دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

سرگشتگی اصلاح‌طلبان و وعده دروغ براندازان

کد خبر: 1228686

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

سرگشتگی اصلاح‌طلبان و وعده دروغ براندازان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

 

جوان: مواضع بلینکن درباره توافق برای آرام‌سازی فضای داخلی آمریکاست

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در جریان سفر خود به عربستان در گفتگو با «الشرق نیوز» مدعی شد به رغم تلاش‌های امریکا، به دلیل خودداری ایران از بازگشت به برجام، توافق هسته‌ای دیگر هدف امریکا به شمار نمی‌رود.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: حتی مواضع اخیر وزیر خارجه امریکا در خصوص احیای برجام، از سوی بسیاری از صهیونیست‌ها و نمایندگان کنگره (اعم از مجلس نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان) جدی گرفته نمی‌شود! برخی سناتور‌های جمهوریخواه رسماً می‌گویند بلینکن با هدف آرام‌سازی فضای داخلی امریکا، بخش مهمی از ماجرا (مذاکرات مسقط) را کتمان کرده یا درصدد انکار آن برمی‌آید. باید فارغ از آدرس‌ها و نشانه‌های نادرست، دروغین و ناقصی که بلینکن از مذاکرات مسقط ارائه می‌دهد، صرفاً تمرکز دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما روی خطوط قرمزی که مهم‌ترین آن‌ها به تعبیر رهبر معظم انقلاب «حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای کشور» است، اصالت و موضوعیت دارد. در چنین شرایطی، از یک سو بلینکن و همراهانش قدرت پیشبرد بازی فرامتنی و ناسالم خود را در قبال مذاکرات مسقط ندارند و از سوی دیگر، قطعاً شاهد تحقق بهترین نتیجه از مذاکرات به سود منافع ملی کشور عزیزمان خواهیم بود.

 

کیهان: وعده براندازی دروغ بود

پس از ماههای ایجاد خسارت و زیان به کشور و مردم یکی از تحلیل‌گران ثابت بی‌بی‌سی از فریبکاری براندازان پرده برداشت.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: شبکه دولتی انگلیس که پاییز سال گذشته، نقش ویژه‌ای در تحمیق مخاطبان برای آشوب‌افکنی داشت، اعتراف کرد آنچه در اغتشاشات رخ داد، هیچ شباهت و نسبتی با سرنگونی نداشت و خیال براندازی بیشتر یک ذهنیت بود. حسین باستانی بولتن‌نویس فراری در دولت خاتمی، در وبسایت ‌بی‌بی‌سی نوشت: اگر اپوزیسیون هر از گاه، به دنبال اعتراضات خیابانی شعار سرنگونی سریع بدهد و سپس برای تکرار همان شعار انتظار دور بعدی اعتراضات را بکشد، نهایتا در معرض حسابرسی سخت معترضانی قرار خواهد گرفت که از جان، امنیت و آینده خود مایه می‌گذارند. طیف وسیعی از مخالفان، تغییر سیستم را قریب‌الوقوع دانستند و به «ساده گرفتن سرنگونی» پرداختند. در فضای حاصل، نه تنها وعده سقوط چند هفته‌ای حکومت بیشتر از وعده سقوط چند ماهه محبوبیت داشت، که هر شایعه‌ تقویت‌کننده این ذهنیت مورد استقبال قرار می‌گرفت. اگر اپوزیسیون هر از گاه، به دنبال اعتراضات خیابانی شعار سرنگونی سریع بدهد و سپس برای تکرار همان شعار انتظار دور بعدی اعتراضات را بکشد، سرانجام در معرض حسابرسی سخت قرار خواهد گرفت. حتی با وجود اینکه تاثیر فشار خارجی در تضعیف حکومت‌ها قابل انکار نیست، نمونه‌های بی‌شماری از معاملات پشت‌پرده دولتمردان غربی با تهران وجود دارند؛ دولتمردانی که همواره محتمل است به امید توافق در یک پرونده راهبردی، یا برای آزادی ولو یکی از اتباع‌شان در ایران، امتیازات غیرمنتظره بدهند. همچنین در این روند، توسعه درگیری‌های اپوزیسیون، به‌راحتی ممکن است طیف‌های رقیب را به جایی برساند که این درگیری را مقدم بر دفاع از اعتراضات و معترضان میدانی بدانند. فارغ از آنکه چنین رویکردی، چگونه در میان آسیب‌دیدگان اعتراضات حس «رها شدگی» ایجاد می‌کنند یا چه پیام دلسرد‌کننده‌ای به نیروهای بالقوه اعتراضات بعدی می‌فرستند.

 

گزارش آرمان امروز از سرگشتگی اصلان‌طلبان برای انتخاب رئیس

اصلاح‌طلبان که در ایام تبلیغات انتخاباتی مدام شعارهایی با محور جوانگرایی و ضرورت گفتگو و تعامل سر می‌دهند نشان داده‌اند که خود نه به کادرسازی و میدان دادن به جوانان معتقدند و نه در گفت‌وگو و تفاهم با یکدیگر حرفی برای گفتن دارند. این‌چنین است که با عدم تمایل بهزاد نبوی به ادامه ریاست جبهه اصلاحات بلاتکلیف مانده‌اند.

روزنامه آرمان امروز در این باره گزارش داده: «حسن رسولی»، عضو جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا در ادامه شاهد حضور بهزاد نبوی، به‌عنوان رییس این جبهه خواهیم بود یا خیر، می‌گوید: در این مورد هنوز به اجماعی نرسیده‌ایم و در جلسه بعدی جبهه باید این موضوع را بررسی کنیم ولی تاکید و اصرار اعضای جبهه این است که بهزاد نبوی را در این سمت حفظ کنیم. علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات هم گفته: آقای نبوی راضی به بازگشت نشده و روی استعفا و ادامه ندادن فعالیت خود در جبهه تاکید دارد. اما باز هم باید منتظر تشکیل جلسه بود که شاید تغییر و تحولاتی در تصمیم ایشان ایجاد شود. ولی تا الان چنین موضوعی وجود ندارد و روی تصمیمی که گرفته‌اند، ایستاده و قصد تغییر آن را ندارند.

 

انتقاد همشهری از سندرم گلزاریسم

واکنش‌های عجیب به ازدواج محمدرضا گلزار و آه و فغان‌هایی که بعد از انتشار تصاویر مراسم ازدواج وی از سوی برخی افراد سر داده شد با تحلیل‌های مختلفی در رسانه‌ها روبرو شده است.

روزنامه همشهری در این رابطه به نقل از یک روانشناس نوشته: «اگر امروز محمدرضا گلزار چهره شده دلیلش کم توجهی نهادها است. ما باید درباره کسانی حرف بزنیم که از مردم بودند و برای آنها بودند. کسانی که نقاط منفی زیاد داشتند اما سر بزنگاه توانسته‌اند راه درست را انتخاب کنند و موفق شوند.» یک کارشناس سواد رسانه‌ای نیز می‌گوید: برای قهرمان‌ها و اسطوره‌های ملی دور هم جمع نشده‌ایم و نشست برای معرفی آنها به نوجوانان نگذاشته‌ایم. متاسفانه سلبریتی‌های توخالی فقط توجه می‌خواهد اگر به او توهین شود یا مورد تحقیر قرار بگیرد باز هم برنده است. خبررسانی درباره ازدواج گلزار امری است اجتناب‌ناپذیر اما ضریب دادن به زندگی این فرد در واقع خدمت کردن به اوست.

 

رسالت: توجیه سکوت در برابر سنگ‌پراکنان به قطار انقلاب چیست؟

با وجود آنکه اصلاح‌طلبان فضای بین‌المللی را تنها با آمریکا می‌شناسند و تمام موضوعات روابط خارجی را با این محور تحلیل می‌کنند اما آنچه در واقعیت بیرونی می‌گذرد بسیار متفاوت از باورهای آنهاست.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: آنان که از قطار پیاده شدند رفتند دنبال کاروکاسبی خود و عده‌ای هم رفتند با ضدانقلاب و منافقین همراه شدند و رنگین‌کمان اپوزیسیون را رنگ‌آمیزی کردند. اما برخی هنوز در قطار هستند نه پیاده می‌شوند و نه با انقلاب همراهی می‌کنند و گاهی هم با کسانی که از قطار پیاده شدند هم‌نوایی می‌کنند. برخی حضراتی که در قطار انقلاب نشسته‌اند، چرا در برابر کسانی که به سمت حرکت قطار سنگ‌پرانی می‌کنند و «نظام»، «انقلاب» و «اسلام» را سیبل حملات خودکرده‌اند موضع نمی‌گیرند؟ توجیه آن‌ها برای این سکوت و گاهی همراهی چیست؟ قطار انقلاب اسلامی شتابان به‌سوی مقصد نهایی درحرکت است. هرروز بیش از روز قبل به مقصد نزدیک می‌شود. امروز تعامل سازنده با جهان بدون آمریکا بیش از هر زمان خودنمایی می‌کند. ارتباط با همسایگان، با کشورهای اسلامی و کشورهایی که می‌خواهند بدون تهدید و تحقیر و تحریم آمریکا زندگی کنند حتی در حیاط‌خلوت آمریکا گسترش پیداکرده است. دیپلماسی انقلابی به‌جای دیپلماسی التماسی جای خود را در راهبرد سیاست خارجی بازکرده است.

 

جام‌جم: از کلاهبرداری علی کریمی تا فاکتورهای علینژاد/ چهره واقعی براندازان یک به یک رو می‌‌شود

کسانی که برای چند هفته خود را در قامت نسخه‌پیچ ایران جا زده بودند به مرور در حال رسوا شدن هستند. قرار بود ایران را تجزیه کنند اما نسخه خودشان نزد مردم پیچیده شد.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: کمتر از یک‌سال پس از آشوب‌های سال گذشته به بهانه دست یافتن به آزادی، چهره واقعی مدعیان آزادی یک‌به‌یک رو می‌شود. از یک‌سو علی کریمی، فوتبالیستی که اکانت توییتری خود را در اختیار جریان برانداز قرار داد و پرچم دفاع دروغین از ایران دست گرفت، حالا به‌خاطر کلاهبرداری از خواهرش بی‌آبرو شده و از سوی دیگر، افشای فاکتورهای چند هزار پوندی مسیح‌علی‌نژاد که بابت مصاحبه‌ها و حرف‌های به ظاهر مردم دوستانه‌اش از سرویس‌های جاسوسی بیگانه طلب پول می‌کرده، او را منزوی کرده است. رضا پهلوی هم شرمسار رفتار هوادارانش با منتقدان، تبدیل به مهره‌ای سوخته شده که پس از آبروریزی سفر به تل‌آویو، دیگر حتی برای دولت‌های غربی هم اعتباری ندارد. به این فهرست، ماهیت خشونت‌طلب جریانات تجزیه‌طلب چپ‌گرا را هم اضافه کنید که در مصاحبه‌های مطبوعاتی‌شان به‌صراحت حرف از جنگ مسلحانه و جدایی از ایران به میان می‌آورند. ماهیت واقعی این چهره‌ها پس از آن رو شد که حمایت قاطع مردم از کشورشان، این عناصر را به جان هم انداخت و هر یک به افشاگری علیه دیگری روی آورد. آیا ایجاد محبوبیت کاذب برای کلاهبرداران و فرصت‌طلبان به بهای ریخته شدن خون بسیاری از جوانان و مدافعان امنیت، پسندیده بود؟ ۴۲ سال پس از خرداد ۶۰ و ۱۴سال پس از خرداد ۸۸، یک‌بار دیگر می‌توان چنین از تاریخ درس گرفت که خشونت خیابان و اغتشاش، جز به ضعیف شدن ایران و ایجاد شکاف‌های جدید در جامعه منتهی نمی‌شود و این مسیری نیست که برای توسعه کشور باید طی شود.

 

دنیای اقتصاد عنوان کرد: ایران دهمین کشور متضرر از اختلال اینترنت

کاربران اینترنت ماههاست که برای دسترسی به آن مسیری صعب‌العبور و کلافه‌کننده را طی می‌کنند. با این وجود هیچ نشانه‌ای برای بهبود شرایط اینترنت دیده می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته: جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا نیمه سال جاری میلادی، ایران با ۳٠۹ساعت قطعی اینترنت که بیش از ۳۴میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است، جایگاه دهمین کشور متضرر جهان از قطعی‌های عمدی اینترنت را در اختیار دارد. بررسی‌های اخیر وب‌سایت ردیاب قطعی‌های اینترنت top۱۰vpn که ابزاری زیرمجموعه نهاد غیرانتفاعی نت‌بلاکس است، نشان می‌دهند که از سال ۲۰۱۹ تا کنون هزینه جهانی قطع عمدی اینترنت توسط دولت‌ها بیش از ۴۴میلیارد دلار بوده است. بر اساس این بررسی‌ها، شدیدترین قطعی اینترنت از ابتدای سال 2023 تا حالا در اتیوپی اتفاق افتاده است. مقامات این کشور به دنبال تنش‌های مذهبی در اوایل ماه فوریه، دسترسی به فیس‌بوک و یوتیوب را مسدود کرده‌اند. با وجود حل مشکلات مربوط به اختلاف و دو‌دستگی در کلیسای ارتودکس، اما محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد. به این ترتیب است که تقاضا برای خدمات وی‌پی‌ان در اتیوپی به‌شدت افزایش پیدا کرده.

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها