حقوقدان شورای نگهبان: باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرش قانون در جامعه فراهم شود

کد خبر: 1237466

عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و اجرای آن قانون در جامعه فراهم شود و توجه مردم را به آن جلب کرد، سپس قانون را به جامعه ارائه و حاکم کرد.

حقوقدان شورای نگهبان: باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرش قانون در جامعه فراهم شود

 خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان به منظور آشنایی با فعالیت‌های معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری از بخش‌های مختلف این معاونت بازدید.

وی پس از اینکه در گفت‌وگو با مدیران و کارشناسان معاونت تنقیح در جریان مأموریت‌ها و اقدامات آن معاونت قرار گرفت، اظهار کرد: حاکمیت قانون یک اصل ماهوی است. تنها با نوشتن قانون نمی‌توان آن را در جامعه حاکم کرد. ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و اجرای آن قانون در جامعه فراهم شود و توجه مردم را به آن جلب کرد، سپس قانون را به جامعه ارائه و حاکم کرد.

این استاد حقوق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر امروز در برخی کشورها پایبندی عموم مردم به قانون مشهود است، نتیجه آموزه‌های فرهنگی و ایجاد بسترهای لازم برای وضع قوانین است. قانون موجب ایجاد امنیت و آسایش در جوامع خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص تنقیح قوانین گفت: این اقدام در راستای حاکمیت قانون است و حتی می‌توان آن را یکی از اصول حقوق عمومی دانست.

وی تأکید کرد: اگر حاکمیت قانون، تقسیم قدرت، تنقیح قوانین و... صورت پذیرد، امنیت عمومی در جامعه فراهم خواهد شد. تنقیح قوانین از ضروریات قانون‌گذاری است. قانون باید به‌گونه‌ای نگاشته شود که ابهام و اشکالی در آن وجود نداشته باشد و با سایر قوانین نیز در تعارض نباشد.

پروین ادامه داد: شهروندان با وجود قانون، باید احساس امنیت حقوقی داشته باشند؛ یعنی قوانین و مقررات مطلوب و مناسب باید متناسب با حقوق شهروندان وضع شود تا مردم در سایه امنیت حقوقی بتوانند به حقوق خود دست یابند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در همین رابطه به اصل هشتم قانون اساسی که در خصوص «امر به معروف و نهی از منکر» اشاره و بیان کرد: طبق این اصل اگر قوانین کشور در راستای مصالح مردم و جامعه نباشد، مردم می‌توانند با امر به معروف و نهی از منکر به مخالفت با آن بپردازند.

پروین در صحبت‌هایش از «پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور» که شامل تمامی اطلاعات تنقیحی قوانین و مقررات کشور از ابتدای دوران قانونگذاری تاکنون است و توسط این مجموعه آماده شده نیز تمجید کرد و گفت: این سامانه می‌تواند کمک مؤثری به تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کشور در موضوع قوانین و مقررات کند.

گفتنی است؛ این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بخشی از این بازدید به پرسش‌های حقوقی برخی از کارشناسان این معاونت نیز پاسخ داد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها