مخبر: دولت و مردم بر احیای این دریاچه حساسیت ویژه‌ای دارند

کد خبر: 1231286

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دریاچه ارومیه سرمایه بزرگ ملی برای همه ایرانیان است، گفت: دولت و مردم بر احیای این دریاچه حساسیت ویژه‌ای دارند البته دولت مصمم به اجرای برنامه‌های احیاست چرا که به لحاظ سلامت و محیط زیست و سایر ابعاد این نعمت خدادادی و سرمایه ملی باید حفظ شود.

مخبر: دولت و مردم بر احیای این دریاچه حساسیت ویژه‌ای دارند

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دریاچه ارومیه سرمایه بزرگ ملی برای همه ایرانیان است، گفت: دولت و مردم بر احیای این دریاچه حساسیت ویژه‌ای دارند البته دولت مصمم به اجرای برنامه‌های احیاست چرا که به لحاظ سلامت و محیط زیست و سایر ابعاد این نعمت خدادادی و سرمایه ملی باید حفظ شود.

محمد مخبر روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه که برای اولین بار در آذربایجان غربی برگزار شد، با تاکید بر اینکه از مهمترین انگیزه‌ها و اهداف سفر به این استان تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و بررسی روند پیشرفت برنامه‌های احیا بود، افزود: دریاچه ارومیه یک سرمایه بزرگ ملی است که اگر به برنامه‌های احیای آن توجه نشود به کل کشور آسیب می‌رسد.

وی، انتقال دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با پیگیری‌های رییس جمهور به آذربایجان غربی را از مهمترین و موثرترین اقدامات برای تکمیل طرح‌های سخت افزاری احیای این دریاچه برشمرد و اضافه کرد: با بهره برداری از طرح‌های مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه و سایر اقدامات سخت افزاری، نتیجه تصمیم مهم دولت در خصوص کارگروه ملی نجات دریاچه مشهود است.

مخبر با تاکید بر اینکه مصوبات جلسات قبلی کارگروه باید با جدیت پیگیری شود، ادامه داد: علاوه بر اقدامات ایجابی انجام شده در راستای احیا باید در پیگیری اقدامات و مصوبات آتی، حقوق مردم نیز رعایت شود تا معیشت کشاورزان و مردم منطقه به هیچ عنوان آسیب نبینند.

وی اظهار کرد: این کارگروه در تصمیم گیری های خود در خصوص چاه‌های غیرمجاز و اصلاح الگوی کشت توجه اساسی به معیشت مردم و رضایت آنها داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور: دریاچه ارومیه سرمایه بزرگ ملی همه ایرانیان است

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت مکانیزه کردن آبیاری و اصلاح الگوی کشت در کل کشور تأکید کرد و گفت: اعتبارات لازم برای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان داری و آبیاری قطره‌ای در دولت دیده شده است.

مخبر همچنین از استاندار آذربایجان غربی خواست کانونی برای پیگیری مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تشکیل دهد.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با بیان اینکه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بشدت فعال شده و تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ کرده است، گفت: اقدامات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه به مراحل انتهایی خود رسیده است و رهاسازی آب نیز مطابق برنامه برای دریاچه و تالاب‌ها پیش می‌رود.

علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه اقدامات سخت افزاری باید متناسب با اقدامات نرم افزاری باشد، ادامه داد: دولت پس از تکمیل سخت افزارهای مورد نیاز برای احیای دریاچه در ۲ سال گذشته باید اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از توسعه کشت و کارهای غیرمجاز، جلوگیری از برداشت از چاه های غیرمجاز و مدرن کردن آبیاری کشاورزان را در دستور کار قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور: دریاچه ارومیه سرمایه بزرگ ملی همه ایرانیان است

در این جلسه مقرر شد، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی برای رفع تصرف از اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری اقدامات و پیگیری‌های لازم به عمل آید.

در ادامه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد، درخصوص تدوین و ارائه الگوی کشت کم مصرف در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

در راستای تامین حقابه دریاچه ارومیه نیز در خصوص تامین اعتبار عملیات اجرایی پروژه‌ های مختلف، افزایش بهره‌وری مصرف آب و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، تامین معیشت پایدار کشاورزان و تکمیل شبکه های اصلی و فرعی پایاب سدهای حوضه در سال جاری بحث، بررسی و تصمیم گیری شد.

در این جلسه سایر اقدامات و برنامه‌های آتی کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از جمله تنظیم برنامه حوضه آبریز در ابتدای سال آبی با ۸۰ درصد خشکسالی، اصلاح این برنامه در اسفندماه با توجه به ظرفیت بارش، برنامه ریزی عبور از تنش آبی شرب، تشکیل کارگروه پایش استان، انسداد کلیه سردهنه ها در فصل غیر زراعی با هدف رساندن روان آب ها به دریاچه، برنامه نصب ۵۰۴۲ کنتور هوشمند در سال جاری، برنامه ریزی برای انسداد بیش از ۴ هزار حلقه چاه غیر مجاز، لایروبی رودخانه ها و مسیل ها به طول ۱۱۱ کیلومتر در سال گذشته، کنترل مصرف آب و برق تمامی چاههای مجاز برق دار و آزاد سازی تصرفات بستر از مصارف کشاورزی تشریح شد.

معاون اول رییس جمهور: دریاچه ارومیه سرمایه بزرگ ملی همه ایرانیان استهمچنین در این جلسه وزارت نیرو گزارشی از آخرین وضعیت بارش و دریاچه ارومیه و آخرین وضعیت مخازن سدها شامل آب ورودی به سد تا پایان خرداد ماه سال جاری، وضعیت دریاچه تا تیرماه، وضعیت مخازن سدهای مهم در حال بهره‌برداری حوضه آبریز، مقایسه برنامه و عملکرد مدیریت سدها تا پایان خرداد ماه و مقایسه حجم کل رهاسازی از سدهای مخزنی در سال‌های مختلف ارایه کرد.

تکمیل طرح نیمه تمام مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه با تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به میزان ۱۰۵ میلیارد تومان و مساعدت شورای دستگاه‌های نظارتی استان و تلاش شبانه روزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم آغاز شد که این طرح مهم با سفر رییس جمهور به استان آذربایجان غربی جزو مصوبات مورد تعهد وزارت نیرو قرار گرفت. با پیگیری‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و با تلاش‌های وزارت نیرو از بهمن سال گذشته این پروژه مهم برای بازچرخانی آب و انتقال به دریاچه ارومیه با ظرفیت تصفیه ۶۰ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز شتاب بیشتری گرفت که امروز با سفر معاون اول رییس جمهور به این استان به بهره برداری رسید.

همچنین خط انتقال پساب تصفیه خانه به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های انتقال آب با ظرفیت اسمی انتقال ۵۱ میلیون متر مکعب پساب استاندارد به پیکره دریاچه ارومیه با اعتبار ۹۵ میلیارد تومان بهره برداری شد که از مهمترین اقدامات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در سال جاری محسوب می‌شود.

از دیگر اقدامات مهم این کارگروه می‌توان به ادامه اجرای عملیات تکمیلی سد کپرآباد و تکمیل نواقص باقی‌مانده فاز ۲ طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه اشاره کرد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها