جهان نیوز/ فواید و برکات پیش ثبت نام انتخابات/ بازی‌هایی که بهم خواهد خورد

کد خبر: 1235798

یک عده اصلا به فکر اصلاح قانون و هر چه کارآمدتر کردن آن نیستند و تنها سعی دارند با کش دار کردن فضای ابهام آلود به اهداف سیاسی خود برسند و حتی اگر نرسیدند نیز مشکل را به گردن همین فضای ابهام آمیز بیندازند.

جهان نیوز/ فواید و برکات پیش ثبت نام انتخابات/ بازی‌هایی که بهم خواهد خورد

ماجرای اصلاح قانون انتخابات با فراز و نشیب های فراوانی در چند وقت گذشته همراه شده و موافقان و مخالفانی به خود دیده است. جالب اینجاست که برخی از مخالفان و موافقان به طور موسمی درباره اصلاح این قانون رفتار کرند؛ بدین معنا که در ابتدا شاید مخالف اصلاح آن بودند اما بعدها نظر خود را تغییر داده و به آن با دیده مثبت نگریستند. اما این رفتار ضد و نقیض بیش از اینکه مربوط به بحث اصلاحی یک قانون باشد به روند سیاسی و راهبرد گروهی و جناحی برخی افراد باز می گشت و اهدافی که بویژه در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در سر دارند. این دوگانگی در اظهارات به خوبی نشان می دهد یک عده اصلا به فکر اصلاح قانون و هر چه کارآمدتر کردن آن نیستند و تنها سعی دارند با کش دار کردن فضای ابهام آلود به اهداف سیاسی خود برسند و حتی اگر نرسیدند نیز مشکل را به گردن همین فضای ابهام آمیز بیندازند.

نکته اساسی اینجاست که طیف‌های خاصی با این قانون مخالفت کردند که نگاه ویژه‌ای به انتخابات مجلس شورای اسلامی دارند. جریان اصلاحات که مثل رویه‌ای که سال‌هاست دنبال می کند ضد ونقیض وارد کارزار انتخابات می شود. از یک سو بازهم تحریم صندوق انتخابات از سوی طیف تندرو این جریان در حال پیگیری است. این موضوع با توجه به برخی از اتفاقات سال گذشته و همچنین عملکرد این جریان سیاسی در 8 سال دوره روحانی به طور تاکتیکی درون این جریان سیاسی طراحی شده است.

از یک سو اصلاح طلبان تندرو می دانند که به واسطه عملکرد ضعیف این جریان سیاسی چه در دولت و چه مجلس و شورای شهر تهران و ... با ریزش شدید طرفداران روبرو هستند و در این حوزه بدنه سیاسی خود را به شدت از دست داده اند. از این رو برای آمدن یا نیامدن در انتخابات خط و نشان می کشند تا موضوع اصلی را کتمان کنند اما در این راستا سعی می کنند که هزینه آن را به گردن ساختارهای حکومتی مانند شورای نگهبان بیندازند و با تخریب چنین ساختارهایی و با مظلوم نمایی برای خود اندکی طرفدار جمع کنند.

از سوی دیگر اصلاح طلبان با توجه به اتفاقات سال گذشته که چندین ماه کشور درگیر فتنه دیگری شد، برای موج سواری بر روی این مساله سرمایه گذاری کرده اند و از این رو مخالف خوانی را در دستور کار قرار داده و خود را نگران و ناراحت توصیف می کنند. این در شرایطی است که همین جریان سیاسی وضعیت کشور را با عملکرد بسیار بد به چالش های شدیدی کشاند و بانی وضعیت موجود همین جریان سیاسی است.

طیف های دیگر نیز سعی می کنند بر همین اساس بر انتخابات اثرگذاری کنند و به جای حضور در انتخابات و محک خود بازی ساختارشکنانه‌ای را کلید بزنند. حالا درکنار اصلاح قانون انتخابات ماجرای پیش ثبت نام انتخابات مجلس بوجود آمده که بنابر گفته «احمد وحیدی» وزیر کشور پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز 16 مردادماه آغاز می شود و اگر کسی اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

همین موضوع ساده بازی بسیاری از طیف های سیاسی مخالف خوان با انتخابات را بر هم می زند. بسیاری از جمله جناح اصلاح طلب همیشه با مظلوم نمایی سعی می کردند که ضمن تحریم اولیه انتخابات و ایجاد فشار بر روی ساختارهای انتخابات امتیازاتی را اخذ کنند اما همین پیش ثبت نام باعث می شود که بازی همیشگی این جریان سیاسی از ابتدا برملا شده و بهم بخورد و انتخابات با رویه مثبت تر و با آلوده کمتری در حوزه تاکتیک های جنگ روانی به کار خود ادامه دهد.

قانون انتخابات نظم خاصی داشته است و حالا با رویه پیش ثبت نام نظم بیشتری به خود می گیرد که داوطلبان واقعی زودتر مشخص شود و به نهادهای نظارتی در انتخابات نیز فرصت و زمان کافی می دهد که بهتر بتوانند صلاحیت افراد را احراز کنند و همچنین افراد نیز می توانند در این حیطه با فرصت بیشتری اگر شائبه ای در مورد آنان بوجود می آید این موارد را اصلاح کنند.

از سوی دیگر بساط شو حضور برخی از افراد سیاهی لشکر که در هر انتخابات وجود دارد و افراد بعضا لوده با مدراک پایین مانند سیکل وارد وزارت کشور برای ثبت نام می شوند، برچیده می شود و هم شأنیت انتخابات حفظ می شود و هم دست نهادهای نظارتی برای بررسی افراد اصلح باز می شود و بار اضافی آن کم می شود.

این نظم دهی بیشتر به ساختار انتخابات که با پیش ثبت نام آغاز می شود در ادامه روند گذشته خود مبنی بر استعفاها را نیز طی می کند و از ایجاد خلل و خدشه با توجه به تاکتیک های جنگ روانی جلوگیری می کند. در همین راستا وزیر کشور درباره روند انتخابات بویژه در بخش استعفاها می گوید: «بر اساس قانون قبل، زمان استعفاها را اعلام کردیم و عزیزانی که مایل بودند که داوطلب شوند تا حالا استعفاهایشان را داده باشند. بر اساس آن ترازی که قانون مشخص کرده بود مثلاً از مدیرکلی به بالا که استعفا دهند باید کار انجام شده باشد که بر اساس آن قانون قبل که الآن در این قانون هم مورد توجه بود، یعنی هیچ نکته اش اصلاح نشده و تغییری نکرده، آن استعفا باید تا الان انجام شده باشد.»

بنابراین ماجرای پیش ثبت نام دست افرادی که می خواهند تا زمان آخر برای رسیدن به مطامع شخصی و جهانی خود انتخابات را به چالش بکشند و روند آمدن یا نیامدن با کلید واژه تحریم صوری را در پیش بگیرند، به خوبی رو می کند و یک فضای منظم تری را برای برگزاری آن ایجاد می کند. جالب است که این موضوع به یک تاکتیک انتخاباتی خصوصا در طیف اصلاحات بدل شده بود که روزگاری نسبت به تحریم دم می زنند و بعد از مدتی با شدت و حدت خاصی در انتخابات شرکت می کنند و در این ماجرا لطمه زدن به روند انتخابات برایشان مهم نیست. بازی با ساختار انتخابات حتی دروغ تقلب به آن بستند در تاریخ برگزاری این رویداد سیاسی دیده شده است و اصلاح قانون برای کارآمد کردن آن و برحذر داشتن از فریبکاری سیاسی یک موضوع بسیار عقلانی و حرفه ای است که به نظر می رسد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منبع: جهان نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها