روزآروز: درباره گروه واگنر چه می‌دانیم؟

کد خبر: 1229169

واگنر چگونه شروع به کار کرد؟

«فردا نیوز» - با علنی‌شدن دعوای یوگنی پریگوژین با کرملین، نام گروه واگنر هم بیشتر به گوش می‌رسد؛ گروهی که زیرنظر پریگوژین در اوکراین می‌جنگد. 

این نهاد برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و در جریان الحاق کریمه به روسیه ظاهر شد و در طول سال ها به یک پیمانکار خصوصی برای ارتش روسیه تبدیل شده است. 

از آقای پریگوژین به دلیل کسب‌و‌کار رستوران‌داری و ضیافت‌های مفصلی برای آقای پوتین ترتیب داده است، به عنوان «آشپز پوتین» یاد می‌شد.

بنا بر گزارش‌ها، این گروه نام خود را از نام مستعار جنگی رهبر آن یعنی دیمیتری اوتکین گرفته که یک افسر بازنشسته ارتش روسیه است. 

گفته می‌شود که آقای اوتکین، این نام را به نشانه علاقه‌مندی به ریشارد واگنر آلمانی آهنگساز انتخاب کرد؛ آهنگساز مورد علاقه هیتلر. علیرغم انکار کرملین از هرگونه ارتباط با واگنر، آقای اوتکین در کنار آقای پوتین عکس گرفته شده است.

این گروه در هیچ کجای دنیا به عنوان یک شخص حقوقی ثبت نشده است.

نیروهای واگنر حمله تقریباً یک ساله به شهر شرقی باخموت را رهبری کردند. پس از حدود ده‌ها هزار تلفات از هر دو طرف، روسیه اعلام پیروزی کرد، اگرچه هنوز درگیری در این منطقه وجود دارد.

 نیروهای واگنر شامل جنگجویان کهنه‌کار و مزدوران می‌شوند که سال‌ها قبل از تهاجم تمام‌عیار روسیه، تجربه نبرد در منطقه دونباس شرقی اوکراین را داشت. اما استفاده از محکومین زندان در نبرد باخموت نقطه عطفی در تاریخ این گروه بود. گفته شده که پریگوژین شخصاً این افراد را از زندان‌ها به خدمت گرفته بود.

عاملان واگنر علاوه بر درگیری در سوریه، لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی و اوکراین، در سودان، مالی و موزامبیک نیز جنگیده‌اند و عملاً نیروی نیابتی روسیه در این مناطق هستند. 

گاهی هم در استخدام رهبران اقتدارگرا قرار گرفته‌اند و گاهی اوقات میادین نفت و گاز را تصرف کرده‌اند. در گذر زمان، آنها رسمی‌تر شده‌اند و بیشتر شبیه پیمانکاران نظامی غربی عمل کرده‌اند.| منبع: نیویورک‌تایمز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها