سند و نقشه راه دیپلماسی کلان کشور تدوین می‌شود

کد خبر: 1239116

عسگری با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: در راستای اعتلای دیپلماسی آب کشور وزارت امور خارجه موظف است با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست و با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی کشور نسبت به تدوین سند و نقشه راه دیپلماسی کلان کشور اقدام کند.

 سند و نقشه راه دیپلماسی کلان کشور تدوین می‌شود

عسگری با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: در راستای اعتلای دیپلماسی آب کشور وزارت امور خارجه موظف است با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست و با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی کشور نسبت به تدوین سند و نقشه راه دیپلماسی کلان کشور اقدام کند.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره مصوبات کمیسیون تلفیق در حوزه آب، بیان کرد: کمیسیون تلفیق در جلسه عصر امروز خود موضوع دیپلماسی آب را مد نظر قرار داد.

وی افزود: کمیسیون مصوب کرد ؛ در راستای اعتلای دیپلماسی آب کشور وزارت امور خارجه موظف است با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست و با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی کشور نسبت به تدوین سند و نقشه راه دیپلماسی کلان کشور اقدام و ماموریت‌های زیر را مدنظر قرار دهد:

- دیپلماسی آب پویا و منعطف چند لایه و منطبق با شرایط زمانی و مکانی مختلف

- شناخت و درک عوامل و محرک‌های سیاسی با سایر محرک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موثر بر آب‌های مرزی و مشترک کشور در مقیاس حوضه آبریز فرامرزی

-احصای فرصت‌ها و ما به ازاهای اقتصادی با سایر فرصت‌های مناطق مختلف قابل طرح در مذاکرات مرتبط با منابع آبی مرزی و مشترک

-راهکارها و اقدامات لازم فنی، سیاسی، محیط زیستی و حقوقی بین‌المللی جهت استیفای حقابه ایران از منابع آب مرزی و مشترک

- ترسیم سناریوهای مختلف محتمل مرتبط با منابع آب مرزی و راهکارهای متناظر با هر سناریو

-مشخص کردن و تعیین تکلیف موضع و برنامه کشور برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی معاهدات و توافقات دوجانبه و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با منابع آب مرزی و مشترک و محیط زیست.

عسکری در بخش مذکور ادامه داد: به منظور بهره‌بندی از همه ظرفیت‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، آموزشی، بهداشت و حمل و نقل بین‌المللی می‌بایست کلیه دستگاه‌های ذی‌رببط همکاری و تعامل لازم را با دستگاه‌های فوق الذکر انجام دهند.

عسکری در ادامه با اشاره به بررسی موضوع شیرین سازی آب در کمیسیون تلفیق بیان کرد: در این بخش کمیسیون وزارت نیرو را مکلف کرد تا با مشارکت بخش خصوصی و تا پایان قانون برنامه هفتم توسعه، تمهیدات لازم را جهت تامین، طراحی و ساخت حداقل 70 درصد از آب شیرین کن‌های مورد نیاز استان‌های واقع در سواحل خلیج فارس و دریای عمان را از طریق خرید تضمینی آب شیرین شده و نیز مدیریت هوشمند و تجمیع خرید آب شیرین‌کن‌ها از طریق انتقال فناوری به داخل از طریق جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان به انجام رساند.

وی افزود: همچنین کمیسیون مصوب کرد در راستای پایدار نمودن شرایط دریای خزر دولت مطالعات تمهیدات و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: همچنین کمیسیون تلفیق وزارت نیرو را مکلف کرد تا طی دو سال اول برنامه نسبت به تکمیل،تجهیز و ساماندهی شبکه کمی و کیفی پایش منابع آب کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های روزآمد و راه‌اندازی سامانه ملی حسابداری آب، زیر نظر شورای عالی آب اقدام نموده و با همکاری سازمان هواشناسی و بخش‌های مصرف کننده آب، سامانه ملی مرجع داده‌های آب کشور، مرجع هرگونه سیاست گذاری در دستگاه مختلف کشور باشد.

عسکری در پایان گفت: همچنین کمیسیون وزارت نیرو را مکلف کرد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی طی 2 سال اول برنامه روش شناسی تعیین بیلان آب را همگام با استانداردهای جهانی تهیه کرده و هر ساله بیلان منابع و مصارف آب را به روز رسانی و ارائه نماید./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها