زارعی: دیگر دلار نمی‌تواند ابزار سلطه آمریکا باشد

کد خبر: 1231627

یک کارشناس بین‌الملل گفت: کارشناسان غربی اعتراف دارند دلار و اقتصاد آمریکا افول کرده و دنیای چندقطبی با اقتصادهای نوظهور شکل گرفته و دیگر دلار نمی‌تواند ابزار سلطه آمریکا باشد.

زارعی: دیگر دلار نمی‌تواند ابزار سلطه آمریکا باشد

اصغر زارعی کارشناس مسائل بین‌ الملل در خصوص اهمیت پیمان شانگهای، گفت: پیمان شانگهای پیمانی بسیار مهم است که بعد از برگزاری اجلاس‌های شانگهای و تاشکند پایه‌گذاری شد تا یک پیمان مهم میان کشورهای در حال توسعه شکل گیرد.

وی افزود: در این پیمان ۳ قطب روسیه، چین و هند بودند که به عنوان اعضای اصلی با همکاری دیگر کشورهای آسیایی پیمان شانگهای را پایه‌گذاری کردند و شاهد هستیم که این پیمان بسیار قدرتمند اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارای ظرفیت‌های بزرگی است. اعضای آن دارای جغرافیا و وسعت، جمعیت و زیرساخت‌های مهمی هستند و سایر کشورهای آسیایی و قدرت‌های نوظهور تمایل دارند تا با اعضای این پیمان مهم همکاری داشته باشند.

این کارشناس مسائل آسیا در ادامه با اشاره به پیوستن رسمی ایران به پیمان شانگهای، اظهار داشت: پیوستن ایران به این معاهده مهم که به صورت رسمی صورت گرفته است یک ظرفیت و امکان برای هر دو طرف به وجود می‌آورد، کما اینکه شاهد بودیم پوتین در سخنانی ابراز کرد که پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای یک ظرفیت بزرگ برای کشورهای عضو ایجاد می‌کند. در عین حال که کشورمان می‌تواند از ظرفیت‌هایی اعضای این پیمان برخوردار شود.

زارعی با اشاره به موضوع پایان سلطه دلار، گفت: از فعالیت‌های مهم پیمان شانگهای پایان بخشیدن به سلطه دلار است. افزایش تعاملات اقتصادی منطقه‌ای میان اعضا و نیز در مقیاسی بالاتر و جهانی تبدیل به یک مطالبه بسیار گسترده شده است لذا برخی از کشورهای آفریقایی نیز خواستار پیوستن به این موضوع بوده و علاقمند به حذف دلار در معاملات تجاری خود هستند.

این کارشناس مسائل بین‌ الملل در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین مطالبه بیست و سومین نشست این اجلاس که به میزبانی هند برگزار شد، هم افزایی ظرفیت‌ها میان اعضا و بحث تعاملات اقتصادی به عنوان مهم‌ترین محور کار این پیمان در مسیر حذف دلار و پایان سلطه آن بود.

زارعی با اشاره به آثار شکل‌گیری پیمان شانگهای و نظر کارشناسان غربی در مورد دلار، تأکید کرد: کارشناسان اقتصادی غرب و آمریکا از افول سلطه دلار و از بین رفتن سلطه اقتصادی آمریکا گفته و اعتراف دارند یک دنیای چندقطبی با اقتصادهای نوظهور در حال شکل‌گیری است و دیگر دلار نمی‌تواند به عنوان ابزار سلطه آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها