امیرعبداللهیان: از فرمت ۳+۳ درباره قفقاز استقبال می‌کنیم/وزیر خارجه ارمنستان: ایران برای ما همواره دوستی منحصر است

کد خبر: 1234849

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود.

امیرعبداللهیان: از فرمت ۳+۳ درباره قفقاز استقبال می‌کنیم/وزیر خارجه ارمنستان: ایران برای ما همواره دوستی منحصر است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود.

امیرعبداللهیان: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (دوشنبه) دوم مرداد ماه در تهران میزبان «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در محل وزارت امور خارجه بود، بعدازظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه ارمنستان که دومین بار است در دولت سیزدهم به تهران سفر می‌کند، بعد از دیدار با امیرعبداللهیان با آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور هم دیدار و گفت‌وگو کرد و بعد از آن دو وزیر در نشست خبری در محل وزارت امور خارجه حضور یافتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست خبری به همتای ارمنستانی خیرمقدم گفت و افزود: ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم. با کشورهای واقع در قفقاز جنوبی پیوندهای ریشه دار تاریخی و فرهنگی و تمدنی داریم.

*  استقبال از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان

وزیر خارجه بیان کرد: قفقاز جنوبی در سیاست همسایگی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت مناسبات دوستانه، گسترش ارتباطات و همگرایی بین کشورهای این منطقه استقبال می‌کنیم و در این راستا از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مسیر گفت‌وگو و تمرکز بر صلح در منطقه قفقاز تمرکز دارد. سفر ماه گذشته اینجانب به باکو و دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و دیدار امروز با وزیر خارجه ارمنستان و همچنین دیدار ماه‌های گذشته آقای پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان از ایران در راستای تلاش ایران برای تمرکز منطقه قفقاز بر صلح و امنیت پایدار است.

وزیر خارجه بیان کرد: باور داریم تقویت گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه و همسایگان ما نقشی مهم در درک مشترک و همچنین ترسیم چشم اندازی مطلوب مبتنی بر منافع مشترک یکایک کشورهای این منطقه است.

*  قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان تصریح کرد: باور داریم قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها، صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وزیر خارجه اظهار داشت: درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفت‌وگو کردیم. معتقدیم دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود. صلحی جامع و پایدار، صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد.

به گفته امیرعبداللهیان این صلح نیازمند کاربرد زبان دوستی و همکاری بین دولت‌ها و ملت‌هاست.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: معتقدیم که هرگونه مذاکره باید در فضایی متوازن همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام شود و نتایجی ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین را در پی داشته باشد.

* استقبال از فرمت موسوم به ۳+۳

وزیر خارجه بیان کرد: متاسفانه برخی از کنشگران خارجی به دنبال صف بندی‌ها و سوءاستفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند. ما از فرمت و سازوکار گفت‌وگوهای موسوم به ۳+۳ بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست که در آن از جمله ارمنستان و آذربایجان نیز حضور خواهند یافت، به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: امروز درباره کریدورهای موجود در منطقه، ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای سنتی و تاریخی دو کشور گفت‌‌وگو کردیم. دو کشور بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تأکید ویژهای دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در گفت‌وگوهای امروز با همتایم توضیح دادم که در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان شنیدیم که نگاه به کریدور زنگنه‌زور در راستای رفع موانع از سوی ایشان مطرح شد و آقای علی‌اف اطمینان داد که جمهوری آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور و بستن مسیرهای مواصلاتی و تاریخی موجود بین ایران و ارمنستان نبوده و هرگز نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما نیز برای مقامات جمهوری آذربایجان توضیح دادیم حتی در شرایط بحران، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه مسیر مواصلاتی آذربایجان به نخجوان را مسدود نکرده و در این رابطه توافقی بین دو کشور وجود دارد.

*  افزایش سقف تبادل تجاری به سه میلیارد دلار

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان بیان کرد: در گفت‌وگوهای امروز راجع به برخی مسائل منطقه‌ای مشورت و رایزنی داشتیم و در خصوص مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و اجرایی سازی پروژه‌های تعریف شده همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر به ویژه در یک سال گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با کشور همسایه و دوست ارمنستان برداشته شده، یادآور شد: معتقدیم همچنان ظرفیت‌های فراوانی فراروی ما برای توسعه بیشتر همکاری‌ها وجود دارد.

وی گفت:‌ ما در جهت گیری اولیه خود به صورت جدی برای رسیدن به سقف تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن به سه میلیارد دلار در حرکت هستیم. گام‌های مهمی در این خصوص برداشته شده است. حضور امروز وزیر خارجه ارمنستان در تهران با یک هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته است و آن پیگیری جدی توافقاتی است که بین آقای رئیسی و آقای پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در آخرین دیدارشان مورد توافق قرار گرفت.

وزیر خارجه بیان کرد: دو کشور ظرفیت‌های مکمل متعددی در حوزه حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و صنعتی دارند. اتفاق نظر داریم که به همکاری‌های خود در حوزه تهاتر گاز و برق گسترش و توسعه دهیم. تکمیل پروژه خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستورکار جدی ما قرار دارد.

وی گفت: همکاری‌های خوبی نیز در زمینه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری بین ما در جریان است.

امیرعبداللهیان یک بار دیگر به همتای ارمنستانی و هیأت همراه خوشامد گفت.

وزیر خارجه ارمنستان نیز در این نشست گفت که جمهوری اسلامی ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود.

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان به منظور دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰ به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه دو کشور هشتم اسفند ۱۴۰۱ و در حاشیه نشست شورای حقوق بشر در سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.وزیر امور خارجه در دیدار همتای ارمنستانی با بیان اینکه روابط خوب بین ایران و ارمنستان به ضرر هیچ کشوری نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییر در ژئوپولتیک منطقه است.

امیرعبداللهیان اواخر مهر سال گذشته نیز سفری به ایروان داشت و با همتای خود و دیگر مقامات ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر سرکنسولگری ایران در قاپان ۲۹ مهر ۱۴۰۱ با حضور وزرای خارجه دو کشور رسما افتتاح شد./فارس

وزیر خارجه ارمنستان

 وزیر خارجه ارمنستان: ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود

وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن تکرار دعوت پاشینیان از رئیسی برای سفر به ایروان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود.

 

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان که امروز (دوشنبه) دوم مرداد ماه به تهران سفر کرده، پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین دیدار با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست خبری در محل وزارت امور خارجه به همراه امیرعبداللهیان به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و مهمان‌نوازی همتای ایرانی و گفت‌وگوی سازنده‌اش با امیرعبداللهیان گفت: برای جامعه ارمنی روابط تاریخی غنی با کشور دوست و برادر ایران از اهمیت برخوردار است. ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود، به خصوص در غلبه با چالش‌های موجود.

به گفته میرزویان اینگونه مراودات و رفت و آمدهای دیپلماتیک در گسترش تعاملات موثر است.

وزیر خارجه ارمنستان با بیان اینکه ایران و ارمنستان به دنبال گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های تکنولوژی و انرژی هستند، افزود: می‌خواهیم حجم تجارت خارجی بین دو کشور را به سه میلیارد دلار برسانیم.

وی همکاری‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ترانزیتی را دارای اهمیت ویژه برای دو کشور خواند و گفت: سال گذشته شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان بودیم و ان‌شاءالله در ادامه شاهد افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خواهیم بود.

این دیپلمات عالیرتبه ارمنستانی به برگزاری نشست مشورتی ارمنستان، هند و ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: گسترش همکاری‌ها و تعاملات تجاری و ترانزیتی با ایران برای ارمنستان بسیار حائز اهمیت است.

وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: روابط بدون افت و خیز دو کشور به واسطه تلاش‌های مشترک در جهت پیشرفت پویا گام برمی‌دارد که بیانگر افق جدیدی در همکاری‌های دو کشور است.

میرزویان اقدامات صورت گرفته برای تعامل بین مجالس دو کشور را مهم خواند و افزود: امروز بر ضرورت برقراری ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی تأکید کردیم و همکارم را در جهت روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان قرار دادم.

وی گفت: اعلامیه آلماتی و مفاد آن برای ما نقش محوری دارد و تضمین امنیت مرز بر پایه تمامیت ارضی برای ما مهم است. تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفت‌وگوها با باکو برای ما از اهمیت برخوردار است.

میرزویان خاطرنشان کرد: آذربایجان به جای گفت‌وگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در دستورکار قرار داده که نمونه آن محدود کردن کریدور لاچین است.

وزیر خارجه ارمنستان افزود: آذربایجان از ۱۵ ژوئن اقدام به توقف ارسال مواد غذایی و انتقال بیماران به ارمنستان کرده‌ است. وضعیت بحران انسانی در قره باغ حاکم است و نقض فاحش ضوابط بین‌المللی بشردوستانه و خلاف اعلامیه سه جانبه نوامبر است.

میرزویان خاطرنشان کرد: ارمنستان تمایل شدید به رفع انسداد زیرساخت‌ها دارد و معتقد است رفع انسداد آنها باید بر پایه حق حاکمیت کشورها و اصول عمل متقابل و تساوی باشد.

وی گفت: از مواضع مشخص جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم. مایلم بر عزم سیاسی و آمادگی رهبران بلندپایه ارمنستان برای تعمیق و توسعه روابط با ایران بر پایه منافع و احترام متقابل تأکید کنم.

میرزویان از امیرعبداللهیان دعوت کرد که به ایروان سفر کند.

وزیر خارجه ارمنستان دعوت نخست وزیر ارمنستان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به ایروان را تکرار کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها