بی‌خوابی لندن از قدرت سپاه

کد خبر: 1237486

سایه اختلافات درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آن‌هم از بیم عواقبی که چنین اقدامی دارد، در شرایطی بر سر دولت انگلیس سنگینی می‌کند که سردبیر یکی از رسانه‌های یهودی در گفتگو با شبکه سلطنتی «بی‌بی‌سی» به صراحت و به نقل از یکی از مقامات انگلیسی گفت که بزرگ‌ترین خطری که خواب را از سر او می‌پراند، تهدید سپاه پاسداران است.

بی‌خوابی لندن از قدرت سپاه

گوشه‌ای از گمانه‌زنی‌هایی که درباره چرایی شکاف در دولت انگلیس درباره موضع‌گیری واحد درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شده بود، در جریان یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی افشا شد. «بی‌بی‌سی» در گفت‌وگویی با «جیک والیز سایمونز» سردبیر هفته‌نامه جوئیش کرانیکل از او درباره فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان در لندن جویا شد. سایمونز در این مورد ترجیح داد به نقش سپاه پاسداران اشاره کند و گفت: «من فکر می‌کنم خیلی مهم است که به تصویر بزرگ‌تر مسئله توجه داشته باشید. روزنامه ساندی‌تایمز گزارشی را به نقل از مقامات وزارت کشور بریتانیا منتشر کرد. وزیر کشور بریتانیا گفت که بزرگ‌ترین خطر برای این کشور، سپاه پاسداران است.» سردبیر قدیمی‌ترین نشریه یهودیان جهان اضافه کرد: «من یک سری از وزرای ارشد کابینه بریتانیا و همین‌طور چند نفر از اعضای امنیتی هیئت حاکمه بریتانیا را دیدم که این مسئله را تأیید می‌کردند. یکی از آن‌ها گفت که بزرگ‌ترین خطری که شب‌ها خواب را از چشم من می‌رباید، سپاه پاسداران است و اگر آنچه من می‌دانم را شما از میزان رسوخ سپاه پاسداران بدانید، خواب هم از چشم شما خواهد رفت. این موضوع خیلی اهمیت دارد. سپاه پاسداران مثل حکومت ایران، انگیزه خود را از افکار و ایدئولوژی تشیع و فرقه امام زمانی می‌گیرد و قرار است امام زمان ظهور کند و جنگی را علیه یهودیان و غرب به راه اندازد. این اعتقاد آنهاست و این همان چیزی است که آن‌ها اشاعه می‌دهند.»

اروپایی‌ها که قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی چندی است در دستور کار قرار داده‌اند، این اقدام را طوری با جنجال آغاز کردند که گویی برای اجرایی کردن آن با مانعی مواجه نخواهند شد، اما به مرور موانع قانونی جلوه‌گر شد. تا جایی که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند ماه پیش ناچار شد اعتراف کند: «نمی‌توانیم بگوییم، چون از شما خوش‌مان نمی‌آید، شما را تروریست خطاب می‌کنیم. باید حکم دادگاه یک کشور وجود داشته باشد.» و حالا طبق آنچه رسانه‌های انگلیسی به آن اذعان کرده‌اند، در این کشور مواضع جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه و سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس در زمینه قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چنین فهرستی باعث افزایش تنش‌ها میان آن‌ها شده است. روزنامه تلگراف اختلاف موجود را این‌طور تشریح کرد که براورمن، سپاه پاسداران را بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی انگلیس می‌داند و گفت: «تهدید ایران بیشتر از هر چیزی ما را نگران می‌کند. این مسئله بزرگی است، چراکه خصومت آن‌ها و خواسته‌های‌شان رو به افزایش است. آن‌ها به هر کسی که رژیم‌شان را به چالش بکشد در حالت تدافعی قرار دارند و می‌خواهند آن را در هم بشکنند. ضمن اینکه تحریکات آن‌ها رو به افزایش است.» در گزارشی که روزنامه فایننشال تایمز در این مورد منتشر کرده آمده است که با وجود مواضع براورمن، کلورلی با نگرانی از پیامد‌های چنین اقدامی در برابر این تصمیم مقاومت می‌کند به خصوص از آنجایی که لندن یکی از اعضای برجام است، چنین اقدامی باعث پیچیده‌تر شدن آینده احیای توافق هسته‌ای خواهد شد.

 انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه را در صلح نادیده بگیرد

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات در دولت انگلیس برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: «دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در منطقه مشخصاً غرب آسیا در طول سالیان متمادی ایفا کرده و عامل بی‌ثباتی‌های عمیق و مستمر در منطقه ما بوده و همچنین نقشی که در حمایت پیدا و پنهان از گروه‌های تروریستی داشته نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که به سپاه به عنوان نیروی رسمی نظامی ایران اتهام وارد کند. سپاه خدمات ماندگاری به کشور‌های منطقه از جمله اروپا ارائه کرده است. نقش سپاه پاسداران در مقابله مؤثر با گروه‌های سیاه تروریستی از جمله جریان تروریستی داعش تعیین کننده است.» سخنگوی دستگاهد دیپلماسی تصریح کرد: «دولت انگلیس نمی‌تواند نقش سپاه را در کمک به صلح و ثبات در منطقه و مقابله با گروه‌های تروریستی نادیده بگیرد و در جایگاهی قرار بگیرد که سپاه را به اتهامات بی‌اساس و بی‌ریشه متهم کند. این اتهامات را نه از سوی انگلیس و نه هیچ طرفی نخواهیم پذیرفت.» وی گفت: «سپاه نهاد برآمده از ملت ایران و نهاد رسمی نظامی ایران است و نقش سپاه در تأمین امنیت ملی تعیین‌کننده است و نقش آن در خدمت به منافع منطقه و ملت‌های منطقه ماندگار است و کسی نمی‌تواند نقش اثرگذار سپاه را نادیده بگیرد.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها