بررسی جزئیاتی از مجوز آمریکا به عراق برای پرداخت پول برق ایران

پول‌های بلوکه‌شده به تدریج آزاد می‌شود؟

کد خبر: 1234136

طبق مقررات تحریم‌های آمریکا تسویه بهای برق با ایران تنها از طریق برخی حساب‌های محدود در عراق امکان‌پذیر است.

پول‌های بلوکه‌شده به تدریج آزاد می‌شود؟

گروه سیاست سایت فردا: یک مقام آمریکایی که خواسته است نامش فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفته است که آنتونی بلینکن، وزیرامورخارجه آمریکا، روز سه‌شنبه یک معافیت جدید ۱۲۰روزه را امضا کرده است که به واسطه آن عراق اجازه خواهد داشت بهای برق خریداری‌شده از ایران را بپردازد. بنا بر ادعای این مقام آمریکایی، واشنگتن امیدوار است که معافیت 120روزه به کاهش فشار ایران بر عراق برای دسترسی به این پول کمک کند، پولی که پیش از این فقط می‌توانست به حساب‌های محدود شده‌ای در عراق واریز شود اما اکنون چنین پول‌هایی وارد حساب‌هایی در بانکهای غیر عراقی خواهد شد.

به گزارش رویترز، این اولین‌بار است که امکان واریز این وجوه به حساب‌هایی در بانک‌های غیر عراقی فراهم می‌شود، بانک‌هایی که برای آزادسازی پول‌های ایران به اجازه آمریکا نیاز خواهند داشت.

پیشتر وزارت برق عراق اعلام کرده بود که کاهش واردات گاز از ایران باعث شده تا تولید برق در این کشور پنج هزار مگاوات کم شود. وزارت برق عراق گفته بود: «با وجود بهتر شدن شرایط شبکه توزیع برق در سال‌های گذشته در این کشور، کاهش ورود گاز از ایران، به از دست رفتن پنج هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق عراق منجر شده است».

طبق مقررات تحریم‌های آمریکا تسویه بهای برق با ایران تنها از طریق برخی حساب‌های محدود در عراق امکان‌پذیر است و این وجوه، تنها برای خرید برخی کالاها در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

قبل از این هم یک نشریه کره‌ جنوبی مدعی شد که کره جنوبی و آمریکا در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادسازی بودجه هفت میلیارد دلاری ایران هستند که در این کشور آسیایی مسدود شده است. در گزارش نشریه «کوریا اکونومیک دیلی» منابع دیپلماتیک و دولتی در سئول گفته بودند که مقامات دولت کره و آمریکا در حال بحث‌های سطح کاری تحت رهبری واشنگتن برای آزادسازی منابع مالی ایران هستند. یک مقام دولتی سئول هم گفته بود: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ما انتظار داریم که روابط ما با ایران به میزان قابل توجهی بهبود یابد».

حالا باید بازشدن فضای دیپلماتیک و گسترش ارتباطات ایران و نیز احتمال حل و فصل برخی مسائل میان ایران و آمریکا تا چه حد به صورت واقعی باعث آزادشدن پول‌های بلوکه ایران می‌شود؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها