توافق تهران- ریاض مقدمه حل اختلافات منطقه

کد خبر: 1232706

روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک از احیای روابط تهران- ریاض که در راستای سیاست همسایگی مورد تأکید دولت ایران انجام شد، استقبال کردند.

توافق تهران- ریاض مقدمه حل اختلافات منطقه

روز گذشته وزرای خارجه شش کشور عربستان، امارات، قطر، عمان، کویت و بحرین که برای حضور در ششمین نشست مشترک و گفت‌و‌گوی راهبردی‌شان با روسیه در مسکو حضور داشتند در بیانیه مشترک پایانی این نشست ضمن استقبال از توافق میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران با تلاش و میانجیگری عمان، عراق و چین که شامل از سر‌گیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد، ابراز امیدواری کردند که این توافق گامی مثبت برای حل و فصل اختلافات و پایان دادن به همه کشمکش‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌و‌گو و ابزارهای دیپلماتیک باشد.

آنها در این بیانیه ضمن تأکید بر اهمیت اینکه روابط میان کشورها بر اساس تفاهم، احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت، عدم دخالت در امور داخلی و پایبندی به منشور سازمان ملل متحد و قوانین و هنجارهای بین‌المللی باشد، خاطرنشان ساختند که از کاهش تنش و اقدامات اعتمادسازی میان کشورهای منطقه در راستای تقویت و تضمین امنیت در این منطقه دارای اهمیت راهبردی در جهان پشتیبانی می‌کنند.

دست صلح ما به سوی ایران است

جز آنچه در بیانیه بازتاب یافت، مقامات حاضر در نشست نیز در مواضع خود بر استقبال از توسعه روابط و همکاری‌ها تأکید کردند. از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که در سخنانی تأکید کرد: از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، فضای مثبت‌تری را در منطقه ایجاد می‌کند. «جاسم البدیوی» دبیر کل شورای همکاری درباره رابطه با جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «روابط تاریخی با ایران داریم و همیشه دست صلح ما به سوی این کشور دراز است» نسبت به عملی شدن مواضع تهران درباره رابطه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ابراز امیدواری کرد.

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز در اظهاراتی در این نشست با بیان اینکه توافق تهران و ریاض نتایج مثبتی برای منطقه به همراه خواهد داشت، گفت: ایران همسایه ما است و با آن همزیستی داریم و برای ایجاد ثبات می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

پاسخ به حاشیه‌سازی امارات

با وجود این بخشی از بیانیه پایانی نشست مسکو نشان داد که علی رغم تأکید بر احترام متقابل کشورها بر حاکمیت سرزمینی یکدیگر همچنان برخی ادعاهای در تناقض با این خواست خود را بر روابط کشورهای منطقه تحمیل می‌کنند. از جمله آنجا که در این بیانیه بر آنچه «ابتکار امارات و تلاش‌های آن جهت دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسأله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مسأله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» نامیده شده، تأکید کردند. موضعی که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آن را مردود دانست و تأکید کرد: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور این‌گونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد. کنعانی در عین دفاع از حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر استمرار سیاست حسن همسایگی و احترام متقابل، توسعه و ثبات منطقه را مسئولیت جمعی کشورهای منطقه می‌داند.

فروردین ماه سال‌جاری بود که در پی توافق اسفندماه نمایندگانی از ایران و عربستان در پایتخت چین 7 سال پس از قطع رابطه دیپلماتیک حسین امیرعبداللهیان و «فیصل بن فرحان» وزیران خارجه دو کشور در پکن دیدار کردند. پس از آن دیدار در حالی که دو کشور به استقبال مراسم حج می‌رفتند، نخست سفارت ایران در عربستان و کنسولگری کشورمان در جده به صورت رسمی بازگشایی شد.

وزیر خارجه عربستان نیز اواخر ماه خرداد پس از حدود 17 سال نخستین مقام سعودی بود که به ایران سفر و مقدمات بازگشایی سفارت این کشور را فراهم کرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها