سفیر هند: هیچ نقطه اصطکاکی میان ایران و هند وجود ندارد

کد خبر: 1239006

سفیر هند در ایران خاطرنشان کرد: رهبران سیاسی ایران و هند و مردم ما، به یکدیگر با دوستی، اعتماد و احترام متقابل می‌نگرند. مطلقاً هیچ نقطه اصطحکاک دوجانبه بین ما وجود ندارد. چنین چیزی را به ندرت می توان بین کشورهای بزرگ و قدرتمندی که منطقه و تاریخ مشترک دارند ملاحظه کرد.

سفیر هند: هیچ نقطه اصطکاکی میان ایران و هند وجود ندارد

 رودرا گائوراو شرست سفیر هند در تهران در مراسم هفتاد و ششمین سالگرد استقلال هند اظهار داشت: چند هفته پیش، هند به پرجمعیت‌ترین کشور روی زمین تبدیل شد و کمتر از یک سال پیش هم هند پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شد. در این دهه، هند به رتبه سوم در رده بندی اقتصادی خواهد رسید.

وی افزود: وضعیت هند به عنوان سریع‌ترین اقتصاد بزرگ در حال رشد جهان توسط جمعیتی فوق‌العاده جوان میسر می‌شود. یک چهارم جمعیت ما زیر ۱۵ سال سن دارند. نیمی از مردم ما - یعنی ۷۰۰ میلیون نفر - زیر ۲۵ سال هستند. واضح است که هند - هم به عنوان یک بازار و هم به عنوان منبع نیروی انسانی - برای مدت طولانی به رشد خود ادامه خواهد داد.

سفیر هند در تهران همچنین بیان کرد: همانطور که بسیاری از شما مطلع هستید، جوانان هند استعداد خاصی در فناوری اطلاعات دارند و امروزه جمعیت جوان ما پیش برنده یک انقلاب دیجیتالی در هند هستند. در گذشته، سطح توسعه اقتصادی یک کشور با مصرف انرژی در آن کشور سنجیده می‌شد. در عصر دیجیتال امروز، داده‌ها به مثابه نفت جدید هستند و امروزه، جوانان هندی که به صورت دیجیتال به هم متنصل هستند، بیشترین مصرف داده تلفن همراه را در جهان دارند.

این دیپلمات هندی در ادامه اظهار داشت: همانطور که هند به رشد سریع اقتصادی و فناوری خود ادامه می دهد، این امر به طور طبیعی بر جهان و منطقه، به ویژه بر کشورهایی که با آنها روابط دوستانه، اعتماد و نزدیکی جغرافیایی مشترک داریم، تأثیر خواهد گذاشت. آینده روابط ایران و هند را باید در این چارچوب دید.

وی اظهار کرد: ایران و هند از دیرباز با هم دوست هستند. رهبران سیاسی ما، مردم ما، به یکدیگر با دوستی، اعتماد و احترام متقابل می‌نگرند. مطلقاً هیچ نقطه اصطکاک دوجانبه بین ما وجود ندارد. چنین چیزی را به ندرت می‌توان بین کشورهای بزرگ و قدرتمندی که منطقه و تاریخ مشترک دارند ملاحظه کرد.

رودرا گائوراو شرست خاطر نشان کرد: علیرغم محدودیت‌های به وجود آمده به واسطه همه‌گیری کووید، ما در سال‌های اخیر یک روند سالم و متناوب از تماس‌های سیاسی در سطح بالا را حفظ کردیم. وزیر امور خارجه کشور ما در سال ۲۰۲۱ در مراسم تحلیف جناب رئیس جمهور رئیسی شرکت کرد. وزیر امورخارجه ایران سال گذشته به هند سفر کرد. همچنین نخست وزیر مودی در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با رئیس جمهور رئیسی ملاقات کرد و وزیر دفاع ایران نیز اردیبهشت امسال با وزیر دفاع ما دیدار  و همچنین مشاور امنیت ملی هند حدود سه ماه پیش به ایران سفر کرد.

این دیپلمات هندی افزود: تمامی این تعاملات به تاکید بر گرمی روابط ما و تمایل مشترک برای گسترش و تعمیق همکاری ما کمک کرده‌اند. ما توانستیم به واسطه این تعاملات در مورد مسائل مهم منطقه‌ای که دغدغه‌های مشترک دو کشور هستند - مانند وضعیت افغانستان، یا امنیت و ثبات در خلیج فارس، به تبادل دیدگاه بپردازیم و در ماه‌های آینده نیز شاهد ادامه این تعاملات خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما برای نشست کمیسیون مشترک خود در سطح وزیران خارجه آماده می شویم. نخست وزیر مودی مشتاقانه منتظر دیدار با رئیس‌جمهور رئیسی در حاشیه اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی تا تنها یک هفته آینده هستند. وی همچنین امیدوارند که به زودی میزبان رئیس‌جمهور رئیسی در هند باشند. مطمئن هستم که این دیدارهای آتی نیز مانند گذشته صمیمانه و سازنده خواهند بود.

سفیر هند در تهران ادامه داد: هر دو کشور از این واقعیت آگاه هستند که مبادلات اقتصادی همپا با گرمی و عمق دوستی سیاسی ما نبوده است. دلایل این امر نیز به خوبی شناخته شده‌اند. ما همچنان به تلاش برای حفظ پیوندهای اقتصادی خود و تنوع سازی بیشتر آنها ادامه می‌دهیم. ما همچنین به بهبود شرایط ژئوپلیتیکی که موجب تحمیل فشارهای خارجی بر همکاری اقتصادی ما می شوند، امیدوار هستیم.

این دیپلمات هندی ابراز داشت: یکی از جنبه‌های بسیار مهم تعامل اقتصادی ما، مواصلات منطقه‌ای است. هند مایل است از منطقه راهبردی و قلمرو کشور دوست، ایران برای دستیابی به بازارهای اوراسیا و آسیای میانه بهره‌مند شود. ما در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال جنوب و در بندر چابهار شراکت داریم. برای هند، این پروژه‌های مواصلاتی نویدبخش هستند و می‌توانند در آینده به ستون‌های اصلی دوستی هند و ایران تبدیل شوند.

وی همچنین بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا تبادلات خود را تعمیق ببخشیم - یعنی پیوندهای فرهنگی، آموزشی، ورزشی و ارتباط مردم با مردم-، در دیپلماسی بین کشورها، این جنبه نرم اغلب یک امر ثانویه است و تابع ملاحظات سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. با این حال، وقتی صحبت از هند و ایران به میان می‌آید، شاید پیوند فرهنگی ما اساس هر کاری مشترک دیگری است که انجام می‌دهیم. ما برای هزاران سال متقابلاً فرهنگ‌های یکدیگر را تحسین کرده، به اشتراک گذاشته و بر آنها تأثیر گذاشته‌ایم.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها