رئیس ‌MI6: چین در جنگ اوکراین شریک کامل روسیه است

کد خبر: 1234322

رئیس‌سرویس جاسوسی انگلیس، رئیس‌جمهور چین را شریک در حمله به اوکراین معرفی کرد.

رئیس ‌MI6: چین در جنگ اوکراین شریک کامل روسیه است

جان مور رئیس‌ام‌آی‌سیکس، گفت دولت چین و رئیس‌‌جمهور این کشور، شی جین پینگ، شریک کامل حمله روسیه به اوکراین هستند.

به گزارش روزنامه گاردین‌، ریچارد مور در یک سخنرانی کم‌سابقه در پایتخت جمهوری چک گفت: از آغاز حمله روسیه به اوکراین، چین به طرزی روشن از مسکو حمایت کامل دیپلماتیک کرد که ایستادن در کنار روسیه در سازمان ملل متحد، از نشانه‌های آن بود.

او افزود: توازن قدرت بین روسیه و چین به نفع پکن تغییر کرده و این امر به اعتبار ولادیمیر پوتین در روسیه لطمه زده است.

به گزارش گاردین، سخنان ریچارد مور در پراگ دومین حضور عمومی او از سال ۲۰۲۰ بود که ریاست ام‌آی سیکس را به‌دست گرفته است. چین به اظهارات مور واکنش نشان نداده ‌اما به نوشته گاردین، پاسخ پکن خشمگینانه خواهد بود. دراین میان، روسیه پیشنهاد رئیس‌تشکیلات مخفی انگلیس به «روس‌های ناراضی از جنگ در اوکراین» برای همکاری اطلاعاتی با غرب جهت پایان دادن به جنگ را محکوم کرد.

گفتنی است طرف‌های غربی تلاش دارند از نزدیکی چین و روسیه ممانعت به عمل آورند. تلاش مور برای تحقیر روسیه بر سر روابطش با چین در حالی است که طرف اروپایی، از موضع ضعف با چین تعامل می‌کند. چنان‌که دویچه وله آلمان، سه ماه قبل در گزارشی نوشت: «یک ماه پس از سفر نخست‌وزیر اسپانیا، رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا نیز راهی چین شدند. به غیر از تشویق چین برای اعمال فشار جهت توقف جنگ اوکراین، مهم‌ترین هدف این سفر‌ها، نگرانی‌های فزاینده از شتاب گرفتن تراز تجاری منفی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا با چین است. از سال ۲۰۲۰ تا کنون، واردات ۲۷ عضو این اتحادیه از چین، با جهش

۶۲ درصدی به ۶۲۶ میلیارد یورو رسیده، در حالی که صادرات اروپا به چین تنها

۱۳ درصد رشد کرده و به رقم ۲۳۰ میلیارد یورو رسیده است. این حجم عظیم شکاف تراز تجاری، در حالی است که اتحادیه اروپا به شدت نیازمند رونق تجارت خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی است. چین همچنین سال گذشته ۵۸۱ میلیارد دلار صادرات به آمریکا داشت، اما تنها ۱۸۰ میلیارد دلار

واردات از این کشور انجام داد. تولید ناخالص داخلی چین با رقمی بالای

۱۸ تریلیون دلار از مجموع اقتصاد ۲۷ عضو اتحادیه اروپا فراتر رفته و اکنون به سطح اقتصاد آمریکا نزدیک می‌شود».

از سوی دیگر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دو ماه قبل در بازگشت از سفر چین گفت: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنباله‌روی آمریکا مقاومت کند، وابستگی خود را کاهش دهد و از کشیده‌شدن به رویارویی چین و آمریکا بر سر تایوان اجتناب کند. خطر بزرگ این است که وسط بحران‌هایی گیر بیفتیم که بحران‌ ما نیست. اروپایی‌ها نمی‌توانند بحران در اوکراین را حل کنند، چطور ما می‌توانیم درباره تایوان بگوییم مراقب باشید، اگر‌اشتباهی انجام دهید، ما آنجا خواهیم بود؟ اگر تنش‌ها بین آمریکا و چین داغ شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین مالی خود را نخواهیم داشت».

همزمان با سخنرانی رئیس‌ام‌آی سیکس درباره شراکت چین و روسیه، ویلیام برنز رئیس‌سازمان سیا نیز تاکید کرد: چین تنها کشوری است که درصدد تغییر نظم‌ بین‌الملل است و قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری برای تحقق این هدف را دارد.

یادآور می‌شود ویلیام برنز دو سال قبل هم گفته بود: «در صحنه بین‌‌‌المللی که بیش از پیش پیچیده و رقابتی شده، رویکرد چین، بزرگ‌‌ترین چالش ژئوپولیتیک آمریکاست... روسیه و ایران، دیگر تهدید‌‌های بزرگ امنیتی هستند.».

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها