حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

برنامه پنج‌ساله توسعه تبیین‌کننده نقشه راه قوای سه‌گانه است / اجرای درست برنامه توسعه نیازمند ارتقای حکمرانی است

کد خبر: 1229111

خطیب نماز جمعه تهران گفت: سند پنج‌ساله توسعه تبیین‌کننده نقشه راه قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی بالاست.

برنامه پنج‌ساله توسعه تبیین‌کننده نقشه راه قوای سه‌گانه است / اجرای درست برنامه توسعه نیازمند ارتقای حکمرانی است

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین و تحلیل اندیکشده معروف آمریکایی درباره تلاش ایران و روسیه و چین برای جلوگیری از نفوذ آمریکا در عرصه بین الملل گفت: این روزها در کشورهای اروپایی شاهد عقلانیت نسبی غربی‌ها در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت، اظهار داشت: سند برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از مهمترین اسناد بالادستی و ابزارهای نظام تدبیر به‌منظور اداره خردورزانه امور و اجتناب از رفتارهای ناهماهنگ و سلیقه‌ای و فاقد مبناست.

وی با اشاره به ۷ فصل و ۲۶ سیاست کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای تدوین برنامه هفتم توسعه افزود: این سند مهم تبیین کننده نقشه راه قوا سه‌ گانه و دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار از طریق ایجاد هماهنگی میان ارکان مختلف نظام و از این زاویه دارای جایگاه بسیار محوری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، واقعی کردن منابع و مصارف دولت، شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی، شفافیت بدهی‌های عمومی دولت را از مسائل کلیدی برای تحول در چارچوب برنامه عنوان کرد و با تأکید بر لزوم مطالبه‌گری مردم در این حوزه‌ها، گفت: ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی بودجه جاری دولت، تک رقمی شدن تورم طی برنامه ۵ ساله قله‌های بلندی است که باید فتح کرد؛ این قله‌ها بدون علم و دانش، عزم و اراده جدی و استقبال از سختی‌ها و هزینه‌ها تحقق پیدا نمی‌کند.

وی افزود: از دیگر مسائل مهم در سیاست‌های کلی برنامه هفتم، تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی، حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیک و منابع آبی، تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن با رویکرد کوچک شدن دولت و افزایش نقش بخش خصوصی و غیردولتی، استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی که یکی از دستاوردهای آن افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی است، تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی جامعه بانوان کشور است که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه کارنامه بسیار درخشانی دارد.

خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: عملیاتی شدن سیاست‌های یاد شده که در لایحه برنامه هفتم دولت به شکل شفاف و قابل رصد و پایش به آن پرداخته شده، متوقف بر اصولی است که یکی از مهم‌ترین آنها اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی است که از مطالبات و تأکیدات مقام معظم رهبری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به کسری بودجه ۳۰۴ هزار میلیارد تومانی کشور در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: اصلاح نظام بودجه‌ریزی نیازمند انضباط مالی، مدیریت دقیق مصارف، بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد، احصا و شفاف‌سازی بدهی‌ها و تعهدات دولت و شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام، تخصیص راهبردی منابع مطابق اولویت‌های تعیین شده و مدیریت اجرایی خوب، کارآمد و کاهش تصدی‌گری دولت است و بدون این اقدامات نمی‌توانیم به اصلاح بودجه که انطباق کامل درآمدها و هزینه‌هاست، دست پیدا کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد دولت سیزدهم که مصمم بر پیمودن این مسیر اقتدارآفرین است، با همراهی و حمایت‌های آحاد مردم به دولتی که به آن اعتقاد و اعتماد دارند، در انجام این امر مهم و ضروری موفق شود.

خطیب نمازجمعه تهران تصریح کرد: از آموزه‌های وحیانی به خوبی می‌توان دریافت که موفقیت انسان و جامعه بشری در حیات اجتماعی و فردی و تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مرهون هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی صحیح و اجرای درست برنامه‌ها و راهبردهای اثرگذار و نتیجه‌بخش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: اگر ما در حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی هدف مشخصی را تبیین نکرده و برای دستیابی به آن هدف برنامه و راهبرد درست تعریف و در چارچوب آن راهبرد حرکت نکنیم قطعاً به نتیجه نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه آیات ۴۷ تا ۴۹ سوره یوسف ناظر به دو برنامه هفت ساله با هدف رشد اقتصادی بالا، پایدار و مبتنی بر تولید و صادرات‌محور است، ادامه داد: قرآن کریم به‌خوبی جایگاه برنامه و نهاد اجرایی کارآمد و دارای صلاحیت را برای رسیدن به قدرت و رشد اقتصادی تبیین فرموده و در برنامه‌های ۷ ساله این پیامبر بزرگ الهی پنج اصل کاملاً مشهود است؛ یکی دانش قابل اتکا و به‌هنگام که پیامبر الهی با الهام از دانش علم و خرد و تحلیل درست کشور مصر برنامه پیشنهادی خود را برای فرد نخست سیاسی این کشور ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد تصریح کرد: دومین نکته درک درست و دقیق از تهدید و فرصت و سومین مطلب آینده‌نگری، آینده پژوهی و آینده‌سازی است که برنامه یوسف نبی با فهم درست شرایط امروز و نگاه آینده معطوف به ساخت یک قدرت کارآمد و پویا بود.

وی افزود: نکته چهارم تمرکز بر مسأله اصلی و اولویت اساسی کشور است که متأسفانه در قوانین برنامه کمتر دیده شده است در حالی که حضرت یوسف بر یک اصل کلیدی متمرکز شده بود و آن اینکه پیامبر الهی در اندیشه تحول فکری و فرهنگی کشور مصر بود و می‌خواست از یک کشور مشرک، یک دنیای موحد بسازد اما متمرکز بر رشد اقتصادی و هدف‌گذاری ایشان هم بر این اصل تعریف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد پنجمین موضوع را تبیین هدف و مجموعه‌ مأموریت‌ها و راهبردهای خروجی‌محور و نتیجه‌گرا عنوان کرد و توضیح داد: در مدرسه قرآن باید زانو زد و از این کتاب وحیانی درست آموخت که برنامه باید مبتنی بر هدفی روشن با راهبردهای نتیجه‌گرا باشد.

وی با بیان اینکه حضرت یوسف به این حقیقت اشراف علمی داشت که اجرای درست برنامه نیازمند ارتقای حکمرانی و توانمندسازی نهاد دولت است، تأکید کرد: برنامه هر چقدر کامل و جامع باشد اما نهاد دولت و قوای سه‌گانه توانمند و کارآمد نبوده و از هماهنگی لازم برای تحقق اهداف برنامه بهره‌مند نباشند و نگاه بخشی بر مدیران ارشد سایه بیافکند، برنامه بر زمین خواهد ماند.

خطیب نمازجمعه پایتخت خاطرنشان کرد: برنامه پنج ساله هفتم توسعه بدون کار و تلاش و تولید مبتنی بر علم محقق نمی‌شود و باید برای آن راهبردهای دقیق تعریف شود؛ یک راهبرد اجرای درست برنامه توسط مجموعه حاکمیت و ملت و راهبرد دوم این است که در کنار تولید حداکثری مصرف حداقلی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد خطاب به نمازگزاران گفت: اگر ما ۲۰ درصد از گازی که استخراج می‌کنیم و با هزینه سنگین و فناوری‌های پیچیده و بالاترین سطح مهندسی به اقصی نقاط کشور هدایت می‌کنیم برای صادرات تخصیص بدهیم با یک تحول جدی در برنامه هفتم روبه‌رو می‌شویم و باید در این راستا نگاه مبتنی بر مصرف را به نگاه مبتنی بر تولید، خلق ثروت و انباشت سرمایه تبدیل کنیم. ایران قدرتمند محصول این تغییر ریل در حکمرانان و بدنه جامعه است.

وی افزود: اقتصاد مبتنی بر تولید و صادرات راه‌برون رفت از تنگناها و راه دستیابی به قدرت اقتصادی مطلوب است. امیدوارم ملت عزیز، دولت و حکمرانان را در قوای سه‌گانه برای تحقق اهداف بلند برنامه هفتم توسعه همراهی کنند و دست در دست یکدیگر به سوی افق‌های بلند حرکت کنند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های دوم نمازجمعه با تأکید بر لزوم واکاوی مسائل و رویدادهای گوناگون به سفر پنج روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران به سه کشور آمریکای لاتین اشاره کرد و آن را دارای آثار و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی اقتصادی تعیین‌کننده‌ای دانست که باید به‌صورت دقیق و جامع برای افکارعمومی تبیین و تحلیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در آمریکا در تحلیل این سفر می‌نویسد «رؤسای جمهور ایران به آمریکای لاتین سفر کرده‌اند اما چشم‌انداز استراتژیک این دیدار متفاوت است؛ چین، روسیه و ایران در سال ۲۰۲۳ تلاش می‌کنند از نفوذ غیرقابل مناقشه آمریکا جلوگیری کنند و رئیس جمهور ایران با نگاه به این تحول و بهره‌برداری درست از آن به منطقه سفر کرده است».

وی ادامه داد: ونزوئلا به مرکزی برای حرکت انقلابی ایران در نیم‌کره غربی تبدیل شده است و سفر رئیس جمهور به این کشور از ابعاد مختلف نیازمند تحلیل است که به یاری خداوند در فرصتی در تحلیل سیاست خارجی دولت سیزدهم به تبیین آن خواهم پرداخت.

خطیب نمازجمعه تهران بیان کرد: نکته دیگری که شایسته بررسی است، عقلانیت نسبی غرب در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران است که در این روزها در رسانه‌ها، گفت‌وگوها و عملیات میدانی در کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود که عامل مهم آن جایگاه اقتدارآفرین و ظرفیت استثنایی جمهوری اسلامی در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، دستاورد مقاومت، استقامت، هوشیاری دانش ملت بزرگ ایران، جوامع علمی و پیشگامان در عرصه سیاسی و اقتصادی است که تحت رهبری و زعامت مبتنی بر دانش و اراده استوار و خلل‌ناپذیر رهبری معظم و فرزانه انقلاب اسلامی به دست آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد افزود: همانطور که پیروزی ملت بزرگ ایران بر استبداد شاهنشاهی و پیروزی افتخارآفرین در دفاع مقدس دستاورد مقاومت و ایثار ملت بزرگ تحت رهبری و فرماندهی امام بزرگوار بنیانگذار عظیم القدر انقلاب اسلامی بود، باید این سرمایه بزرگ را قدر شناخت و در سایه این عقلانیت، دانش و ایمان و بی‌اعتنایی به زخارف ناپایدار عالم دنیا و قدرت‌های مبتنی بر ثروت و تسلیحات نظامی احترام گذاشت و این پیوند را استحکام بخشید.

وی در ادامه از دستگاه قضا و مسائل قضایی به عنوان یک حوزه مهم و محوری یاد کرد و با گرامیداشت یاد و نام آیت‌الله بهشتی که معمار متفکر و هوشمند دستگاه قضائی نوین ایران بود، اظهار داشت: قوه قضاییه بر اساس اصول ۱۵۶ تا ۱۷۴ قانون اساسی دارای نقش بی‌بدیل و استثنایی در نظام حکمرانی اسلامی و استقلال دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است و این دستاورد بسیار استثنایی است که در کمتر قدرتی در جهان شاهد این استقلال هستیم.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: چهره‌های هوشمند دانشگاهی و چهره‌های آشنا با حوزه قضا تصریح می‌کنند که هیچ‌گونه دخالتی از سوی دستگاه‌های اجرایی در قوه قضائیه در عمل ممکن نیست و این سرمایه بزرگی است که در اختیار ما قرار دارد.

وی اظهار کرد: هفته قوه قضاییه فرصتی برای بازاندیشی پیرامون اقدامات انجام شده در یک سال گذشته و ترسیم نقشه راه برای آینده است. اقدامات انجام گرفته در سال گذشته توسط مسئولان قضایی به ویژه ریاست قوه قضائیه حکایت از مدیریت کارآمد ناشی از بینش عمیق و آینده‌نگری و آینده‌سازی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با استناد به نظرات جامعه علمی و دانشگاهی کشور و وکلای صاحب‌تجربه گفت: امروز عملکرد دستگاه قضایی با برنامه برای دستیابی به افق بالاتر و اصلاح کاستی‌ها و ضعف‌ها در درون قوه و افزایش رضایتمندی مردم مورد قبول نخبگان دانشگاهی، صاحبان اندیشه و فکر در این حوزه است./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها