«فردا» گزارش می‌دهد:

لایه حجاب؛ علیه هنجارشکنی، علیه افراط‌گرایی

کد خبر: 1237869

وجه بارز لایحه حجاب بازدارندگی آن است؛ به این معنی که نگاه موجود در لایحه صرفا معطوف به مجازات هنجارشکن‌ها نیست بلکه می‌خواهد جامعه با به سمت عدم ارتکاب هنجارشکنی سوق دهد.

لایه حجاب؛ علیه هنجارشکنی، علیه افراط‌گرایی

گروه سیاست سایت فردا: با انتشار لایحه حجاب برخی سعی کردند آن را مورد هجمه قرار دهند؛ که منتقدان آن را می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد. نخست کسانی که سعی می‌کنند بی‌حجابی را گسترش دهند و به نوعی مروج هنجارشکنی هستند و دوم سوپرانقلابی‌هایی که همواره مسیر افراط را در پیش دارند و چندان تمایلی به برقراری آرامش اجتماعی ندارند و طبیعی است که لایحه حجاب مورد مخالفت این دو طیف باشد زیرا این لایحه علاوه بر آنکه ناظر به رعایت اصول حقوقی در برقراری مجازات برای هنجارشکنان است، سازوکارهایی را پیش‌بینی کرده است که بازدارنده باشد. به این معنی که لایحه صرفا دنبال مجازارت هنجارشکن‌ها نیست، بلکه با رویکرد پیشگیری از هنجارشکنی است.

این لایحه در عین حال که برای هنجارشکنی مجازات‌هایی در نظر گرفته اما جنس مجازات‌ها طوری است که جامعه را به عدم ارتکاب هنجارشکنی سوق می‌دهد. از سوی دیگر به جای استفاده از مجازات‌های مرسوم مانند حبس با جریمه‌های نقدی کوشیده تا حتی جامعه دچار التهاب نشود. جرایم نقدی می‌تواند نهیبی بر افراد هنجارشکن باشد تا هم دیگر کشف حجاب نکنند و هم در عین حال پرداخت جریمه آسیبی به حیات افراد وارد نکند. البته لایحه معاندان که با بی‌حجابی قصد عناد با نظام دارند و به صورت سازمان‌یافته عمل می‌کنند را جدای از هنجارشکن‌های عادی فرض کرده و طبیعی است برخورد با چنین افرادی سخت‌تر و سنگین‌تر باید باشد.

لایحه حجاب به نوعی هم علیه هنجارشکنی است و هم علیه افراط‌گرایی زیرا الزامات اجتماعی که برقراری آرامش اجتماعی است را هم در نظر دارد و علاوه بر اینها با نگاهی راهبردی زمینه اجرای کامل فرایض شرعی را هم فراهم کرده است که همه اینها باعث شده است تا اینجای کار مردم از آن استقبال خوبی به عمل آورده باشند زیرا این لایحه با نگاهی واقعی به مسائل اجتماعی پرداخته است زیرا اگر قانونی قابلیت اجرا نداشته باشد، بود و نبودش فرقی ندارد؛ به همین دلیل نمایندگان سعی کرده‌اند در بررسی لایحه قابلیت اجرایی‌بودن آن و البته شرایط اجتماعی را لحاظ کنند تا در نهایت قانونی واقعی و مؤثر به جامعه عرضه شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها