آسوشیتدپرس:رزمایش نیروی هوایی ارتش نمایش اقتدار ایران در مقابل اعزام جنگنده‌های آمریکایی به منطقه

کد خبر: 1234800

یک خبرگزاری آمریکایی با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدارهوایی «فدائیان حریم ولایت» توسط نیروی هوایی ارتش ایران، آن را نمایش اقتدار ایران در پی تصمیم اخیر پنتاگون برای اعزام جنگنده‌ها و ناوهای جنگی بیشتر به منطقه تلقی کرد.

آسوشیتدپرس:رزمایش نیروی هوایی ارتش نمایش اقتدار ایران در مقابل اعزام جنگنده‌های آمریکایی به منطقه

«فردا» - یک خبرگزاری آمریکایی با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدارهوایی «فدائیان حریم ولایت» توسط نیروی هوایی ارتش ایران، آن را نمایش اقتدار ایران در پی تصمیم اخیر پنتاگون برای اعزام جنگنده‌ها و ناوهای جنگی بیشتر به منطقه تلقی کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با مورد توجه قرار دادن آغاز مرحله اصلی و فاز عملیاتی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی «فداییان حریم ولایت» که روز گذشته در منطقه عمومی انارک اصفهان و با شرکت پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش آغاز شد، در گزارشی نوشت: «هم‌زمان با تصمیم آمریکا برای اعزام هواپیماهای جنگنده بیشتر به منطقه به منظور آنچه «بازدارندگی از توقیف کشتی‌های تجاری در خلیج فارس از سوی ایران» خوانده شده،  ایران روز یکشنبه یک رزمایش هوایی سالانه را در بخش مرکزی کشور آغاز کرد.»

آسوشیتدپرس با مورد توجه قرار دادن گزارش رسانه‌های داخلی ایران درباره جزئیات این رزمایش هوایی، نوشت: «بیش از ۹۰ جنگنده، بمب‌افکن و پهپاد در این رزمایش شرکت خواهند کرد.»

در ادامه این گزارش با پرداختن  به اظهارات امیر سرتیپ خلبان، حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره این رزمایش آمده است: به گفته سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش، پیام این رزمایش، پیام دوستی،‌ صلح و امنیت در منطقه است. واحدی گفت که «امنیت پایدار،‌ بهبود و پیشبرد روابط منطقه‌ای، همزیستی صلح‌آمیز و دفاع از مرزهای هوایی در دستور کار قرار دارد.»

این مطلب می‌افزاید: «ایران هر چند وقت یک بار، چنین رزمایش‌هایی برگزار و چرایی آن را برآورد آمادگی رزمی نیروهای خود و به نمایش درآوردن توانمندی‌های نظامی این کشور بیان می‌کند.»

این خبرگزاری با اشاره به تصمیم ثبات‌زدای پنتاگون برای اعزام نیروهای بیشتر به منطقه و هدف آن که با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و واکنش مقامات ایران همراه بود، آمده است: «آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به تلاش‌های ایران برای توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و دریای عمان، قرار است جنگندهای بیشتر و یک ناو به این مناطق اعزام کند. پنتاگون گفت که ناوشکن USS Thomas Hunder و چند فروند جنگنده F-۳۵ به این منطقه اعزام خواهد شد.»

آسوشیتدپرس در ادامه با پرداختن به ادعای وزارت دفاع آمریکا درباره ماجرای اقدام ایران به توقیف قانونی دو نفتکش متخلف و نقش آن در حوزه دریانوردی، نوشت: «این اقدام آمریکا پس از آن انجام می‌شود که ایران به توقیف دو نفتکش به نام TRF Moss با پرچم مارشال آیلندز و Richmond Voyager با پرچم باهاما، هفته گذشته در نزدیکی تنگه هرمز مبادرت کرد. نیروی دریایی آمریکا گفت که در هر دو مورد، کشتی‌های ایرانی با نزدیک شدن ناوشکن موشک‌انداز USS McFaul, عقب‌نشینی کردند. نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، ایران حداقل پنج کشتی تجاری را در مدت دو سال گذشته توقیف کرده و چندین کشتی دیگر را آزار داده است. بسیاری از این درگیری‌ها در تنگه هرمز یا در نزدیکی آن رخ داده‌اند.»

مقامات آمریکایی برای توجیه حضور نظامی خود در خاورمیانه و خلیج فارس مدعی هستند که با این اقدامات امنیت منطقه را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و عبور کشتی‌های سراسر جهان تامین می‌کنند. این در حالی است که اقدامات تنها موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تاکید کرده است که این کار بر عهده کشورهای منطقه است و آن‌ها خود قادر به انجام آن هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش درباره اخبار منتشر شده در مورد اعزام جنگنده‌های F-۱۶ آمریکا به خلیج فارس، گفت: نقش دولت آمریکا در خصوص مسائل منطقه‌ای به ویژه امنیت منطقه هیچ‌گاه صلح آمیز و سازنده نبوده است.

او با بیان اینکه اظهارات و تحرکات آمریکا در ارتباط با این موضوع سازنده نیست و تداوم این‌گونه اقدامات می‌تواند به ایجاد حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی در این حوزه جغرافیایی کمک کند، گفت: ایران هر گونه اقدام غیر قانونی و غیر سازنده که امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد با حساسیت و دقت رصد و پایش می‌کند. ایران نسبت به هر گونه اقدام تحریک آمیز و غیر قانونی به خصوص در نزدیکی مرزهایش حساس است و نسبت به آن توجه ویژه‌ای دارد و حق خود را برای اتخاذ تدابیر مقتضی بازدارنده و منطبق با قواعد و مقررات بین‌الملل محفوظ می‌داند و از حقوق مسلم خود در این ارتباط استفاده می‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توصیه ما به دولت آمریکا این است که از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز، غیر سازنده و بی ثبات کننده در منطقه پرهیز کند، گفت: امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه است و تعمیق و تامین آن نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است و انتظار این است که دیگر کشورها در حوزه آبی خلیج فارس به مسئولیت خود در این زمینه توجه کنند و هشدارهای لازم را به آمریکا برای پرهیز از هر گونه اقدام تحریک آمیز و غیر سازنده بدهند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها