فردا گزارش می‌دهد؛

پاسخ‌های رئیسی به منتقدان

کد خبر: 1228677

رئیس جمهور شب گذشته به سئوالات پاسخ داد که در طی 2 سال گذشته منتقدان دولت سیزدهم بیشتر موضوعات این سئوالات را مطرح می کردند.

پاسخ‌های رئیسی به منتقدان

گروه سیاسی فردا: سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب همزمان با دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیون حاضر شد و به یکسری سئوالات چالشی پاسخ داد. این گفتگو محورهای متنوعی داشت.

رفع شبهات و ابهامات انتخابات 1400

محور نخست این گفتگو درباره شفاف سازی ابهامات، شبهاتی و سئوالاتی بود که از انتخابات سال 1400 در جامعه به ویژه عرصه سیاسی کشور وجود دارد. رئیسی از دلایل تصمیمش برای کاندیداتوری گفت و اینکه شرایط خاص و ناامیدی بر مردم و جامعه غالب شده و به نوعی اوضاع را بر وفق مراد نمی دیده پس برای تغییر شرایط و بازگرداندن نشان به زندگی وارد عرصه شده و اگر به ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگردد، بازهم احساس تکلیف برای حضور می‌کند.

رئیس جمهور همچنین از تلاش هایش برای رفع ردصلاحیت نامزدهای جریان رقیب در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت و در واقع می خواست به این ادعای منتقدان پاسخ دهد که می گویند «عرصه بدون رقیب شد تا رئیسی پیروز شود». به ویژه که در صحبت هایش به اعتراف منتقدان نیز اشاره کرد که همان زمان می گفتند «ما هم بیاییم، نتیجه انتخابات عوض نخواهد شد چون سنجش‌ها نشان می‌داد برنده انتخابات کیست و اگر کاندیداهای ردصلاحیت شده هم تأیید می‌شدند، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کرد.»

رفع مسائل و مشکلات

2 سال از دوره مسئولیت سیدابراهیم رئیسی در ریاست جمهوری می گذرد و دولت سیزدهم به نیمه راه رسیده است. سئوال مهم مردم و اهل سیاست این است که شعارهای انتخاباتی به کجا رسید و آیا دولت توانسته به نیست رئیس جمهور عمل کند و نشاط را به جامعه برگرداند؟ رئیس جمهور در این رابطه گفت اهل عافیت طلبی نیست و با سختیها و مشکلات مواجه بوده و مصمم به حل آنها است زیرا او  برای ناامید کردن مردم نیامده، بلکه برای امیدوار کردن آنها آمده است. رئیسی به حل مشکل کرونا در ماه های ابتدایی دولت خود اشاره کرد و تأکید داشت نباید دولت قبل همه مسائل را به برجام گره می زد بلکه باید در زمان خودش تصمیم می گرفت تا مشکلات کشور سریع حل شود.

تکرار باور «گره نزدن زندگی مردم به مذاکرات» محور دیگر صحبت های سیدابراهیم رئیسی بود و یادآور شد دولتش عزتمندانه و در چارچوب منافع ملی در مذاکرات پیش می‌رود و در همان 6 ماه نخست مسئولیتش 20 درصد تورم را کاهش داد اما چون کسانی نمی توانستند این روند مثبت و امیدوارکننده ببینند، اردیبهشت سال گذشته تمام پمپ‌بنزین‌ها را هک کردند تا زمینه نارضایتی مردم را ایجاد کنند، در حالی که دولت در آغاز اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی قرار داشت.

ادعای دولت حسن روحانی همواره این بود که تا برجام و اف ای تی اف نباشد امکان فروش نفت وجود ندارد؛ سیدابراهیم رئیسی با اتکا به آمارهای اخیر که از افزایش فروش نفت ایران به بیش از یک و نیم میلیون بشکه حکایت می کند گفت «ثابت کردیم که این امکان وجود دارد». 

حتی رئیسی موافقت اعضای شانگهای با پذیرش ایران در این پیمان را پس از 17 سال ناشی از تغییر نگاه آنها به دولت ایران پس از آغاز ریاست جمهوری خودش اعلام کرد چراکه آنها احساس کردند این دولت نگاهش فقط به چهار کشور و لبخند زدند یا اخم آنها نیست. 

تحکیم روابط با دنیا به ویژه همسایگان

تقویت همکاری و روابط با ۱۵ کشور همسایه و کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت های صادراتی ایران به آمریکای لاتین، کشورهای اسلامی از جمله سیاست هایی است که رئیسی برای دولتش برشمرد. رئیسی به برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان و مساعد شدن فضا برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک اشاره کرد و تأکید داشت که «دشمن ما رژیم صهیونیستی است».  

آینده مذاکرات

موضوع بعدی صحبت های رئیس جمهور درباره تغییر رویکرد یکباره اروپا در نگاه به ایران بعد از اغتشاشات سال گذشته و ندامت کنونی آنها از اشتباه محاسباتی شان بود. او برجام را در دستور کار دولت خواند اما مهم‌تر از برجام را این مسئله دانست که کشور آنچنان قوی شود که تحریم‌ها بی‌اثر شده و با هیچ تکانه‌ای تکان نخورد. با چنین نگاهی است که رئیس جمهور اعلام کرد «پرونده در دست دولت مثل قبل فقط برجام نیست چون هدف دیپلماسی عزتمندانه است نه التماس دیپلماسی التماسی.

 

برچیدن عوامل تورم زا و ساخت یک میلیون مسکن

کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها و انتظار تورمی از عوامل تورم زا هستند که رئیس جمهور به آنها اشاره کرد و تأکید داشت که دولت برای رفع این بسترهای تورمی برنامه دارد.

رئیس جمهور درباره وعده ساخت یک میلیون مسکن گفت «اگر من هم وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را نمی‌دادم هم قانون و هم نیاز کشور بر ساخت یک میلیون مسکن تاکید می‌کرد با توجه به اینکه ما در کشور کمبود زمین نداریم و در تمام کشور قضیه ساخت مسکن دنبال می شود».

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها