مقام مصری: حامیان برنامه هسته‌ای ایران، دشمنان سرسخت آن شدند

کد خبر: 1231008

نائب رئیس پیشین سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر با اشاره به تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران و تمجید از پیشرفت آن تاکید کرد که حامیان برنامه هسته‌ای ایران به دشمنان سرسخت آن تبدیل شده‌اند.

مقام مصری: حامیان برنامه هسته‌ای ایران، دشمنان سرسخت آن شدند

به گزارش پایگاه خبری دارالهلال، علی عبدالنبی، نائب رئیس پیشین سازمان نیروگاه های هسته‌ای مصر در یادداشتی نوشت که تکنولوژی هسته‌ای به یکی از پایه‌های حاکمیت ملی ایران تبدیل شده است به همین دلیل یک روز ویژه در این کشور به عنوان روز فناوری هسته‌ای نام گذاری شده است.

وی می گوید: ایران همواره تاکید می‌کند که پیشرفت و توسعه کشور بدون علم و تکنولوژی محقق نخواهد شد، بنابراین بر ضرورت بهره‌مندی از تمام توانایی و مزایای موجود در انرژی هسته‌ای تاکید دارد و معتقد است که به‌کارگیری انرژی هسته ای اساس مصونیت و محافظت از استقلال کشور و نهضت آن است به همین دلیل ما شاهد پیشرفت گسترده ایران در این زمینه هستیم.

در این گزارش آمده است که پروژه هسته ای ایران در زمان شاه کلید خورد و آمریکا اولین کشوری بود که از گسترش برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد و رژیم صهیونیستی نیز با این مساله مخالفت نکرد و در ۵ مارس ۱۹۵۷ شاه ایران و رئیس‌جمهور وقت آمریکا یک توافق ۱۰ ساله در این زمینه امضا کردند. بر اساس این توافق ایران به چند کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده برای اهداف تحقیقاتی و یک راکتور تحقیقاتی دست یافت.

وی می نویسد که اولین راکتور تحقیقاتی هسته‌ای که آمریکا در اختیار ایران قرار داد در سال ۱۹۶۰ بود که ظرفیت آن ۵ مگاوات با استفاده از اورانیوم غنی شده ۹۳ درصد بود.

در بخشی از این گزارش آمده است که در سپتامبر ۱۹۶۷ آمریکا پنج و نیم کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده به ایران داد و برای راه اندازی راکتور تحقیقاتی مرکز هسته ای تهران نیز تقریبا ۱۰۴ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده به این کشور داد.

در ادامه این گزارش با اشاره به جزئیات توافقات هسته ای ایران با آمریکا و غربی ها در زمان شاه آمده است که تمام این فعالیت ها قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه اعتماد کامل شاه ایران به اردوگاه غربی بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی ها و غربی ها به این راه ادامه ندادند و از معاهدات خود عقب کشیدند. اوضاع بعد از انقلاب اسلامی ایران تغییر کرد و غربی‌ها دیگر به پروژه هسته‌ای ایران کمک نکردند این درحالی است که این انرژی حق مشروع همه است.

نائب رئیس پیشین سازمان هسته‌ای مصر آورده است که غربی‌ها نه تنها در این پروژه دیگر به ایران کمک نکردند بلکه فشارهای زیادی به روسیه، چین و پاکستان آوردند تا با ایران همکاری هسته‌ای نداشته باشند. کشورهایی که در این زمینه به ایران کمک می‌کردند به سرسخت‌ترین دشمنان ایران تبدیل شدند و همزمان تحریم‌هایی علیه ایران در این خصوص وضع کردند و اکنون مخالف دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای مسالمت‌آمیز هستند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها