گفت‌وگوی «فردا» با محمد‌امین ایمانجانی

جای خالی رسانه در برنامه هفتم/ مقابل یک هژمونی رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم

کد خبر: 1229721

مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان گفت: اگر در برنامه‌ها از جمله برنامه هفتم بحث رسانه دیده نشود به نتیجه نمی‌رسیم.

جای خالی رسانه در برنامه هفتم/ مقابل یک هژمونی رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم

گروه سایت سایت فردا: چالش‌های رسانه در کشور، صرفا با برنامه‌های کوتاه مدت و فعالیت‌های اندک مسئولین به نتیجه نمی‌رسد. با گذشت زمان نشان داده شد که مواجهه با رسانه باید با دقت و حساسیت تخصصی بیشتری صورت بگیرد. لذا توجه به موضوعاتی مانند تهاجم‌فرهنگی، بازدارندگی رسانه‌ای، احیای نظام رسانه‌ای و هدف‌گذاری‌های عددی در برنامه هفتم توسعه یک نیاز جدی است.

محمد‌امین ایمانجانی، فعال رسانه‌ای و مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، درباره استفاده از تجربه‌های اخیر درباره توجه جدی‌تر به رسانه به «فردا» گفت: «تاکنون گفته می‌شد که درگیر جنگ رسانه‌ای و شناختی هستیم. در اتفاقات اخیر مشخص شد دشمن تمام ظرفیت‌هایش را در حوزه‌های دیپلماسی، سایبری، اپوزیسیون و... پشت رسانه جمع کرده است. در آن زمان اگر نقطه‌ای هک می‌شد، خروجی هک را در رسانه نشان می‌دادند، اگر کار دیپلماسی انجام می‌دادند، از طریق رسانه نمایش داده می‌شد و به طور کلی دشمن تمام ظرفیت‌هایش را در فضای رسانه بروز می‌داد. هزینه‌های آشکار و پنهانی هم از این فعالیت‌ها منتشر می‌شد که بسیار کلان بود».

او ادامه داد: «ما وارد یک جنگ شده‌ایم که در آن استعداد دشمن مشخص است. تجربیات اخیر نشان داد که باید خودمان را به نسبت استعداد‌های دشمن قوی کنیم. در شرایط فعلی باید با این نگاه پیش برویم که دشمن از نظر نظامی و سیاسی موفق به مقابله با ما نشده و سراغ جنگ فرهنگی رفته است. در این جنگ باید استعدادها شناسایی شود و برای تقویت فضا رسانه کار کنیم».

این فعال رسانه‌ای سپس درباره اهداف مورد نیاز در زمینه رسانه اظهار‌ کرد: «ما سه هدف در رسانه داریم، نخست اقناع‌سازی، دوم پرکردن دست نیروهای خودی و مرحله سوم منهدم‌سازی دشمن. این سه هدف نقشه راه دقیق می‌خواهد. برای ایجاد یک نقشه نیاز به ابزار و برنامه داریم. از طرفی به نظر من ما از پیوست رسانه‌ای گذشته‌ایم و اکنون رسانه جزئی از هر اقدام ماست. در نتیجه حتما باید تقویت رسانه را مدنظر قرار داد. در نخسیتن جلسه هیئت دولت، اصلی‌ترین تذکر مقام معظم رهبری بحث کار ترویجی و تبلیغی بود که نشان می‌دهد این حوزه نیاز به تلاش بیشت دارد. برای اینکه کاری را هدفمند انجام دهیم نیاز به دیده‌شدن رسانه در برنامه‌ریزی‌های پیش رو کشور داریم. اگر در برنامه‌ها از جمله برنامه هفتم بحث رسانه دیده نشود و رسانه با نگاه دست چندم مورد بررسی قرار بگیرد، به نتیجه نمی‌رسیم».

ایمانجانی در پایان درباره نیاز به بحث رسانه در برنامه هفتم گفت: «ما مقابل یک هژمونی رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم؛ اگر قرار باشد در برنامه‌ هفتم نقطه هدفی را قرار دهیم، آن نقطه تعریف دقیق و عمیق از انقلاب اسلامی است. کشور های اطراف را نگاه کنید، یکی از نقاط ضعف ما این است که نتوانستیم ظرفیت‌های گسترده جمهوی ‌اسلامی را معرفی کنیم. در فضای جنگی رسانه، ملت‌ها با ملت‌ها طرف می‌شوند لذا در فضای رسانه‌ای باید به شکلی برنامه‌ریزی شود که از ظرفیت افکار عمومی استفاده گردد. اگر نقطه هدف را شکست هژمونی دشمن بگذاریم، نیاز به برنامه ریزی بلند‌مدت داریم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها