره به چهره با مردم آرامش زیادی را به جامعه تزریق می‌کند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها