آیت الله خاتمی: جهاد تبیین باید شجاعانه باشد

کد خبر: 1231114

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در باب جهاد تبیین 28 نکته وجود دارد که شناسایی الزامات جهاد تبیین، آسیب‌ها مهم است و این‌ جهاد باید با منطق و استدلال، حکمت، عالمانه، از جمله این نکات است.

آیت الله خاتمی: جهاد تبیین باید شجاعانه باشد

همایش نقش امامت در صیانت از جایگاه، ولی فقیه با حضور آیت الله خاتمی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله دژکام نماینده، ولی فقیه در استان فارس، آیت الله بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، و ائمه جمعه استان‌های فارس، بوشهر، و کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، کرمان، علما و مبلغین برجسته جنوب کشور در شیراز برگزار شد.

آیت الله خاتمی در این همایش اظهار داشت: قرآن کریم دو وظیفه برای حوزه علمیه تعریف می‌کند و آن تفقه در دین و صیانت از جایگاه ولایت فقیه است.

وی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان در سال پیش رو، تایید خبرگان رهبری را وظیفه فقهای شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: اعضای خبرگان رهبری باید بینش سیاسی داشته باشند چرا که باید رهبری را انتخاب کنند که بینش سیاسی داشته باشد.

به گفته عضو مجلس خبرگان رهبری، بهترین کسانی که می‌توانند در معرفی شرایط فقها برای عضویت در این مجلس تلاش کنند شبکه امامت جمعه است.

آیت الله خاتمی تولّی را یکی از شرایط شبکه امامت عنوان و تاکید کرد: شبکه امامت همان حزب الله تعریف شده در قرآن است.

وی، جهاد تبیین را روح شبکه امامت دانست و گفت: در باب جهاد تبیین 28 نکته وجود دارد که شناسایی الزامات جهاد تبیین، آسیب‌ها مهم است و این‌ جهاد باید با منطق و استدلال، حکمت، عالمانه، از جمله این نکات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم هرگاه سخنرانی دارند، همیشه در صحبت‌هایشان حرف جدید دارند، ادامه داد: رسا و شیوا سخن گفتن، همچون انبیا که عمیق‌ترین مفاهیم را با ساده‌ترین بیان برای مردم می‌گفتند، دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله خاتمی تولی و تبری را از نکات دیگر مورد توجه در جهاد تبیین عنوان کرد و افزود: شجاعانه بودن و از خود گذشتگی، منصفانه بودن، از دیگر نکات در جهاد تبیین است.

معیار دادن در جهاد تبیین برای در امان ماندن از انحراف، تبلیغ چهره به چهره، و روشنگرانه بودن از دیگر نکاتی است که عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با جهاد تبیین بیان کرد و ادامه داد: سعه صدر، تواضع از سر مهر، اصلی و فرعی کردن مسائل، و سخن گفتن با ادبیات خودی، و مودبانه بودن، از دیگر مواردی است که باید در جهاد تبیین مورد توجه قرار داد.

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به آسیب‌های جهاد تبیین، قول بدون علم، بد دفاع کردن، شخصیت محوری و مسائل فرعی را جای مسائل اصلی قرار دادن، و مطلق کردن اشخاص غیر معصوم را از موارد آسیب دانست.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: جوزدگی و موج زدگی، بی معیار سخن گفتن، با ادبیات دیگران سخن گفتن، محافظه‌کاری بی‌جا، اکتفا به منبر رسمی، ترس از فضا و جو، و در نهایت اکتفا به یک بار گفتن برخی مسائل، از جمله آسیب‌های جهاد تبیین است که باید مورد توجه شبکه امامت قرار بگیرد.

صیانت از ولایت به عنوان اساس تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی وظیفه همه ماست

آیت الله لطف الله دژکام نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این همایش، با تاکید بر اینکه یادآوری صیانت از ولایت به عنوان رکن و اساس تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی وظیفه همه ماست، اظهار داشت: قطعاً وظیفه‌ای مهم‌تر از این برای مجلس خبرگان رهبری نیست و سوای وظیفه شرعی، نمایندگان خبرگان رهبری برای صیانت از اصل ولایت فقیه سوگند هم می‌خورند.

آیت الله دژکام با اشاره تشکیل جلسه امامت جمعه منطقه جنوب با حضور امامان جمعه 5 استان در شیراز برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این نشست سعی بر صیانت از این اصل با تشکیل شبکه امامت شده است.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه مراد شبکه اجتماعی این روزها، شبکه‌های مجازی است، تشریح کرد: منظور از شبکه اجتماعی جمعیتی است که در هدف و باور‌ها و حتی در نحوه تامین مالی اشتراکاتی دارند به آن شبکه اجتماعی می‌گویند، چرا که با وحدت هدف هستند.

وی با بیان اینکه نظر خیلی از کارشناسان علوم اجتماعی، روحانیت یک شبکه اجتماعی است ادامه داد: در تبیین این نظر باید گفت که کارشناسان معتقدند که شبکه روحانیت رژیم پهلوی را شکست داد؛ و این مهم‌ترین خروجی این شبکه است.

آیت الله بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار داشت: معنی اطیع الله و اطیع الرسول یعنی امر یکی است و نمی‌شود آن‌ها را تفکیک کرد و اطاعت امر رسول بدون قید و شرطی اطاعت از خداست، و این، دلیل عصمت است.

نماینده مردم فارس در مجلس با بیان اینکه پیامبر باید امام معصوم را شناسایی و به مردم معرفی کند ادامه داد: ابن سینا اولین مسئله‌ای که برای امامت بیان می‌کند این است که انبیا اشتباه نمی‌کنند و حتی دچار سهو هم نمی‌شوند.

وی با اشاره به معرفی، ولی و امام در قرآن و همچنین توسط پیامبر، ادامه داد: ابن سینا برای حاکم اسلامی ملاک‌ها و معیار‌هایی برای دوران غیبت امام معصوم بیان شده است که اعلم‌نر به شریعت اولین مشخصه این فرد است.

آیت‌الله بهشتی گفت: علمای دیگر که شرایط، ولی فقیه را ندارند، باید از، ولی فقیه پشتیبانی کنند و علم و توانایی خود را در اختیار، ولی فقیه بگذارند و از او حمایت کنند.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با بیان اینکه ابن سینا فقط فیلسوف نیست و فقیه هم هست، تاکید کرد: میان فقهای عالم با معیار‌های شرعی، سیاستمدار بودن، یعنی اعقل بودن و داشتن قدرت مدیریت بالا، از شرایط انتخاب، ولی فقیه است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به در پیش بودن انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: مردم باید خبرگان را بشناسند و با شناخت به خبرگان خود رای دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی، عصر دوشنبه در همایش نقش شبکه امامت در صیانت از جایگاه ولایت فقیه در شیراز افزود: بهترین کسانی که می توانند در این عرصه ورود کنند امامان جمعه هستند.

وی ادامه داد: ولی فقیه به ولایت فقیه به عنوان ارمغان الهی حاصل شبکه امامتی است که قبل از انقلاب و از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شکل گرفت و ۱۹ دی ۱۳۵۶ دوباره به آن جان داده شد و ثمره آن ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: این شبکه باید زنده بماند و زنده ماندن آن، هم مدیون حوزه و هم مدون ائمه جمعه است.

آیت الله خاتمی، عرصه دینی را عرصه فرماندهان دینی دانست و گفت: امسال به ویژه با توجه به انتخابات این بحث جدی تر است چرا که در اسفندماه انتخابات خبرگان را داریم.

وی ادامه داد: البته تایید خبرگان هم با فقهای شورای نگهبان است که علاوه بر فقاهت، بینش سیاسی خبرنگان هم یک مساله قابل توجه است چرا که کسانی آنجا می نشینند که می خواهند رهبر را تعیین کنند، رهبری که بینش سیاسی دارد.

آیت الله خاتمی خواستار برگزاری همایش نقش شبکه امامت در صیانت از جایگاه ولایت فقیه در سراسر کشور شد و گفت: با تعبیر شبکه امامت و بهترین کسانی که می توانند در این عرصه ورود کنند امامان جمعه هستند، شبکه امامت را آنها سامان می دهند.

وی اظهار کرد: باید حضور در انتخابات را تکرار کنیم، این سمی که برخی القاء می کنند که ۸۰ درصد مردم نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند و می خواهند این دروغ را با تکرار القاء کنند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: همزمان با انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شورای اسلامی را هم داریم اما چون این مجلس با آب و نان مردم سرو کار دارد آن را می شناسند اما مجلس خبرگان چنین وضعی ندارد و لذا می طلبد که ائمه جمعه در رابطه با این شبکه فعال باشند.

جهاد تبیین باید شجاعانه باشد

آیت الله خاتمی، با اشاره به الزامات جهاد تبیین، یکی از این الزامات را شجاعانه بودن آن دانست و گفت: عده ای براندازی را دنبال می کنند و از اصلاح طلب و اصولگرا هم گذشته اند و این نامش اغتشاشات است.

وی افزود: برخی تئوریسین اغتشاشات می شوند و می گویند بگو اعتراضات، این اعتراضات نیست، این اغتشاشات است.

عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: در همه جای دنیا اعتراضات هست اما کسی شنیده که انجیل را آتش بزنند، به کلیسا حمله کنند، به روحانیون خودشان اهانت کنند، آنچه که در پاییز سال گذشته در ایران گذشت نه اعتراضات بلکه اغتشاشات بود که در هیچ جای دنیا اجازه نمی دهد.

وی گفت: الزام دیگر جهاد تبیین این است که نه متملقانه باشد و نه بدبینانه بلکه منصفانه باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: همچنین به جهاد تبیین باید معیار داد و اگر معیار داده شود دیگر خطر انحراف نیست.

آیت الله خاتمی در خصوص آسیب های جهاد تبیین هم گفت: بد دفاع کردن، مسائل فرعی را جای اصلی قرار دادن، شخصیت محور بودن به جای محوریت مسائل، مطرح کردن اشخاص غیر معصوم به گونه ای که انگار هیچ اشتباهی ندارند، سخن گفتن بدون معیار و محافظه کاری بی جا از جمله آسیب های جهاد تبیین است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها