«فردا» بررسی می‌کند؛

مروری بر دیدگاه‌های رئیس مجلس درباره حجاب

کد خبر: 1229583

بازخوانی دیدگاه های رئیس مجلس درباره حجاب نشان می دهد که وی همواره به جامع نگری در حوزه ترویج حجاب و عفاف و تصمیم گیری بر پایه خردجمعی تأکید داشتند.

مروری بر دیدگاه‌های رئیس مجلس درباره حجاب

گروه سیاسی فردا: یکی از داغ‌ترین و مورد توجه‌ترین مباحث در ماه‌های اخیر حجاب و پوشش زنان بوده است. همان موضوعی که دستمایه برخی اعتراضات و در ادامه هم اغتشاشات شد. ماجرا از برخوردهای بعضا تند و مورد نقد گشت‌های ارشاد شروع شد و با مرگ تلخ مهسا امینی بالا گرفت. از همان‌جا بود که شاهد دیدگاه‌ها و مواضع مختلفی درباره موضوع حجاب و راهکاری برخورد با بی‌حجابی در کشور بودیم. برخی بر لزوم سخت‌گیری‌های بیشتر تکیه کردند و برخی دیگر مثل رئیس مجلس مدام از کار فرهنگی و برخوردهای اصولی ، همچنین لزوم جامع‌نگری گفتند؛ بگذریم از اینکه به خاطر همین رویکرد منطقی از سوی طیف تندرو مورد اتهام قرار گرفتند. در این گزارش مروری داریم بر مواضع و دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در زمینه حجاب. مواضعی که صرفا در ماه‌های اخیر مطرح نشده است.

تأکید بر داشتن نگاه چندجانبه درباره حجاب

درست 17 سال پیش و خیلی قبل‌تر از مسائل اخیر، قالیباف در مسجد چهار مردان قم نوشتن آیین نامه شهروندی با نگاهی همه جانبه نگر در موضوع حجاب را لازم و ضروری خواند و تأکید کرد «در این زمینه مشکل قانونی و اجرا وجود دارد». حالا هر چه زمان می گذرد بیشتر زوایای این موضوع مشخص می شود.

هشدار درباره برنامه دشمن برای دوقطبی‌سازی جامعه در موضوع حجاب

بعد از فوت مرحومه مهسا امینی، دشمن خیلی تلاش کرد تا جامعه را در موضوع حجاب دوقطبی کند. این موضوعی است که رئیس مجلس در دی ماه 1401 به آن پرداخت چراکه برخی افراد به تصور آنکه اغتشاشات فروکش کرده، دوباره شروع به اتخاذ مواضع رادیکالی در موضوع حجاب کردند و برای بیشتر دیدن شدن هر روز دوز خط و نشان کشیدن های شان را بالاتر می بردند. رئیس مجلس در واکنش به این افراد گفت «یک وقتی افرادی هنجارشکنی می کنند، قانون گفته باید با آنها برخورد شود. اما وقتی می گوییم کسی که بدحجاب است اجازه ندارد به مترو وارد شود. به چه حقی؟ گاهی اوقات حرف های برخی افراد، یا یک نفر کار یک مجموعه را زیر سوال می برد یا کلیت نظام را زیر سوال می برد. عجیب است گاهی برخی افراد را می بینیم درست زمانی که جامعه در حال رفتن رو به آرامش است، ناگهان حرفی می زنند که خدمات بانکی به فلان قشر یا فلان بخش داده نشود که مجددا ناراحتی را افزایش و همان لجبازی را امتداد می دهند.»

اما رادیکال ها و سوپر انقلابی ها به جای تأمل بیشتر و درک مصالح و منافع کشور و نظام، کار را به جایی رساندند که مجلس را متهم می کردند جلوی قانون حجاب را گرفته است؛ این اقدامات با پاسخ دکتر قالیباف رئیس مجلس مواجه شد که گفت «اینکه گفته می شود مجلس یا گاها رئیس مجلس جلوی قانون حجاب را گرفته است را تکذیب می کنم. این که برخی در تریبون ها این طور بیان کنند کذب است».

انتقاد از عدم فعالیت ایجابی و خردمندانه درباره حجاب

رئیس مجلس در نخستین نطق خود در سال 1402 همچنان به چندجانبه نگری در موضوع حجاب تأکید کرد و درباره اتکا صرف روش های سلبی هشدار داد، او گفت «یکی از مسائلی که دغدغۀ جدی مردم متدین ایران است اباحه‌گری‌ها وهنجارشکنی‌هایی است که در عرصۀ حجاب و عفاف در حال روی‌دادن است. با توجه به برنامه‌ریزی دشمن در این زمینه برای دوقطبی‌سازی بین مردم و ایجاد تنش و اغتشاش دوباره، نحوۀ مواجهه با این مسئله نیاز به نگاهی چندجانبه دارد. متأسفانه در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ما تاکنون بیشترین ضربه را از عدم فعالیت ایجابی درست و خردمندانه خورده‌ایم. متأسفانه متولیان این امر، در طول سالیان طولانی با کم‌کاری و اقدامات کم‌اثر، بیشترین سهم را در دورشدن بخشی از جامعه از فرهنگ حجاب و عفاف دارند».

ترویج فرهنگ حجاب براساس روش های ایجابی موضوعی است که رئیس مجلس بارها و بارها در سخنرانی ها و نطق های سال 1402 مورد اشاره و یادآوری قرار دادند. دکتر قالیباف در دیدار با جمعی از بانوان فعال در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی گفت «ما حتما در ارتباط با همین موضوع حجاب و عفاف با نگاه درست و منطقی و با روش‌های ایجابی و درس‌گرفتن از همه روش‌های غلطی که در گذشته داشتیم یک بار بازنگری کرده و برای آن فکر کنیم.»

نگاه مجلس به لایحه عفاف و حجاب

ابتدای خردادماه بود که خبر تدوین لایحه عفاف و حجاب به مجلس منتشر شد. دوباره عده ای به طور غرض ورزانه خواستند این موضوع را پله ای برای دیده شدن خود قرار دهند اما قالیباف در این باره از تریبون مجلس روشنگری کرد و گفت «لایحه عفاف و حجاب قطعا هروقت در دولت نهایی و به مجلس شورای اسلامی بیاید به صورت دو فوریتی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت». در نهایت نیز لایحه عفاف و حجاب نیمه دوم خردادماه به دست مجلس رسید و یک شنبه 21 خرداد 1402 نخستین نشست برای شنیدن دیدگاه صاحب نظران و نخبگان مسائل حوزه خانواده و عفاف و حجاب با حضور دکتر قالیباف برگزار شد.

رئیس مجلس ضمن تاکید بر بررسی دیدگاه‌های مختلف درخصوص لایحه عفاف و حجاب گفت « طبیعتاً وقتی می‌خواهیم قانونی را بنویسیم، حتماً باید همۀ ساحت‌های عفاف و حجاب را در آن ببینیم. نباید صرفاً‌ به جرم‌انگاری بسنده کنیم بلکه همۀ ساحت‌ها را باید بررسی کنیم. البته بدانیم ناگزیریم در حداقل زمان، دقیق ترین تصمیم‌گیری ممکن را با خرد جمعی از طریق جمع سپاری انجام دهیم».

قالیباف روز گذشته آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب را تشریح کرد و ملاحظات مدنظر مجلس جهت بررسی این لایحه را برشمرد و گفت «اگر این لایحه با پختگی لازم پیگیری نشده و با دقت پیش نرود و همه ساحت های عفاف و حجاب در آن دیده نشود و  صرفا برای جرم انگاری قانون گذاری شود و حتی در جرم انگاری نیز دقت و توجه نداشته باشیم، کار عجله ای انجام داده و صرفا رفع تکلیف کرده ایم و در ادامه با مشکل پیچیده تری مواجه خواهیم بود که برای دشمن فرصت ایجاد کرده و دل خانواده شهدا و ملت ایران را خواهد شکست. البته مجلس مصمم است در کمترین زمان ممکن این لایحه را دنبال کند و ما بر خود فرض می دانیم که در بررسی این موضوع حتی یک روز تأخیر نداشته باشیم و اگر تأخیری در جریان آن ایجاد کنیم در پیشگاه خداوند و شهدا مسئول هستیم وباید به گونه ای عمل کنیم که بررسی این لایحه به صورت دقیق و قاطع پیش برود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها