نگاهداری: از ظرفیت مردم در حل مشکلات بهره بگیریم

کد خبر: 1233041

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصویر پردازی برای ایران آینده در شرایط فعلی را یک ضرورت ملی دانست و گفت: ایران به سمت حکمرانی دانش‌بنیان حرکت می‌کند.

 نگاهداری: از ظرفیت مردم در حل مشکلات بهره بگیریم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصویر پردازی برای ایران آینده در شرایط فعلی را یک ضرورت ملی دانست و گفت: ایران به سمت حکمرانی دانش‌بنیان حرکت می‌کند.

بابک نگاهداری در مراسم اختتامیه رویداد ملی نوآیند(۲) که امروز (پنجشنبه ۲۲ تیرماه) به همت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد آماده سازی و توانمندی نخبگان برای حکمرانی ایران آینده برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی از چهل سال نخست خود با تمام بحران‌ها و خطراتش به سلامت عبور کرد و با موفقیت از گرفتاری‌های دردها و غم های متعدد دست و پنجه نرم کرده است،حال با جامعه جوان و پنجره فرصت جمعیتی در ابتدای گامی جدید قرار دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصویرسازی از آینده در شرایطی که مردم گرفتار مصائب اقتصادی و نوسانات متعدد هستند بدون توجه به ظرائف آن مانند خیال پردازی کودکانه است، یادآور شد: شروع گام دوم ایران اسلامی همزمان با آغاز قرن ۱۵ هجری شمسی، موعدی منحصر به فرد خواهد بود و می تواند نوید بخش تصویرهای شوق انگیز و ایده آفرین و تازه شدن احساسات و اراده های اجتماعی برای تغییر ایران، آینده باشد.

وی افزود: البته که آن سوی دیگری نیز وجود دارد و ما هم اکنون در یک نقطه عطف آیندگی قرار داریم. این تصویر شوق افزا وایده بخش اکسیر جان بخشی است که جامعه ایران امروز به شدت عطشناک آن است. تصویر سازی از آینده در شرایطی که مردم گرفتار مصائب اقتصادی و نوسانات متعدد هستند بدون توجه به ظرائف آن مانند خیال پردازی کودکانه می ماند که با بدنه جامعه ارتباط برقرار نخواهد کرد.

تصویرسازی از ایران اهمیت دارد

وی در ادامه تاکید کرد:  تصویر پردازی برای ایران آینده در شرایط فعلی یک ضرورت ملی است، القاء بی آیندگی در جامعه، عدم اشتراک گذاری رویای ایران، آینده از سوی نخبگان برای جامعه، نبود طرح کلان برای ایران آینده، گم شدن در تصویرهای ساخته شده بدخواهان ایران، قرارگیری در وضعیت تناقض آمیز، بیم و امید نسبت به آینده از جمله شرایطی است که این تصویری سازی را مهمتر می نماید.

ایران را با ظرافتهای خود ترسیم کنیم

نگاهداری با بیان اینکه تغییرات مبتنی بر اراده مدیران، خواسته عمومی نیست بلکه متاثر از شرایط جامعه است، یادآور شد: ممکن است شرایط تلخ اما میوه‌های شیرینی داشته باشد، پیشرفت کشور در تغییرات است، دریچه مدیریت منابع محور در حال بسته شدن و دریچه مدیریت بهره ورانه به ناچار هم کم شده و به علت محدودیت منابع رو به گشوده شدن است. جمعیت جوان، کیفیت منابع است نه روحیه جهادی، پیوندهای عمیق اجتماعی و جایگاه خانواده، موقعیت ژئوپلتیک، ظرفیت های سرزمینی گسترده، جمعیت و بازار مصرف داخلی و منطقه ای، شکاف بهره وری و جهش اقتصادی نیز نشان از امکان تحقق چشم انداز های مطلوب دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: ایران در آینده نیازمند به سطح پیشرفته تری از ایده حکمرانی است باید از مدیریت پروژه ای با تکیه بر مزیت‌های سخت افزاری تخصیص منابع فراوان و خروجی محوری با نگاه زیست بومی به حکمرانی با تکیه بر مزیت‌های نرم افزار و ناظر به فرآیند و چگونگی پیشرفت چرخش پیدا کنیم.

از ظرفیت مردم در حل مشکلات بهره بگیریم

نگاهداری در اختتامیه این مراسم با بیان اینکه تکثیر نوآوری اجتماعی و مردم پایگی حکمرانی مردم پایه باید عملیاتی و نهادینه شود، اظهار داشت:  در این تصویر عاملیت پیشرفت از آن مردم است رویکرد مردم پایگی به معنای تکثیر و تقویت بازیگران و نهادهای مردمی متنوع و مواجهه غیر متمرکز، گسترده و فعال ساز جریان‌های آنها در جهت حل مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور است. در این مسیر باید در ابتدا زیرساخت ارتباطات اجتماعی حاکمیت را توسعه داده و برای واگذاری امور به مردم دست به دامان نوآوری شد، حکمرانی ایران در آینده به جای تلاش بر حل مشکلات در توسعه باید تلاش خود را صرف راه حل‌های اجتماعی خارج از دولت و اجتماعی سازی  مسائل کلان کشور تمرکز کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشی بهره وری اجتماعی به عنوان سومین چرخش تحول آفرین و دستیابی به ایران شاداب و پویا حرکت از مدیریت منبع محور به مدیریت بهره ورانه باید در دستور کار قرار گیرد. در نگرش سنتی به مفهوم بهره وری یا ارزیابی روابط و شبکه اجتماعی موجود نادیده گرفته می شود. بهره وری اجتماعی به معنای  انجام کار آمد تعاملات اجتماعی و مدیریت روابط اجتماعی و فعالیت اجتماعی مشارکتی است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها