قدرت دریایی رو به صعود

کد خبر: 1237256

با توجه به نقش دریا‌ها در وزن ژئوپلتیک کشورها، قدرت دریایی اصلی‌ترین مؤلفه بهره‌برداری از این مزیت راهبردی است که در طول تاریخ برای ارزیابی سطح قدرت و نفوذ بین‌المللی کشور‌ها مورد توجه بوده است.

قدرت دریایی رو به صعود

 با توجه به نقش دریا‌ها در وزن ژئوپلتیک کشورها، قدرت دریایی اصلی‌ترین مؤلفه بهره‌برداری از این مزیت راهبردی است که در طول تاریخ برای ارزیابی سطح قدرت و نفوذ بین‌المللی کشور‌ها مورد توجه بوده است.

از این رو، قبل از شکل‌گیری قدرت ترابری زمینی و هوایی، تنها آن دسته از کشور‌های دارای قدرت دریایی برای حضور در آب‌های آزاد و دریانوردی طولانی، مستعد قدرت جهانی به حساب می‌آمدند و در میدان عمل و واقعی نیز این‌گونه بود.

در حال حاضر هم قدرت دریایی، از مهم‌ترین ارکان نظم‌ساز در صورت‌بندی نظم منطقه‌ای و بین‌المللی شناخته و مؤلفه‌ای راهبردی در عرصه سیاست جهانی محسوب می‌شود.

این مؤلفه راهبردی مورد توجه رهبر حکیم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا است و از این رو، از نیروی دریایی به عنوان نیروی راهبردی یاد می‌شود و همزمان توسعه سواحل کشور و آمایش سرزمینی به نفع تقویت حضور جمعیت در نوار ساحلی جنوب کشور نیز مورد عنایت ایشان بوده است. در همین راستا صنعت دفاعی کشور نیز به عرصه تولید شناور و تجهیزات دریایی ورود پیدا کرده که حاصل آن شکل‌گیری روند رو به رشد و صعودی بوده که از ساخت شناور‌های فوق سبک به تولید شناور‌های بزرگ با قابلیت پیمایش اقیانوس‌ها و استقرار انواع جنگ‌افزار‌های تاکتیکی و راهبردی رسیده است. مهم‌تر از همه حضور مقتدرانه یگان‌های دریایی ارتش و سپاه در آب‌های آزاد و عملیات‌های دریایی است که وجود این قدرت و اراده و شهامت به‌کارگیری آن را در میدان عمل به اثبات رسانده است.

ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران در عملیاتی برنامه‌ریزی شده به دست افسران ایرانی توانست سفر به دور دنیا را با عبور از سه اقیانوس بزرگ دنیا و گذر از تنگه‌های راهبردی چندگانه آن هم در شرایط تحریم و تهدید دشمن با موفقیت به پایان برده و رکورد دریانوردی ۶۵ هزار کیلومتری را برای تاریخ دریانوردی ایران اسلامی به ثبت برساند.

چنین توانی در اختیار چند کشور محدود در دنیا و در منطقه منحصربه‌فرد است و ضمن آنکه نه تنها از کمک سایر کشور‌ها برخوردار نبوده، بلکه با ممانعت و محدودیت ناشی از تحریم هم مواجه بوده است.

هنوز فاصله زیادی از این قدرت‌نمایی ایران اسلامی سپری نشده که در روز‌های اخیر شاهد قدرت‌نمایی نیروی دریایی سپاه در محدوده آب‌های جزایر سه‌گانه ایرانی با محوریت جزیره بوموسی بودیم و این بار نیروی دریایی سپاه در قالب رزمایش دفاع مستحکم از جزایر، ضمن رژه دریایی شناور‌های متنوع جنگی، رژه دریایی شناور‌های مردمی و بسیجیان را با انتقال هوایی نیرو و پیاده‌سازی چترباز در جزایر ترکیب و از تجهیزات جدید دفاعی مثل موشک‌های ساحل به دریا، دریا به دریا و همچنین پرنده‌ها و شناور‌های بدون سرنشین رونمایی کرد.

در واقع این رزمایش را می‌توان عملیاتی مرکب و چند بعدی در پاسخ به افزایش حضور مشکوک دریایی امریکایی‌ها در منطقه و همچنین تکرار برخی ادعا‌های نامربوط نسبت به جزایر ایرانی و اراده محکم جهادی برای دفاع از مرز‌های آبی و خاکی کشور دانست که به مثابه دفاع از ناموس با غیرت اسلامی و میهنی رزمندگان ما آمیخته است.

این رزمایش حامل پیامی روشن برای تصحیح برخی محاسبات اشتباه دشمنان و اثبات قدرت و اراده دفاعی ایران اسلامی است؛ قدرتی که می‌تواند امنیت و صلح را برای منطقه بدون نیاز به حضور قدرت‌های بیگانه و فرامنطقه‌ای فراهم کرده و در عین حال سد آهنین و محکمی در برابر هرگونه تجاوز و تهدید دشمنان نیز به حساب می‌آید.

از سوی دیگر استقبال مردمی از ناو گروه ارتش و حضور نیرو‌های مردمی در رزمایش دریایی سپاه گویای این واقعیت است که قدرت دریایی ما مردم پایه بوده و پشتیبانی از آن در مقیاس ملی و منطقه پشتیبانی نیز طول و عرض جغرافیایی کشور می‌باشد.

اگر بخشی از این قدرت در دوره پهلوی وجود داشت، بحرین در کنار سایر جزایر ایرانی، بخشی از خاک سرزمین ایران سرافراز باقی می‌ماند.

با این قدرت نه‌تن‌ها هرگونه چشمداشت به جزایر ایرانی بی‌نتیجه است، بلکه هرگونه تهدید و اقدام علیه منافع و امنیت کشور با پاسخ کوبنده و قاطع و تهدیدکننده با هزینه سنگین و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها