«فردا» گزارش می‌دهد: گویا اصلاح‌طلبان اصول اولیه انتخابات را فراموش کرده‌اند

نقد ظریف یا ترس از او؟

کد خبر: 1229246

اقتضای رقابت انتخاباتی همین است که همه نیروهای سیاسی به صورت دقیق و بدون هرگونه اتهام‌زنی عملکرد نیروهای مقابل خود را نقد کنند و همین نقدهاست که مبنای انتخاب مردم را رقم می‌زند.

نقد ظریف یا ترس از او؟

گروه سیاست سایت فردا: به تازگی روزنامه اطلاعات در یادداشتی چنین القاء کرده است که برخی نیروهای سیاسی پس از اظهارنظرهای محمدجواد ظریف در کلاب‌هاوس ترسیده‌اند که او وارد انتخابات شود. این روزنامه همچنین به مدح و ستایش از عملکرد ظریف برآمده و مطرح کرده که باید از ورود همه نیروهای سیاسی تأثیرگذار در انتخابات استقبال کرد.

در باب این مطلب چند نکته گفتنی است؛ نخست آنکه ظریف موردنظر دو طیف سیاسی در کشور است؛ نخست طیف موسوم به معتدلین و دوم اصلاح‌طلبان که هر کدام از این دو طیف می‌کوشند ظریف را به سمت ورود مستقیم به انتخابات سوق دهند زیرا این یک واقعیت است که ظریف در میان سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان چهره‌ای است نسبتا رأی‌آور که اگر چنین نبود همین دو طیف تمام تلاششان را به کار نمی‌بستند تا او نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری1400 که البته ظریف قانع نشد. حالا اصلاح‌طلبان می‌کوشند تا او نامزد انتخابات مجلس شود و اگر بار دیگر نتوانستند ظریف را راضی کنند، دست‌ِکم او از حضور غیرمستقیم او در انتخابات بهره ببرند؛ یعنی حمایت او به نفع نامزدهای اصلی‌شان را داشته باشند.

البته افزون بر این هر نیروی سیاسی که قصد حضور مستقیم یا غیرمستقیم در انتخابات را دارد، باید از پیش بپذیرد که عملکرد گذشته‌اش مورد نقد فعالان سیاسی و جامعه قرار گیرد و نقد سخنان او درباره برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی ایران در یک دهه اخیر امر عجیبی نیست که روزنامه اطلاعات چنین نقدهایی را برآمده از تنگ‌نظری می‌داند.

ظریف نیرویی رأی‌آور می‌تواند باشد که این گزاره را کسی رد نمی‌کند اما سوال آن است با چه ابزاری؟ ظریف در صورتی می‌تواند رأی بیاورد یا باعث رأی‌آوردن فرد یا افراد موردنظرش شود که بتواند جامعه را قانع کند که اقدامات خود و دولت متبوعش درست بوده است زیرا آنچه در نتیجه برجامِ امضاشده در دوران وزارتش دیده می‌شود، بدعهدی‌های گسترده غربی‌هاست. به هر حال ظریف با یک پرسش مهم روبه‌رو است که نتیجه عینی و عملی برجام چه شد؟ او اگر بتواند از پس پاسخ‌دادن به این پرسش برآید، می‌تواند تأثیرگذار باشد اما در غیر این صورت شرایط بر او و هم‌طیفانش سخت می‌شود.

اقتضای رقابت انتخاباتی همین است که همه نیروهای سیاسی به صورت دقیق و بدون هرگونه اتهام‌زنی عملکرد نیروهای مقابل خود را نقد کنند و همین نقدهاست که مبنای انتخاب مردم را رقم می‌زند و مسئله انتخاب‌کردن بدون آگاهی به ابعاد عملکرد فرد در معرض انتخاب اساسا چه معنایی دارد؟ با این اوصاف هیچکس از ورود ظریف به انتخابات نمی‌ترسد و اتفاقا همه نیروهای سیاسی دلسوز تمایل دارند با حضور همه‌جانبه چهره‌های سیاسی، انتخاباتی پر شور را شاهد باشیم اما این موضوع دلیل بر سکوت همه در برابر همه نیست و شاید بد نباشد رسانه‌های اصلاح‌طلب یا نزدیک به اصلاح‌طلبان که مدعی ضرورت آزادی بیان هستند، افراد را مصون از نقد معرفی نکنند و اجازه دهند مردم در پی همین حرف و بحث‌ها به صورت آزادانه انتخاب خود را داشته باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها