تفحص از سازمان اوقاف در دستورکار ۲ هفته آینده مجلس

کد خبر: 1231793

نماینده ملایر از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف در مجلس از ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: قرار است که این طرح تفحص پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه اعلام وصول و روند بررسی آن آغاز شود.

 تفحص از سازمان اوقاف در دستورکار ۲ هفته آینده مجلس

هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف، گفت: حدود 140 نفر از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف را امضا کرده و جهت بررسی تقدیم هیئت رئیسه کرده‌اند اما تا کنون اعلام وصول نشده روند بررسی آن به جریان نیفتاده است.

وی افزود: طبق مذاکراتی که بنده با آقای قالیباف رئیس مجلس و همچنین معاون نظارت مجلس داشتم هر 2 قول دادند که طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف 2 هفته آینده و با آغاز به کار جلسات علنی مجلس پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه اعلام وصول و روند ارزیابی این طرح در مجلس کلید بخورد.

نماینده ملایر بیان کرد: پس از اعلام وصول، طرح به کمسیون مربوطه ارجاع شده و روند بررسی طرح طبق آیین‌نامه آغاز می‌شود و تلاش خواهیم کرد تا پیش از  پایان مجلس یازدهم طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف به سرانجام برسد.

بیگی‌نژاد درباره اینکه در این طرح، تفحص قرار است در چه موضوعی انجام شود، گفت: بررسی‌ها برای هر شهری جداگانه انجام می‌شود، در هر استان، سازمان اوقاف مشکلات مخصوص به خود را دارد که در این تفحص به همه مسائل و ابهامات رسیدگی می‌کنیم و گزارش آن را تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که هادی بیگی نژاد نماینده ملایر در جلسه علنی روز (21 خرداد ماه) در تذکر آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده 212 با طرح پرسشی از رئیس مجلس، گفته بود موضوع طرح تحقیق و تفحص از اوقاف مدت‌ها است که مطرح شده، اما شما اجازه نمی‌دهید که کار پیش برود این در حالی است که مسئولان زیادی (حداقل در شهر ما) به دلیل عملکرد یک یا دو درصد، در معرض اتهام قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اجازه دهید روند بررسی این تحقیق و تفحص که یک سال است آماده شده، پیش برود چرا که نباید به خاطر یک درصد، کل مسئولان زیر سوال بروند و بدبینی ایجاد شود.

*مانعی سر راه تحقیق و تفحص از اوقاف نیست

قالیباف در این جلسه در پاسخ به این تذکر با تاکید بر اینکه باید به این نکته توجه کنید که بنده مانع این تحقیق و تفحص نیستم و این حق را نیز ندارم، گفت: به آقای میرمحمدی که این طرح را امضا کرده و پیگیر آن است نیز گفته‌ایم که شهرستان‌های مختلف و استان‌های مختلف با موضوع اوقاف درگیر هستند.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد که با اوقاف توافقی شده و صورتجلسه هم تنظیم شد و حداقل شخص بنده در این خصوص سه جلسه گذاشتم که آقای میرمحمدی نیز در جریان است، همچنین این موضوع در جلسه سران هم مطرح و قرار شد موضوع تحقیق و تفحص مجدداً با اولویت قرار گرفتن موضوعات دیگر، به نوعی دنبال شود که گفتم اجازه دهید بحث ملی در حوزه این موضوعات را توافق کرده و حل و فصل کنیم و بعد به این موضوعات برسیم که دوستان مخالفت کردند و گفتند چنانچه آن موضوعات حل شود یا خیر، موضوع ما باید پیگیری شود که ما نیز موافقت کردیم.

به گزارش تسنیم، طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر‌یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیأت رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذىربط جهت رسیدگى ارجاع می‌نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.

همچنین طبق آیین‌نامه داخلی، در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذىربط جهت رسیدگى ارجاع می‌گردد.

کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده وحداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس‌ مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید؛ اعضای هیأت از میان خود یک رئیس، دو نائب‌رئیس و یک دبیر انتخاب می‌کنند.

هیئت حداکثر در مدت یک ‌ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم می‌کند. کمیسیون موظف است ظرف یک ‌ماه گزارش هیأت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیأت مطرح و گزارش نهائی را جهت قرائت در مجلس برای مدت نیم‌ ساعت تنظیم و پس از تصویب به هیأت رئیسه ارسال کند. قبل از رأی‌گیری در رابطه با گزارش نهایی، وزیر یا مقام مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها