چرایی سفر اردوغان به کشورهای منطقه

کد خبر: 1234063

یک کارشناس مسائل بین‌الملل سفر رییس‌جمهور ترکیه به سه کشور عربستان سعودی، قطر و امارات را از برنامه‌های اردوغان بعد از پیروزی‌اش در انتخابات و جذب سرمایه این کشورها به ترکیه عنوان کرد.

چرایی سفر اردوغان به کشورهای منطقه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه در سفری رسمی و در نخستین مقصد خود در سفر به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، وارد جده عربستان شد و با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. اردوغان همچنین روز سه‌شنبه وارد قطر شد. امارات مقصد بعدی او در این سفر منطقه‌ای خواهد بود.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رییس‌جمهور ترکیه به این سه کشور گفت: اردوغان تصمیم گرفته بعد از پیروزی در انتخابات رابطه‌اش را با منطقه به ویژه کشورهای ثروتمند توسعه دهد. با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب ترکیه و تورم رو به رشد این کشور، او دنبال این است که سرمایه‌های کشورهای عربی را جذب کند و به خصوص سرمایه آنها را به سمت بانک‌های ترکیه سرازیر کند تا ترکیه پشتوانه خوبی برای مهار تورم داشته باشد. از این رو معتقدم اصل سفر اردوغان به عربستان و دیگر کشورهای منطقه اقتصادی است اما حتما مسایل سیاسی هم در این سفر مطرح است.

وی با اشاره به روابط استراتژیک ترکیه با کشورهای منطقه به ویژه با قطر که در آن حدود ۱۵ هزار نیروی نظامی دارد، افزود: قطر مقداری از درآمد و سرمایه‌اش در بانک‌های ترکیه است و اردوغان در انتخابات از طریق سرمایه‌گذاری قطر و ذخیره پول این کشور در بانک‌هایش، توانست تورم را در دوران انتخابات کنترل کند،‌ شاید یکی از درخواست‌های اردوغان در سفر به قطر افزایش سرمایه قطری‌ها در بانک‌های ترکیه باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: رابطه عربستان و ترکیه حساس است، ضمن اینکه رابطه خوبی در این سال‌های اخیر با هم برقرار کردند اما همچنان به خاطر همراهی و همکاری ترکیه با قطر این روابط حساس است. رابطه ویژه قطر و ترکیه بعد از آن روابط تلخی که میان عربستان و قطر به وجود آمد هم‌چنان از درجه بالای حساسیت برخوردار است و ترکیه باید مراقب این مساله در تعامل خود با کشورهای منطقه باشد.

فرجی‌راد اظهار کرد: عربستان می‌خواهد ترکیه نیروهایش را در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کم کند و عربستان معتقد است ترمیم روابط به این تغییرات نیاز دارد. علاوه بر این حتما مساله سوریه از موضوعات مطرح میان اردوغان با روسای جمهور این کشورهاست. با وجود اینکه عرب‌ها سوریه را در اتحادیه عرب پذیرفتند، به حضور نیروهای ترکیه در سوریه هم حساس هستند و اردوغان را به گفت‌وگو با بشار اسد و حل و فصل مسایل میان این دو کشور ترغیب می کنند.

وی در پاسخ به اینکه خروج نیروهای ترکیه از سوریه و قطر به یک میزان برای عربستان مهم است؟ گفت: هر دو مهم است، اما عربستان، امارات و بحرین هیچ کدام دوست ندارند که با توجه به اتفاقاتی که بین قطر و این کشورها افتاده است، ترکیه نیروهایش را در قطر نگه دارد و البته مساله خروج نیروهای ترکیه از سوریه هم موضوع بغرنجی است که حل و فصل آن زمان بر است. در عین حال یک کشور غیر عرب خاک یک کشور عرب را تصرف کرده است و این مساله هم قطعا برای کشورهای حوزه خلیج فارس قابل قبول نیست.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره تاثیر این تحولات و نزدیکی ترکیه به کشورهای حوزه خلیج فارس بر ایران تصریح کرد: بین ایران و عربستان و ترکیه همواره از گذشته رقابت است و حالا امارات هم به این جمع اضافه شده است. از این رو یک رقابت ژئوپلیتیکی در منطقه میان این کشورهاست که نمی‌توان از آن اجتناب کرد، هر کدام از کشورها به هم نزدیک شوند، کشور سوم یا چهارم نگران رابطه آن‌ها می‌شود.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها