«فردا» گزارش می‌دهد:

بازیگران پروژه انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی: ظریف، صالحی و...

کد خبر: 1235134

ظریف، صالحی و دیگر مسئولان دولت روحانی و نیز اصلاح‌طلبان به موازات دو طرح را دنبال می‌کنند؛ نخست تطهیر عملکرد دولت قبل دوم تخریب مسئولان کنونی.

بازیگران پروژه انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی: ظریف، صالحی و...

گروه سیاست سایت فردا: اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قبل به صورت چراغ‌خاموش فعالیت‌ انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. اصلاح‌طلبان از یک‌سو می‌کوشند با انتقادهای تندوتیز علیه مسئولان وقت کنونی خود را اپوزیسیون وضع موجود جلوه دهند و به زعم خود مردم ناراضی را به سمت خود بکشانند و به موازات، مسئولان دولت قبل سعی در تطهیر عملکرد دولت روحانی دارند تا در نهایت چنین نشان دهند که منتقدان مسئولان کنونی می‌توانند وضعیت را بهبود بخشند.

در این راستا چندی پیش محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس تمام اقدامات حوزه سیاست خارجی دولت‌های یازدهم و دوازدهم را موجه و بدون هیچ ایرادی معرفی کرد و چندساعت در تمجید عملکرد دیپلماتیک خودش و دولت روحانی سخن گفت. او به منتقدانش باز هم حمله و آنها را به ندانستن متهم کرد. حالا هم علی‌اکبر صالحی از مسئولان

می‌تواند بی ارتباط با آوردگاههای سیاسی ماههای پیش رو باشد. در تازه‌ترین مورد نیز علی اکبر صالحی، معاون روحانی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت او پیشنهاد مذاکره همه‌جانبه با غرب را داده است. صالحی در ادامه سخنان ظریف وارد عمل شده است تا چنین القاء کند که به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات در مقطع کنونی نتیجه سیاست‌های ضدغربی دولت رئیسی است تا از این رهگذر خود، حامیان روحانی و اصلاح‌طلبان را منجی نشان دهد. او با ایجاد یک دوقطبی کاذب اصلاح‌طلبان را احیاگر سیاست خارجی و اصولگرایان را مسدودکننده این راه جلوه می‌دهد خواه آنکه واقعیت این است که مهم‌ترین دستاورد دولت روحانی امضای برجامی بود که به گفته ناظران مستقل آنقدر بدون ضمانت اجرا بود که به راحتی هرچه تمام‌تر هریک از اعضا می‌توانستند از آن خارج شوند؛ کمااینکه آمریکا خارج شد. دولت روحانی در هیچ حوزه دیگری در عرصه سیاست خارجی توفیقی نداشت؛ نه گسترش روابط با کشورهای منطقه، نه توسعه روابط با کشورهای مختلف دنیا و نه تعمیق هرچه بیشتر ارتباط با قدرت‌هایی مانند روسیه، چین و هند و چه بسا به یاد داریم او و دولتش آنقدر ذوب در غرب بودند که چین از بی‌توجهی دولت ایران گلایه کرد و عملا ارتباط ایران و چین دچار مشکلاتی شد.

حالا صالحی، ظریف و دیگر اعضای دولت قبل پروژه‌ای انتخاباتی را آغاز کرده‌اند. آنها عملکرد گذشته دولت روحانی را تطهیر می‌کنند تا از این رهگذر اعتماد عمومی به اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی بازگردد. از آن سو هم اصلاح‌طلبان وظیفه تخریب اصولگرایان در هر نهادی که هستند اعم از دولت و مجلس را برعهده گرفته‌اند ولو آنکه هر دوی این گروه‌ها فراموش کنند که این غربی‌ها بودند که بدعهدی‌های بسیاری کردند. اصلاح‌طلبان و روحانی‌چی‌ها با نادیده‌گرفتن ظلم بزرگی که آمریکا در حق ایران و ایرانی کرد، حالا می‌گویند بدون هر گونه قید و شرطی باید با این کشور مذاکره کرد. دولت در مقطع کنونی برقرار ارتباط با هیچ کشوری را رد نمی‌کند اما تفاوت در امروز با دوره آنها در آن است که امروز اگر مذاکراتی با غربی‌ها هم می‌شود از سر تکیه بر عزت ملی و باج‌ندادن است نه مذاکره برای اخذ نتیجه ولو نتیجه‌ای بد. با این اوصاف به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی با طرح کنونی‌شان دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند؛ نخست انتخابات مجلس و در ادامه انتخابات ریاست‌جمهوری 1404.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها