جزئیات قانون جدید انتخابات مجلس

کد خبر: 1235384

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: بر اساس قانون جدید انتخابات مجلس، وزارت کشور مکلف است تا در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، انتخابات را به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

جزئیات قانون جدید انتخابات مجلس

جعفر قادری با اشاره به تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این طرح ۵۷ ماده دارد که همه مواد آن از سوی شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شده بود و فقط یک مورد از سوی هیئت عالی نظارت مجمع مورد ایراد واقع شده بود.

وی بیان کرد: محل اختلاف میان شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ماده ۵۳ طرح مذکور مبنی بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران بود که مجلس چند بار بر آن اصرار کرد، اما هیئت عالی نظارت مجمع آن را برخلاف سیاست‌های کلی انتخابات دانست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت مجلس تصمیم به حذف ماده مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی گرفت، چرا که اگر باز هم بر این مصوبه اصرار می‌کردیم، موضوع برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شد و به ۱۶ مرداد که ثبت نام اولیه از داوطلبان انتخابات مجلس آغاز می‌شود، نمی‌رسید و باید انتخابات اسفند را هم بر مبنای قانون قبلی دنبال می‌کردیم.

قادری ادامه داد: در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی سعی شده بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اصلاحاتی در قانون قبلی انتخابات صورت گیرد. زمان کافی به شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی داده شده و ترکیب هیئت اجرایی و ساختارهای نظارتی و اجرایی انتخابات هم تغییراتی کرده است. ابهامات و ایراداتی که در قانون قبلی انتخابات مجلس وجود داشت، رفع شده است.

وی گفت: یکی از تجربه‌هایی که در سال‌های گذشته داشتیم این بود که زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس با توجه به تعداد زیاد افراد کافی و منطقی نبود و همواره این نگرانی وجود داشت که حقی از داوطلبان و مردم تضییع شود که در قانون جدید فرصت کافی به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات داده شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه در هر ماده طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس سعی شده ایرادات قانون قبلی انتخابات رفع شود، اظهار داشت: همچنین وزارت کشور موظف شده که با در نظر گرفتن سهولت رأی دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رأی دادن و شمارش آرا را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

قادری بیان کرد: در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس یکسری اصلاحات و تغییرات در تبلیغات انتخاباتی انجام شده، پیش‌بینی‌های لازم را برای تبلیغات انتخاباتی در نظر گرفتیم و مشارکت فعالیت احزاب در انتخابات هم در این طرح به خوبی لحاظ شده است.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها