سلامت انتخابات پیش نیاز مشارکت

کد خبر: 1228680

محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور به تشریح اقدامات کم‌سابقه ستاد انتخابات پرداخت

سلامت انتخابات پیش نیاز مشارکت

بخشنامه‌ اخیر معاون سیاسی وزیر کشور که مسئولیت ریاست ستاد انتخابات را نیز عهده‌دار است، با واکنش منفی و سوءبرداشت برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. در این بخشنامه که با هدف تأمین و تضمین رویکرد سلامت انتخابات ۱۱ اسفند آمده، به معاونین سیاسی، فرمانداران و بخشداران تأکید شده ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و... با نمایندگان مجلس، در مدت باقی‌مانده تا انتخابات به‌گونه‌ای تعامل کنند که هیچ‌گونه شائبه و سوءبرداشتی از همراهی آنها در جلسات دولتی و پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای به‌وجود نیاید.

همین مسأله باعث دلخوری برخی نمایندگان مجلس و اعتراض آنها به وزیر کشور شد تا روز گذشته احمد وحیدی در نشستی غیرعلنی با حضور نمایندگان به بررسی این بخشنامه بپردازد.به همین بهانه، محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در گفت و گو با ایرنا به تشریح سازوکار و اقدامات کم‌سابقه اخیر این ستاد در راستای ایفای مسئولیت قانونی آن پرداخت.

آموزش کلیه ارکان اجرایی انتخابات در کلیه مناطق کشور یکی از این اقدامات کم‌سابقه است که برای اولین بار در وزارت کشور دولت سیزدهم برگزار می‌شود؛ همچنین تدوین دستورالعمل‌های قانونی به منظور رفع خلأهای قبلی که همواره در انتخابات‌ها مورد انتقاد بود یکی دیگر از این اقدامات مهمی است که در دوره معاونت محمدرضا غلامرضا اجرا می‌شود.غلامرضا در این مصاحبه به سامانه‌های امن جهت ارتباط مجریان انتخابات نیز اشاره کرده است که مشروح آن را در این گفت و گو می‌خوانید.

آغاز فعالیت ستاد از پاییز سال گذشته

وی در این گفت و گو با بیان اینکه فعالیت غیررسمی ستاد انتخابات کشور از پاییز سال گذشته آغاز شد، اظهار داشت: در آن مقطع انتخابات‌های گذشته را با همکاری مدیران کل سیاسی استان‌ها آسیب‌شناسی کردیم تا بتوانیم انتخابات 1402 را با قوت و با کمترین اشکال و نقاط ضعف برگزار کنیم.

غلامرضا افزود: در همان ایام جلسات ما با شورای نگهبان هم آغاز شد و تعامل خوبی بین دو مجموعه به عنوان دو بال اصلی برگزاری انتخابات وجود دارد و بنا داریم انتخاباتی پرشور و با شکوه را با هماهنگی و همکاری تنگاتنگ برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات و تأکید ایشان بر 4 راهبرد سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت، تصریح کرد: وزارت کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و بیرون وزارتخانه راهبردهای 4 گانه را تدوین کرد. بر اساس قانون انتخابات فعلی فرایند انتخابات از 19 اردیبهشت آغاز شده اما پیش از آن راهبردها را تهیه و در اختیار استان‌ها قرار دادیم و از آنها خواستیم نقشه راه منطقه‌ای را ترسیم کنند و همزمان نخستین همایش معاونین سیاسی و رؤسای ستادهای انتخاباتی استان‌ها را در مشهد برگزار کردیم.

سلامت انتخابات، لازمه رقابت و مشارکت است

غلامرضا خاطرنشان کرد: اگر چه 4 مؤلفه برگزاری انتخابات بهم پیوسته است و قاعدتاً برگزاری سالم و پرشور انتخابات نیازمند تأمین امنیت است اما یکی از مؤلفه‌های اصلی انتخابات و در واقع ستون آن سلامت است که پیش درآمد رقابت و مشارکت است.

وی تأکید کرد: در همین راستا با استفاده از نظرات کارشناسان و کسانی که سابقه برگزاری انتخابات دارند، دستورالعمل‌هایی به‌منظور اجرای ضابطه‌مند فرایندهای 25 گانه انتخابات تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است که موجب سلامت و شفافیت هرچه‌بیشتر روند انتخابات خواهد شد.

دستورالعمل  و آموزش به مجریان انتخابات

غلامرضا در توضیح دستورالعمل‌های تهیه شده اظهار داشت: در این دستورالعمل‌ها خط و مشی کلی و بایدها و نبایدها به‌صورت دقیق و روشن برای مجریان انتخابات که در واقع فرمانداران و بخشداران هستند، تبیین شده و برای این عزیزان سلسله جلسات آموزشی نیز خواهیم داشت که از هفته‌های گذشته آغاز شده که هدف آن آشنایی هرچه‌ بیشتر اعضای ستاد انتخابات و متولیان برگزاری انتخابات در استان‌ها با قوانین انتخاباتی است.

وی افزود: برای این کار 31 استان کشور را به 5 منطقه تقسیم کردیم و فرمانداران، مدیران کل سیاسی و مسئولان فناوری ستادهای انتخاباتی و مسئولان آموزش را برای شرکت در این دوره آموزشی سه روزه دعوت و در روزهای اخیر در مازندران نشست آموزشی برگزار کردیم و هفته آینده نیز در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

نشست آموزشی برای 750 هزار عوامل اجرایی انتخابات

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه این دوره‌ها با استفاده از جدیدترین شیوه‌های کاربردی آموزشی برگزار می‌شود، افزود: شرکت‌کنندگان در نشست‌ها از استان‌های مختلف، فرصتی مناسب برای تبادل تجربیات‌شان پیدا می‌کنند و میزان آمادگی هر استان برای برگزاری انتخابات هم مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.غلامرضا خاطرنشان کرد: در این دوره از انتخابات برای نخستین مرتبه یک همایش مشترک هم با مسئولان آموزش استانداری‌ها و مسئولان آموزش هیأت‌های اجرایی شورای نگهبان در سراسر کشور برگزار کردیم و در گام بعد به سراغ بخشداران و 750 هزار عوامل اجرایی انتخابات در سراسر کشور خواهیم رفت و برای آنها هم نشست‌های آموزشی منظم برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی سامانه انتخابات برای فرمانداران

وی همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش، راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع انتخابات است، تصریح کرد: فرمانداران می‌توانند با مراجعه به این سامانه ابهامات و سؤالات پرتکرار فرمانداران و بخشداران در انتخابات ادوار گذشته که می‌تواند امروز هم برای بسیاری مطرح باشد و همچنین پاسخ‌های حقوقی مستدل به آنها را مشاهده و مطالعه کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور به توضیح اهمیت و ویژگی‌های این سامانه پرداخت و گفت: برای نمونه در گذشته یکی از منسوبان فرماندار یا بخشدار داوطلب انتخابات شده که این سؤال و ابهام به وجود آمده که آیا این فرماندار یا بخشدار که ریاست هیأت اجرایی را بر عهده دارد، می‌تواند همچنان مسئولیت هیأت اجرایی را داشته باشد یا خیر؟ که همین الآن هم شاهد نمونه‌هایی از این دست در استان‌ها هستیم و مورد سؤال است.

نرم‌افزار ارتباط یکپارچه و امن مجریان انتخاباتی

غلامرضا در ادامه تشریح روند اجرایی فعالیت ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: امسال همچنین برای نخستین مرتبه نرم افزاری چندمنظوره در دست طراحی است که مهم ترین کاربرد آن ایجاد ارتباط یکپارچه و امن در شبکه بزرگ مجریان انتخاباتی از وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات تا اعضای ستادهای انتخاباتی استانی و فرمانداران و بخشداران و نمایندگان فرمانداران در شعب اخذ رأی برای تبادل پیام به ویژه در زمان برگزاری انتخابات است.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه این سامانه علاوه بر سامانه اصلی ارتباطی وزارت کشور، می‌تواند تبادل پیام و ارائه گزارش‌های انتخاباتی توسط همه عوامل اجرایی انتخابات را از هر نقطه کشور تسریع و تسهیل کند، اظهار داشت: از سوی دیگر ستاد انتخابات کشور می‌تواند با این نرم افزار تمامی تحولات شعب اخذ رأی را به‌صورت برخط رصد کند تا در صورت نیاز، موضوع به تصمیم گیران اصلی منتقل شود.غلامرضا همچنین در انتهای سخنان خود نیز خاطرنشان کرد: از دیگر کارکردهای این نرم افزار که طی روزهای آینده به‌صورت آزمایشی رونمایی می شود، بهره‌گیری از آن در زمینه آموزش است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها