مزایای تناسبی شدن انتخابات از دید باهنر

کد خبر: 1229887

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عدم حذف جریان های سیاسی در انتخابات ها، تقویت احزاب و افزایش مشارکت را از مزایای تناسبی شدن انتخابات عنوان کرد.

 مزایای تناسبی شدن انتخابات از دید باهنر

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی فارس با اشاره به اقدام مجلس برای تناسبی شدن انتخابات، گفت: همانطور که می دانید رهبر انقلاب امسال زودتر از سال های گذشته مسئله انتخابات را مطرح کرده و چهار مولفه و‌ راهبرد از جمله سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت را برای انتخابات تعیین و مطرح کردند.

وی افزود: بر همین مبنا، قاعدتا دست اندرکاران انتخابات از جمله نهادهای حاکمیتی و یا فعالان سیاسی باید در عمل به این مطالبه مشروع و به حق و دقیق حضرت آقا اقدامات عملیاتی خود را شروع بکنند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در گذشته و شاید همین الان مشاهده می کنیم که زمانی که رهبر انقلاب راهبردی را مطرح می کنند، برخی ها صرفاً از آن تعریف کرده و همان مطالب را تکرار می کنند اما برنامه اجرایی خودشان را به میدان نمی آورند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما توقع مان این است که هم شورای نگهبان، هم مجلس هم دولت، هم رسانی ملی و دیگر رسانه های کشور برنامه خود را برای بالا بردن مشارکت در انتخابات مطرح کرده و به صورت جدی به آن عمل کنند.

عضو شورای مرکزی نیروهای ائتلاف انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در همین راستا و بر اساس این مقدمه ای که گفتم، اقدام خوب و به موقع مجلس است که بحث انتخابات تناسبی را کلید زده و پیگیری می کند.

وی افزود: ما در کشور حدود ۱۸۰ حوزه انتخابیه داریم که تک نماینده هستند و آن مناطق این موضوع تناسبی شدن خیلی معنایی ندارد و اصولاً انتخابات تناسبی در کشورهایی برگزار می شود که احزاب قوی و تاثیر گذار باشند.

باهنر با اشاره به اینکه مجلس به عنوان نمونه اجرایی، قانون تناسبی شدن انتخابات در تهران را مطرح کرده، گفت: ساختار انتخابات تناسبی این گونه است که در شهر بزرگی مثل تهران که ۳۰ کرسی وجود دارد، اگر دو، سه، چهار حزب یا جریان سیاسی آمدند و رقابت کردند و مثلا یکی از احزاب ۴۰ درصد از آرا را به خود اختصاص داد و دیگری که ۶۰ درصد را به دست آورد، با مدل انتخابات سال های گذشته عملا کل ۳۰ کرسی مجلس را بدست می آورد.

وی افزود: در این مدل انتخاباتی سال های گذشته آن هایی که ۴۰ درصد آرای مردم را بدست آوردند در تهران، عملاً هیچ کرسی در مجلس نخواهند داشت، ولی انتخابات تناسبی می گوید؛ نسبت کرسی های مجلس در تهران به نسبت آرایی که احزاب توانسته اند برای خود کسب کنند، تقسیم بشود.

باهنر در ادامه گفت: یعنی اگر ۶۰ درصد به چهل درصد شد، کرسی های مجلس هم ۱۸ تا برای یک حزب باشد و ۱۲ تا برای حزب دیگر، و دیگر با قانون تناسبی شدن این گونه نیست که صاحب رای ۵۱ درصدی، صدرصد کرسی های مجلس را بدست آورد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: یکی از مزیت های قانون تناسبی شدن این است، که صداهای مختلف سیاسی در قالب احزاب مختلف مطرح شده و هر صدایی که توانست یک نسبتی از آرا را بدست آورد به همان نسبت یک کرسی در مجلس داشته باشد.

وی افزود: در این طرح به مستقلین هم حتی فکر شده که چگونه سهم داشته باشند و در کل ایده این قانون بسیار خوب است و می تواند سهم عمده ای در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشد.

باهنر با اشاره به مزیت های تناسبی شدن انتخابات، گفت: این موضوع به قوی تر شدن احزاب در کشور کمک می کند، احزاب به صورت جدی تر وارد میدان می شوند و دقیقا هر جریان و حزبی می تواند به میزان رای خود یک نماینده داشته باشد و به نوعی همه احزاب و جریان های سیاسی پاسخگو و دارای تریبون و صاحب سهم در مجلس خواهند بود.

وی افزود: با اجرایی شدن این قانون دیگر شاهد ۳۰ بر صفر شدن انتخابات به نفع یک جریان سیاسی نخواهیم بود و در کل مسیر، مسیر خوبی است و به افزایش مشارکت در انتخابات کمک می کند.

باهنر خاطرنشان کرد: البته دیروز مجمع تشخیص، به این قانون یکی دو تا اشکال گرفتند و یک ابهام که البته این موضوع رسانه ای هم شد، امیدواریم مجلس شورای اسلامی بتواند به سرعت این اشکالات و ابهامات را بر طرف کرده تا انشاءالله این کار حتی به عنوان آزمایشی هم که شده استارت آن زده شود و در دوره های بعد در دیگر مناطق کشور که بیش از یک نماینده دارند، اجرایی شود.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها