رحیمی جهان آبادی: سطح روابط اقتصادی ایران و ویتنام مطلوب نیست

کد خبر: 1237749

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام گفت: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بالا سطح روابط اقتصادی‌مان با ویتنام مناسب نیست و حجم مبادلات تجاری‌مان کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار در سال است .

رحیمی جهان آبادی: سطح روابط اقتصادی ایران و ویتنام مطلوب نیست

جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در گفتگو با خبرنگار مهر و در خصوص سفر رئیس مجلس ویتنام به تهران گفت: سفر هیئت ویتنامی به ریاست رئیس پارلمان این کشور به ایران، به مناسبت پنجاهمین سالگرد شروع روابط دیپلماتیک دو کشور انجام شده است.

وی افزود: سطح روابط سیاسی ما با توجه به مواضع مستقلی که این کشور در مسائل جهانی دارد، رابطه بسیار مطلوب و دوستانه‌ای است. دو کشور در ۵۰ سال گذشته که روابط دیپلماتیک آغاز شده همواره روابط رو به رشدی را داشته اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سطح پایین روابط اقتصادی مان با ویتنام اظهار داشت: سطح روابط اقتصادی ما مناسب نیست. حجم مبادلات تجاری ما کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار در سال است که با توجه به حجم تجاری بالای ویتنام و ظرفیت‌هایی که ما داریم کافی نیست؛ لذا یکی از عمده‌ترین هدف‌های سفر هیئت پارلمانی ویتنام که به دعوت مجلس شورای اسلامی انجام شده است رایزنی برای متناسب‌سازی سطح روابط اقتصادی با سطح روابط مطلوب سیاسی ما است.

نماینده تربت جام با بیان اینکه هیئت بلندمرتبه‌ای از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور رئیس مجلس ویتنام را همراهی می‌کنند، تشریح کرد: رئیس مجلس ویتنام و هئیت همراه دیدارهای مهمی با رئیس مجلس و همینطور رئیس جمهور، وزیر صنعت و نیز اتاق بازرگانی داشتند و این دیدارها ظرف امروز و فردا همچنان ادامه خواهد داشت.

رشد اقتصادی ویتنام ۸.۲ درصد در سال است

جهان آبادی با اشاره به توانایی‌های اقتصادی ویتنام متذکر شد: معتقدیم ویتنام به چند دلیل برای ما دارای اهمیت است. ویتنام بالاترین نرخ رشد اقتصادی در شرق آسیا را با حدود ۸.۲ دلار تجربه می‌کند که رشد قابل توجهی در سطح جهانی است. از طرفی حجم تجاری این کشور با جهان ۷۵۰ میلیارد دلار در سال است که نشان می‌دهد ویتنام در عرصه تجاری در جهان بسیار خوب و موفق عمل می‌کند.

وی با اشاره به سوابق مبارزاتی این کشور با کشورهای استکباری تاکید کرد: ویتنام با توجه به اینکه از کشورهای غربی ظلم و آسیب دیده است و تجربه تلخ تحریم‌ها را در کارنامه خود دارد توانسته است با حفظ اصول، دیدگاه‌ها و ارزش‌های خود مسیر توسعه را با موفقیت طی کند این کشور هم از بعد سیاسی و اقتصادی و نگاه آسیایی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام ادامه داد: این کشور دارای حدود ۱۰۰ میلیون جمعیت است و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در سال سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های متعدد خود جذب می‌کند. در مقابل ایران ظرفیت‌های زیادی در زمینه پزشکی، صادرات تجهیزات پزشکی، دارو، محصولات کشاورزی و دامی، صدور فناوری‌های عمرانی، صادرات قیر و محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد که انشاالله امیدواریم با این دیدارها و سفرها موانع را شناسایی کرده و آنها را میان دو کشور رفع کنیم.

وی تاکید کرد: این دیدارها موجب افزایش شناخت طرف ویتنامی از ظرفیت‌های کشورمان شده و منجر به بهبود روابط دو کشور در سطوح مختلف خواهد شد.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها