تاکید چین بر لزوم‌ اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱

کد خبر: 1231838

سخنگوی وزارت امورخارجه چین خواستار نفسیر دقیق و اجرای کامل مقاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شد.

تاکید چین بر لزوم‌ اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱

 وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره بیانیه مشترک تروئیکای اروپا پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ بر لزوم‌ اجرای کامل این قطعنامه تاکید کرد.

انگلیس و آلمان و فرانسه پس از نشست روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که "ایران برای چهار سال تعهدات هسته‌ای خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک را نقض کرده و برنامه هسته‌ای این کشور به سطح خطرناکی رسیده است".

این سه کشور با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کردند که ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات فردو یافت شده است و در ادامه مدعی شدند: غنی‌سازی تا چنین سطحی "تحولی بسیار خطرناک و مغایر با برجام و حتی سطح اعلام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" است.

تروئیکای اروپایی همچنین با اشاره به اینکه «ایران به دانش‌ مهم و غیرقابل بازگشتی دست یافته که برجام سعی داشته آن را محدود کند» ادعا کردند که تهران هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی معتبری برای اقدامات خود ندارد و این اقدامات، تنها ایران را به توانایی‌های ساخت تسلیحات نزدیک می‌کند.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه چین، وانگ ونبین در واکنش به این بیانیه اظهار داشت: من تأکید می‌کنم که مفاد مربوط به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باید به‌طور دقیق تفسیر و به‌طور کامل اجرا شود. این امر به اعتبار و اثربخشی قطعنامه‌های شورای امنیت بستگی دارد.

وی ادامه داد: هسته اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اجرای برجام است. نکته اصلی وضعیت فعلی این است که آمریکا به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج و سپس به حداکثر فشار بر ایران متوسل شد که ایران با اقدامات متقابل به آن پاسخ داد. اکنون مهم‌ترین وظیفه تمام طرف‌های توافق این است که اجرای کامل و مؤثر برجام را از طریق گفت‌وگو و مذاکره از سر بگیرند، از انجام هر گونه اقدامی که ممکن است تنش‌ها را تشدید کند یا اختلاف‌ها را افزایش دهد، خودداری کنند و شرایطی را برای تلاش‌های دیپلماتیک ایجاد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین گفت: پکن به برقراری ارتباط و هماهنگی با طرف‌های مربوطه برای بازگرداندن برجام به مسیر اولیه خود، حفاظت از اقتدار و اثربخشی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و ترویج راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

رزمری دی کارلو، معاون امور سیاسی دبیرکل سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت برای بررسی برجام و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که اکنون با وقفه روبه‌رو شده است، گفت: دیپلماسی تنها راه رسیدگی موثر به مسئله هسته‌ای ایران است. ضرورت دارد که تمامی طرفین هر چه زودتر گفتمان را از سر گرفته و در زمینه مسائل باقی‌مانده به توافق برسند.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای که از سال ۲۰۲۲ آغاز شد، چند ماه است که به دلیل برخی مسائل حل‌نشده حاصل از زیاده‌خواهی طرف آمریکایی با وقفه روبه‌رو شده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر طرف‌های غربی توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، تهران آماده نهایی کردن یک توافق در وین برای لغو تحریم‌هاست.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها