نقشه خطرناک آمریکا با اهرم پیشمرگه ها

کد خبر: 1229788

در حالی که پس از سال ها هرج و مرج و بی‌ثباتی، عراق در آرامشی نسبی به سر می‌برد، اما به نظر می‌رسد آمریکا دوباره خواب های آشفته‌ای را برای این کشور دیده است.

نقشه خطرناک آمریکا با اهرم پیشمرگه ها

 با این که گروه‌های مقاومت و رهبران سیاسی و بخش زیادی از مردم عراق، خواستار خروج اشغالگران آمریکایی اند، اما مقامات کاخ سفید بدون اعتنا به این هشدارها، دنبال تحکیم جای پای خود هستند.در همین زمینه، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان روز چهارشنبه (٢١ ژوئن) اصلاحیه‌ای را توسط دان بیکن، قانون گذار جمهوری خواه به تصویب رساند که از انتقال سامانه‌های پدافند هوایی به دست پیشمرگه‌های کُرد عراق حمایت می‌کند. بیکن به وبسایت «میدل‌ایست‌آی» گفت که اصلاحیه مزبور از حمایت قوی دوحزبی برخوردار است و دولت آمریکا را ملزم می‌کند برنامه‌ای برای آموزش و مجهز کردن نیروهای پیشمرگه و نیز نیروهای امنیتی عراقی علیه حملات موشکی، راکتی و پهپادی ایران آماده و اجرا کند.به گفته جاناتان لُرد، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه از مرکز امنیت آمریکای جدید، پیشمرگه‌های کُرد هم اکنون ماهانه ۲۰ میلیون دلار مقرری از پنتاگون دریافت می‌کنند و تجهیز پیشمرگه‌ها به سامانه‌های پدافند هوایی ممکن است موجب محدودیت‌ در عرضه تسلیحاتی شود، زیرا دیگر متحدان واشنگتن هم به دنبال تسلیحات هستند. طبق طرح پیشنهادی توسط کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، ۸۶۶ میلیارد دلار بودجه سال مالی ۲۰۲۴ برای مصارف نظامی ایالات متحده خواهد بود. این طرح با ۵۸ رای موافق در برابر یک رای مخالف به تصویب کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان رسید و در مرحله بعد باید به صحن کنگره برود.تحرکات جدید آمریکا در اقلیم کردستان درحالی است که مقامات آمریکایی ماه گذشته انتقال سیستم دفاع موشکی هیمارس به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را تایید کردند. انتقال این سامانه ها به اقلیم شمال عراق می تواند با اهداف مختلفی صورت بگیرد ،به ویژه در شرایطی که مقامات نظامی آمریکایی بارها هشدار داده اند این کشور طی سال های اخیر برتری هوایی گذشته خود را در برابر محور مقاومت از دست داده است.اقلیم کردستان در سال های اخیر با دولت مرکزی درباره موضوعات سیاسی و صادرات منابع نفت دچار چالش شده است، لذا واشنگتن با این اقدام سعی دارد وزن کردها را در برابر بغداد تقویت کند. اقدامی که می‌تواند تنش بین اربیل و بغداد را تشدید و فضای داخلی را متشنج کند. رهبران اقلیم در سال های اخیر با تبعیت از سیاست های واشنگتن، اجازه نداده‌اند نیروهای ارتش و حشدالشعبی برای مقابله با گروه های تجزیه طلب در مناطق تحت کنترل اربیل وارد شوند و هر چه توازن نظامی به نفع اربیل باشد، صف‌آرایی در برابر دولت مرکزی هم بیشتر خواهد شد. با توجه به این که نوک حمله هر گونه ماجراجویی نظامی آمریکا در خاک عراق علیه ایران و گروه های مقاومت است، طرح جدید هم از این قاعده مستثنا نیست. آمریکایی ها همواره ایران را به بی‌ثبات سازی در عراق متهم و تلاش می‌کنند با استقرار تجهیزات جدید نظامی در اقلیم، تحرکات تهران را با دقت زیر نظر بگیرند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه های گذشته برای مقابله با گروه های

تجزیه طلب کُرد در اقلیم کردستان که قصد ناامن کردن مرزهای ایران را داشتند، چندین حمله موشکی را علیه مواضع این گروه ها انجام داد که واشنگتن به این مسئله واکنش نشان داد و مدعی شد که   این نقض تمامیت ارضی عراق به شمار می‌رود.از این رو، آمریکا برای مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی ایران، در سودای تجهیز اربیل به سامانه پدافندی است. اما ناگفته نماند که ایران در عرصه موشکی و پهپادی به مرحله‌ای از توانمندی رسیده است که حتی سامانه‌های پدافندی آمریکا هم نمی‌توانند کاری انجام دهند و خود مقامات کاخ سفید هم به آن معترف هستند و  مقامات نظامی ایران هشدار داده اند که اگر تهدیداتی از سوی اقلیم علیه تمامیت ارضی ایران صورت گیرد، با قدرت هر چه تمام به آن پاسخ داده خواهد شد و هیچ گونه ملاحظه و مماشاتی در کار نیست.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها