احتمال نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه

کد خبر: 1228760

دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور سیاسی با تاکید بر اینکه هیات های روسیه، ایران، سوریه و ترکیه بر سر مساله تداوم تلاش ها برای ترسیم «نقشه راه» در راستای بازگشت روابط آنکارا و دمشق توافق کردند، از احتمال برگزاری نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه خبر داد.

احتمال نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه

علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور سیاسی که ریاست هیات ایران در نشست آستانه را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد: هیات‌های روسیه، ایران، سوریه و ترکیه بر سر مساله تداوم تلاش‌ها برای ترسیم «نقشه راه» در راستای بازگشت روابط آنکارا و دمشق توافق کردند.

وی با بیان اینکه رویکردهایمان در این خصوص را اعلام کردیم و مقدمات این کار انجام شده است، گفت: طبیعتا انتظار نمی‌رود که تنها با یک نشست پیشروی کاملی در این خصوص محقق شود اما مساله مهم این است که این کار آغاز شود و ما بر سر تداوم مذاکرات توافق کردیم.

خاجی با بیان اینکه امیدواریم پیشرفت‌های بیشتری در راستای بازگشت روابط سوریه و ترکیه انجام شود گفت: روسیه، ایران، سوریه و ترکیه خواهان برگزاری نشست دیگری در سطح نمایندگان وزرای خارجه هستند و اگر نیاز باشد در سطح وزرای خارجه نیز نشست برگزار شود.

دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که زمان مشخصی برای دیدار وزرای خارجه مشخص نکردیم اما اگر نیاز شد این نشست در همین مرحله برگزار خواهد شد و در این باره هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه عادی سازی روابط دمشق و آنکار کار آسانی نیست و به طور همزمان ابعاد مختلفی دارد خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم که گام به گام در این مسیر حرکت کنیم و بسیاری از مسائل از جمله مبارزه با تروریسم، همکاری های تجاری، پناهندگان، امنیت مرزها و حضور نظامی ترکیه در سوریه مطرح است.

در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، رایزنی‌های چهار جانبه در شهر آستانه در سطح معاونین وزرای امور خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه با حضور میکائیل بوگدانوو، نماینده ویژه رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی، آیمان سوسان، معاون وزیر امور خارجه و اتباع سوری خارج از کشور و بوراکس آکجاپار، معاون وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه برگزار شد.

شرکت کنندگان از میزبانی مقامات قزاق و برگزاری این نشست قدردانی نمودند.

متعاقب توافقات حاصله در نشست مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ وزرای امور خارجه این چهار کشور در مسکو، شرکت کنندگان بحث در خصوص مولفه‌های نقشه راه مربوط به احیای روابط بین دولتی سوریه و ترکیه را با توجه به اقدامات وزرای دفاع و نهادهای ویژه خود آغاز نمودند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها