ادامه واکنش‌ها به یک بخشنامه پرحاشیه

وزیر کشور معاون سیاسی‌اش را عوض می‌کند

کد خبر: 1229421

محمدباقر قالیباف در جلسه امروز مجلس گفت که وزیر کشور مهلتی خواسته تا جایگزین غلامرضا، معاون سیاسی وزارت کشور، مشخص شود.

وزیر کشور معاون سیاسی‌اش را عوض می‌کند

گروه سیاست سایت فردا: ماجرا به ابلاغ بخشنامه معاون سیاسی وزارت کشور به فرمانداران و استانداران در 11خرداد ماه مبنی‌بر عدم همراهی با نمایندگان مجلس در سال آخر مجلس، برمی‌گردد. در بخشی از این بخشنامه آمده است: «فرمانداران، بخشداران و معاونان فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و... در روابط با نمایندگان محترم مجلس در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوءبرداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند».

این بخشنامه با واکنش منفی نمایندگان مجلس همراه و باعث شد، وزیر کشور 28خرداد در نامه‌ای به استانداران بخشی از بخشنامه محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزارت کشور را ملغی اعلام کند. 29 خرداد کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا در واکنش به بندی از بخشنامه درباره عدم حضور نمایندگان در پروژه‌های استانی گفت: «نماینده مجلس تا روز آخر کاری خود نماینده است و نمی‌توان به بهانه سال پایانی فعالیت، مانع از انجام مسئولیت‌های نمایندگی‌اش شد».

حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش هم گفت: «شما در جریان هستید که نمایندگان شهرهای کم‌برخوردار در جذب اعتبارات با چه مشکلاتی مواجه هستند. اساسا اگر همراهی قوه مجریه در کارها وجود نداشته باشد، امور اجرایی معطل می‌ماند. در این شرایط نمایندگانی که تاوان ناکارآمدی برخی مدیران اجرایی را می‌دهند، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند که به‌هیچ‌عنوان قابل قبول نیست».

برخی از نمایندگان هم ضمن اعتراض، خطاب به وزیر کشور خواهان عزل معاون سیاسی وزارت کشور بودند. شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم قصر شیرین و گیلان غرب یکی از همین نماینده‌ها بود که در صحن علنی مجلس، گفت: «وزیر کشور باید معاون سیاسی خود را همین امروز عزل کند وگرنه مجلس با رفتار ناصحیح وی برخود خواهد کرد». او خطاب به وزیر کشور گفت: «آقای غلامرضا، معاون سیاسی جنابعالی که آن را به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات انتخاب کرده‌اید را هرچه سریع‌تر عزل کنید وگرنه مجلس آن را عزل خواهد کرد».

پس از انتقادهای نمایندگان به بخشنامه اخیر، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح جلسه غیر علنی مجلس با وزیر کشور گفت: «در جلسه غیر علنی امروز، نمایندگان نقطه نظرات خود را درباره ابلاغیه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور مطرح کردند و وزیر کشور نیز توضیحاتی را ارائه کرد. آقای وحیدی در این جلسه گفت که ابلاغیه معاون سیاسی‌‌‌اش به استانداران درست نبوده و اصلاح شده است. همچنین وزیر کشور بر تعامل مجلس و دولت با یکدیگر برای حل مشکلات مردم تأکید کرد و ادامه داد با مجلس و دولت همسو با هم برای رفع مشکلات مردم باید تلاش کنند و من در جلسه‌ای که با استانداران داشتم بر تعامل دولت و مجلس برای خدمت به مردم تأکید کردم. پس از توضیحات وزیر کشور در این جلسه سوء تفاهم‌های پیش آمده به دنبال ابلاغیه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور برطرف و استیضاح وزیر کشور منتفی شد».

حالا اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در جلسه علنی امروز گفت که وزیر کشور گفته که معاون سیاسی‌اش را کنار می‌گذارد اما مهلتی می‌خواهد تا فرد جدیدی را جایگزین او کند. رئیس مجلس در پاسخ به  اخطار یکی از نمایندگان درباره چرایی عدم اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کشور گفت: «در جلسه غیرعلنی هفته گذشته با حضور آقای وحیدی این موضوع مطرح شد که کار ستاد انتخابات آغاز شده است. همچنین رهبر انقلاب چهار رکن اساسی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت را به عنوان ارکان اصلی انتخابات مورد تأکید قرار دادند و برهمین اساس و همه باید مسیر درست انتخابات را طی کنیم. قبل از جلسه علنی صحبتی با وزیر کشور داشتم و ایشان اشکال را وارد دانستند بنده به وزیر گفتم که دوستان ناراحت هستند وزیر کشور در مجلس قول داد این موضوع را پیگیری می‌کند. وزیر کشور خواستند که اجازه دهیم فرصت یکی دو هفته‌ای داده شود که جایگزین ایشان (معاون سیاسی وزارت کشور) مشخص شود. من همین نکته را خدمت رئیس‌جمهور گفتم؛ اینکه دوستان استیضاح را اصرار دارند حق نمایندگان است. اخطار نمایندگان هم درست است و بنده باید طبق آیین‌نامه داخلی مجلس طرح استیضاح را اعلام وصول کنم. آقای وحیدی پذیرفت که معاون سیاسی وزارت کشور خطا کرده و بر همین اساس وزیر کشور بند ۲، ۴، ۶ و ۷ ابلاغیه اخیر معاونت سیاسی را لغو کرد. وزیر کشور قول داد که این موضوع را پیگیری می‌کند و چون ستادهای انتخابات استارت خورده از نمایندگان برای این مسئله فرصت خواست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها