کاظم جلالی: پیشنهادهای ایران برای برخورد با هتاکان به قرآن کاملا عملیاتی است

کد خبر: 1236572

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت که پیشنهادهای تهران برای مقابله با هتاکان به قرآن کریم از جمله جرم انگاری، کاملا عملیاتی است.

 کاظم جلالی: پیشنهادهای ایران برای برخورد با هتاکان به قرآن کاملا عملیاتی است

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت که پیشنهادهای تهران برای مقابله با هتاکان به قرآن کریم از جمله جرم انگاری، کاملا عملیاتی است.

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از شرکت در نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای سازمان‌ همکاری‌ اسلامی در بررسی اهانت‌ به قرآن‌کریم در دانمارک و سوئد، اعلام کرد که پیشنهاد جرم‌انگاری بین‌المللی این اقدامات، اعزام هیئتی از سازمان همکاری اسلامی به این دو‌ کشور، اشد مجازات‌ عاملین و در صورت تکرار، کاهش یا قطع‌ روابط و تحریم‌ خرید‌ کالا را در آن نشست مطرح کرده است.

در این رابطه اسپوتنیک از سفیر تهران در مسکو پرسید که آیا ایران حاضر است اولین کشوری باشدکه ابتکار تحریم کالا را اجرا کند؟

کاظم جلالی در توضیح این سوال گفت: سازمان همکاری اسلامی به عنوان بزرگترین سازمان بعد از سازمان ملل متحد، با وزرای امور خارجه جلسه‌ای به شکل برخط داشت و آنجا وزیر امور خارجه ما توصیه های مهمی را ذکر کرد.

وی در پاسخ به بخش دوم سوال در مورد اینکه «ایران پیشنهاد می‌دهد از چه مکانیسم های بین المللی برای محاکمه و مجازات عاملان در چارچوب قوانین بین المللی استفاده شود؟ افزود: پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران از جمله بحث جرم انگاری آتش زدن کلام الله مجید و یا دیگر کتب ادیان الهی، پیشنهادهای کاملا عملیاتی است. این یک جرم است و باید در قواعد بین المللی کشورها بیاید. حتی این قواعد وجود دارند اما متاسفانه رعایت نمی شوند.

جلالی در توضیح این سوال ادامه داد: لذا ما فکر می‌کنیم این جرم انگاری می تواند از ناحیه ی همه‌ی کشورها در تمام دنیا خیلی مهم باشد. همان طور که عرض کردم همه ادیان الهی چه مسیحیت، چه یهودیت و چه اسلام به عنوان ادیان ابراهیمی و ادیان الهی، باید ارزش‌هایشان مورد تکریم قرار بگیرد.

دیپلمات ارشد ایران در مسکو با اشاره به اظهارات امیرعبداللهیان، اضافه کرد: باید با دولتمردان این دو کشور (سوئد و دانمارک) گفتگو انجام شود و اگر چه برخی از نکاتی را هم خود دولتمردان این دو کشور در مورد تهدیدهایی که می‌تواند متوجهشان شود ذکر می کنند، اگر چه جامعه اسلامی الان هم با خردمندی و عقلانیت کامل برخورد می‌کند.  

سفیر ایران در روسیه با اشاره به توصیه رهبران اسلامی به خویشتن داری مسلمانان، اظهار کرد: در هر حال گفتگو با آنها باید انجام شود و آنها قواعد و قوانین خودشان را با شرایط امروز و حتی با شعارهایی که خودشان مطرح می‌کنند، متناسب و بروز سازی کنند.

وی ادامه داد: کاهش روابط اقتصادی بسیار مهم است البته برخی از رهبران اسلامی فراتر هم مطرح کردند اینکه کشورهای اسلامی سفرای خودشان را از این دو کشور فرابخوانند. این هم در بیانیات برخی از رهبران مسلمانان بود اما در پیشنهاد وزیر محترم امور خارجه ما نخست کاهش روابط اقتصادی بود./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها