پهپادهای ایرانی در نمایشگاه صنایع دفاعی روسیه-2023

کد خبر: 1238753

خبرگزاری روسیه در گزارشی به بررسی تجهیزات نظامی و پهپادهای پیشرفته ایران در نمایشگاه صنایع دفاعی ارتش روسیه-2023 پرداخته است.

پهپادهای ایرانی در نمایشگاه صنایع دفاعی روسیه-2023

خبرگزاری تاس با اشاره به نمایشگاه بین المللی صنایع نظامی روسیه ۲۰۲۳ گزارش داد که ایران طیف وسیعی از هواپیماهای بدون سرنشین خود، سامانه‌های جنگ الکترونیک و سامانه‌های شناسایی رادیویی را در این نمایشگاه ارائه کرده است. 

این گزارش افزود: بویژه پهپادهای آرش، ابابیل ۵ و پهپاد کرار و همچنین سامانه‌ جنگ الکترونیک هانتر-۲ که قادر به شناسایی پهپادها از فاصله ۲۰۰ کیلومتری است در غرفه دفاعی ایران در نمایشگاه روسیه به نمایش گذاشته شده است. 

تصاویر و ویدئوهای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نشان می‌دهد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور با هیات همراه از غرفه ایران در این نمایشگاه بازدید کرده و ضمن رایزنی با مسئولان غرفه از نزدیک تجهیزات دفاعی و پهپادهای ایرانی را مشاهده و بررسی کرده است. 

2

 

یکی از مسئولان غرفه ایران در نمایشگاه به رسانه‌های روس تاکید کرده است که تهران برای همکاری دفاعی با روسیه کاملا آماده است. 

تاس با اشاره به تجهیزات دفاعی مختلف ایران در این نمایشگاه اضافه کرد، علاوه بر این، این غرفه دارای پهپاد ترکیبی «شاهین»؛ اولین پهپاد دیجیتال ساخت ایران نیز هست. شاهین مجهز به پنج موتور الکترونیکی، قادر است دو تا سه ساعت در حرکت باشد و به حداکثر ارتفاع پروازی در حدود چهار کیلومتر میرسد.

خبرگزاری تاس در ادامه گزارش خود درباره غرفه ایران در این نمایشگاه افزود: غرفه ایران که شامل چند بخش است همچنین دارای بمب‌های هدایت شونده GB125، هواپیماهای آموزشی یاسین، و موشک کروز ضد کشتی CM-300  نیز هست. 

نمایشگاه فنی-نظامی ۲۰۲۳ ارتش روسیه در مرکز نمایشگاهی پاتریوت در مسکو بین روزهای ۱۴ تا ۲۰ اوت(۲۳ تا ۲۹ مرداد) در حال برگزاری است.

طبق گزارش تاس، حدود ۱۵۰۰ شرکت دفاعی پیشرو روسیه در نمایشگاه و برنامه‌های تجاری این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و در مورد توسعه و پیشرفتهای نیروهای مسلح روسیه و صنایع دفاعی و همچنین امکان همکاری دفاعی با سایر کشورها بحث خواهند کرد. همچنین 85 شرکت و سازمان خارجی از هفت کشور نیز در این نمایشگاه حاضر هستند. 

این رویداد را وزارت دفاع روسیه سازماندهی و برنامه‌ریزی کرده است. 

3

4

5

تجهیزات ایرانی در نمایشگاه دفاعی روسیه؛ از موشک ابابیل تا «صیاد تاکتیکی»

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آخرین توانمندی‌ها و تجهیزات دفاعی تولید ایران را در نمایشگاه ARMY2023 روسیه به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،‌ نمایشگاه ARMY۲۰۲۳ روسیه امروز (دوشنبه، ۲۳ مردادماه) افتتاح شد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچون سال‌های گذشته در این نمایشگاه با طیف متنوعی از محصولات حضور یافته است.

طبق تصاویر منتشر شده از این نمایشگاه، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به همراه امیر خلبان عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از غرفه ایران در این نمایشگاه بازدید کردند.

به نظر می‌رسد، وزارت دفاع در این نمایشگاه علاوه بر محصولات قدیمی خود، محصولات جدیدی را نیز عرضه کرده است.

پرنده‌های ایرانی؛ از شاهد-۱۲۹ و مهاجر-۶ تا کوثر و یاسین

شاهد-۱۲۹، شاهد-۱۳۳، آرش-۲، مهاجر-۶ و شاهین جزو پهپادهای ایرانی حاضر در این نمایشگاه هستند. ماکت بالگرد صبا-۲۴۸ دیگر محصول به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.

ماکت جت آموزشی رزمی یاسین که امسال از نمونه معیار تولید آن رونمایی شد نیز در این نمایشگاه حضور دارد. البته فیلم تبلیغاتی پرواز جت رزمی کوثر نیز در این نمایشگاه پخش شده است.

 

موشک‌های ایرانی؛‌ نمایش ابابیل برای اولین‌بار

موشک‌های هواسُر بالابان، ضد زره توفان-۵، موشک‌های الماس، سدید جزو تجهیزات به نمایش درآمده در این نمایشگاه هستند. موشک‌های کروز دریایی ایران با نام‌های CM-۳۰۰و CM-۳۵ ،CM-۹۰ نیز جزو این تجهیزات هستند.

 

موشک‌ بالستیک ابابیل با برد ۸۶ کیلومتر و سَر جنگی ۴۵ کیلوگرمی برای اولین‌بار در مقابل چشم همگان حضور یافت. این موشک از نظر ظاهری مشابه موشک زهیر نیروی هوافضای سپاه است و بردی ۸۶ کیلومتری دارد. طول ۳.۷ متری، وزن ۲۴۰ کیلوگرم و وزن سرجنگی ۴۵ کیلوگرمی از ویژگی‌های موشک ابابیل است. این موشک همچنین قابلیت نصب جستجوگر اپتیکی زمینی و دریایی را هم دارد.

 

 

موشک بالستیک زهیر با بُرد ۵۰۰ کیلومتری نیز جزو موشک‌های ایرانی حاضر در این نمایشگاه است.

 

یک نوع دیگر از موشک‌های ساخت ایران با نام BM-۳۰۰ نیز جز موشک‌های حاضر به نمایش درآمده است.

 

شناورهای ایرانی؛ از دنا و ذوالفقار تا فاتح و حیدر

ماکت ناوشکن دنا، شناورهای تندروی ذوالفقار،‌ حیدر، جست‌وجوی SAR و زیردریایی کلاس فاتح به همراه ماکت کاوشگر خلیج‌فارس نیز در نمایشگاه ARMY۲۰۲۳ به نمایش عموم درآمده است.

همچنین، ماکت‌های چند نمونه از لندینگ کرافت‌ها نیز حضور دارد.

تسلیحات انفرادی؛ از حضور مصاف و صیاد تا تیربار  ۱۴.۵ و گاتلینگ ۱۲.۷

تولیدات وزارت دفاع در حوزه تسلیحات انفرادی نیز بخش دیگری از نمایشگاه است که در این بخش، تیربار ۱۴.۵،‌ گاتلینگ ۱۲.۷ و سلاح انفرادی مصاف به نمایش درآمده است.

 

سامانه پدافندی صیاد تاکتیکی

سامانه‌های پدافندی ایرانی؛‌ صیاد تاکتیکی و مجید

ماکت سامانه پدافندی صیاد تاکتیکی دیگر سامانه‌ای است که در این نمایشگاه حضور داشته و وزیر دفاع نیز از آن بازدید کرد. ماکت این سامانه برای نخستین‌بار در یک نمایشگاه دفاعی خارجی به نمایش درآمده است. صیاد تاکتیکی ابتدا در رژه روز ارتش ۱۴۰۱ حضور یافت و پس از آن نیز، تصاویر این سامانه در رزمایش مشترک پدافند هوایی منتشر شد.

سامانه پدافندی کوتاه برد مجید نیز دیگر سامانه پدافندی حاضر در نمایشگاه ARMY۲۰۲۳ است. سامانه سوم خرداد نیز دیگر سامانه پدافندی حاضر در این نمایشگاه است.

سامانه‌های مخابراتی و جنگ الکترونیک

ماکت یک سامانه جنگال برد کوتاه نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده و وزیر دفاع روسیه درباره این سامانه از متخصصان دفاعی سوالاتی پرسید.

رادار سپهر-۸۱۳

رادار سپهر-۸۱۳ و برخی تجهیزات مخابراتی نیز جزو تجهیزات حاضر در این نمایشگاه هستند.

علاوه بر این سامانه‌ها و تجهیزات، جلیقه و کلاه ضد گلوله ایرانی نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها